زلفی گل: رشته تحصیلی باید براساس توانایی ها انتخاب گردد نه شغل آینده

به گزارش مجله سفر به کانادا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: درحال حاضر شغل آینده معین کننده نوع رشته تحصیلی فرد شده است، در صورتی که نوع رشته را باید علاقه و توانمندی فرد معین کند.

زلفی گل: رشته تحصیلی باید براساس توانایی ها انتخاب گردد نه شغل آینده

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در آیین تودیع و معارفه رییس نو و سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر که هم اکنون در حال برگزاری است، اعلام کرد: تغییر ذات پیشرفت و اینکه مسئولی جایگزین مسئول دیگر گردد امری طبیعی است. جایگزینی مدیران با روش منطقی را باید به فال نیک گرفت. سید احمد معتمدی، فردی عاقل، مومن و عالم است و طی این سال ها دانشگاه امیرکبیر را به گونه ای مدیریت نموده که دانایی محور بوده است لذا ما قدردان زحمات وی و تیم همراهشون هستیم.

زلفی گل ثبات در اهداف را بسیار مهم و مورد تاکید دانست و اعلام کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که تغییر در مدیریت ها سبب تغییر جهت نگردد. برای این کار نظام جمهوری اسلامی ایران راه چاره مناسبی را دیده است و نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی همین نقش را دارد و سیاست های کلان علم و فناوری را تبیین و تصویب می نماید؛ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی اهداف کلان را تبیین می نماید و اینگونه با تغییر مدیریت ها سمت و سو مشخص است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری رسیدن به مدینه فاضله را از اهداف کلان دانست و توضیح داد: برای رسیدن به شهر آرمانی باید دانشگاه ها و دانشگاهیان قدمی بردارند و الگو باشند. دانشگاه ها در پی علم هستند، چون به وسیله علم، فناوری حاصل می گردد. اگرچه علم نو به فناوری و تکنولوژی نو می رسد، اما فناوری نو هم برای ایجاد یک علم نو احتیاج است و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه باید علوم را یکپارچه ببنیم و توزیع متوازن استعدا ها در بین رشته ها جدی گرفته گردد، ادامه داد: درحال حاضر توزیع متوازنی از استعداد ها بین رشته ها صورت نگرفته است و این مسئله حتما باید جزو برنامه های اولویت دار وزارتخانه ها متولی علم و آموزش باشد که هرفرد مطابق توانمندی و علاقه رشته تحصیلی اش را انتخاب کند نه به خاطر داشتن شغلی در آینده.

زلفی گل گفت: درحال حاضر شغل آینده مشخص کننده نوع رشته تحصیلی فرد شده است، در صورتی که نوع رشته را باید علاقه و توانمندی فرد مشخص کند. به این ماموریت باید شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه ویژه داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از اشتباهات سیاست گذاری های ما بحث واگرایی است که متاسفانه رشته ها از هم جدا و جزیره ای هستند. مگر می گردد رشته های پزشکی از علوم دیگر جدا باشند؟ وقتی پراکندگی باشد دیگر چندرشته ای معنایی نخواهد داشت. باید رشته های پزشکی در کنار رشته های مهندسی و ... باشند تا بهره وری سیستم ها هم بالا رود.

وی با تاکید بر آنکه جدا کردن بخش های مختلف علم کار درستی نیست، اضافه نمود: خوشبختانه این موضوع از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاحدودی مدیریت شده است، اما در کف جامعه اینگونه نیست و باید در این رابطه فکری کرد.

زلفی گل اعلام کرد: بهره وری از داشته ها و امکانات هم اهمیت زیادی دارد. اگر نتوانیم استعداد های دانش اموزان و داشنجویان را در حد شان آن ها رشد دهیم، خام فروشی نموده ایم. اگر نتوانیم شرایط رشد دانشگاه ها را آنگونه که شایسته است، فراهم کنیم، خام فروشی است همانگونه که نفت، معادن و منابع مادی را خام می فروشیم.

وزیر علوم با اشاره به بحث شفافیت در این وزارتخانه و موسسات تابعه آن گفت: شفافیت باید سرلوحه کار قرار بگیرد وقتی استادی با ارائه مدارک پیروز به ارتقای رتبه می گردد آیا بهتر نیست که کار های پژوهشی، دستاوردها، ثبت اختراعات، ایده های کاربردی شده خود را در میان جمعی ارائه کند تا بقیه هم بتوانند آن ها را ببینند، بشنوند و مورد استفاده قرار دهند؟ ضروری است که بر فرآیند ارتقای اساتید نظارت همگانی و عمومی را وارد کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1860

به "زلفی گل: رشته تحصیلی باید براساس توانایی ها انتخاب گردد نه شغل آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلفی گل: رشته تحصیلی باید براساس توانایی ها انتخاب گردد نه شغل آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید