10 واقعیت جالب فیلم باربی که شاید متوجهش نشده باشید

به گزارش مجله سفر به کانادا، فیلم صورتی و پرزرق وبرق باربی (Barbie)، یک فیلم احساسی، پیچیده و چندلایه بود و کارگردان توانمند آن گرتا گرویگ، توانست با دقت و هوش سرشارش چندین واقعیت جالب فیلم باربی را در پس تک تک سکانس ها و شخصیت های بزرگ ترین اثر سینمایی اش پنهان کند. فیلم باربی (Barbie)، عجیب وغریب ترین و در عین حال، یکی از برترین آثار گرتا گرویگ است که توانست لقب یکی از پیروز ترین و هوشمندانه ترین فیلم های سال را نیز دریافت کند. دقت مثال زدنی کارگردان در ساخت این فیلم از همان اولین صحنه های کاملاً صورتی رنگش و از دیالوگ ها گرفته تا لباس ها و دکورهای پاستلی اش پیداست. هرچند، جزئیات مهم دیگری هم در فیلم باربی با حضور مارگو رابی در نقش اصلی، وجود دارد که ممکن است در نگاه اول به چشم بیننده نیاید.

10 واقعیت جالب فیلم باربی که شاید متوجهش نشده باشید

باربی فیلمی لایه لایه و مملو از ارجاعات مختلف به فرهنگ پاپ، اقتباسات، الهامات، و نکات مخفی هوشمندانه است که با آشکار شدن حقایق مخفی، عمیق و مجذوب نمایندهش، حتی سرگرم نماینده تر هم می گردد. علاوه بر این، گرویگ با استفاده از افسانه ها و روایات قدیمی، الگوبرداری از فیلم های موزیکالی مانند جادوگر شهر اوز (The Wizard of Oz)، و انتخاب هوشمندانه بازیگران در این فیلم، آن را به سفری فراموش نشدنی برای تماشاگران تبدیل می نماید و بیننده می تواند همراه با مارگو رابی و رایان گاسلینگ در سفرهای طولانی و پرماجرایشان از سرزمین باربی تا دنیای واقعی و اکتشافات باربی درباره چالش های خانم ها همراه گردد و با علم و آگاهی از این حقایق پنهان، لذت بیشتری از این فیلم ببرد. در این مقاله به معرفی لحظاتی در فیلم باربی می پردازیم که تعدادی از برترین لحظات این فیلم مجذوب نماینده و دیدنی را شکل داده اند و ممکن است در نگاه اول به چشم نیایند.

10. صحنه اول فیلم اقتباسی از 2001: یک ادیسه فضایی اثر استنلی کوبریک است

در اولین صحنه از فیلم باربی، دختربچه هایی را می بینید که در حال بازی با عروسک های طرح نوزادشان هستند، تا اینکه اولین باربی غول پیکر جلوی آن ها ظاهر می گردد و علاقه آن ها را نسبت به عروسک های از مد افتاده شان از بین می برد. جالب است بدانید که این سکانس، بازآفرینی صحنه ظهور انسان در فیلم 2001: یک ادیسه فضایی به کارگردانی استنلی کوبریک محصول سال 1968 است که در آن، با ظاهر شدن یک تکه سنگ بزرگ در میان میمون ها، اولین جرقه های تفکر آگاهانه در میان انسان زده می گردد. این صحنه در ابتدای فیلم باربی نیز از بعضی زوایا، کاملاً مشابه صحنه اصلی در فیلم ادیسه فضایی بود و به وضوح نشان دهنده الهامات گرتا گرویگ از این فیلم کلاسیک است.

این برترین راه برای به تصویر کشیدن تأثیر غیرقابل انکار عروسک باربی بر فکریت دختربچه ها و نوجوانانی بود که پیش از این، بازی با اسباب بازی های بچگانه شان، تنها آرزوی مادر شدن را در فکر آن ها پرورش می داد. اما با معرفی عروسک باربی، افق های روشن و متفاوتی پیش روی آن ها باز شد، تا جایی که اکنون، آن ها می توانستند آینده خود را به عنوان زنان جوانی تصور نمایند که توانایی انجام هرکاری را دارند و این تنها یکی از پیغام های بسیار قوی باربی در دنیای واقعی بود.

9. ساشا و دوستانش قطعاً نماد عروسک های برتز بودند

یکی از جالب ترین تئوری ها در رابطه با فیلم باربی، نکته مخفی آن درمورد عروسک های رقیب باربی یعنی برتز است که به عقیده هواداران، با حضور باربی در دنیای واقعی، وارد صحنه شدند؛ خوب است بدانید که برتز یک عروسک مد آمریکایی و فرنچایز رسانه ای است که به وسیله کارتر برایانت کارمند سابق Mattel برای MGA Entertainment طراحی و چهار عروسک اصلی آن در سال 2001 به بازار عرضه شدند.

در این فیلم درست زمانی که باربی به یک دبیرستان در دنیای واقعی رفت، با چهار دختر در آن جا روبرو شد که یکی از آن ها ساشا، دختر گلوریا، بود. این دخترها شیوه لباس پوشیدن باربی را مورد تمسخر قرار دادند و حتی گفتند که از پنج سالگی تا الان با عروسک باربی بازی ننموده اند.

بینندگان تیزبین فیلم هم به سرعت دریافتند که ساشا و دوستانش شباهت بسیاری با چهار عروسک برتز دارند، شخصیت هایی که نماد دختران فارغ التحصیل شده اسباب بازی هستند که دیگر برای بازی با باربی زیادی بزرگ شده اند. البته، نه تنها ساشا شباهت ظاهری زیادی با عروسک های برتز دارد، بلکه مادرش هم او را بانی بو (Bunny Boo) صدا می کرد که همان نام مستعار عروسک ساشا و خرگوش خانگی اش در دنیای عروسک های برتز است.

8. اشارات فراوان به فیلم جادوگر شهر اوز (The Wizard of Oz)

طبق گفته های گرتا گرویگ در وبسایت Letterbox ، فیلم کلاسیک جادوگر شهر اوز (The Wizard of Oz) که در سال 1939 روی پرده سینماها رفته است، تأثیر بسیار زیادی روی او داشته؛ تأثیری که در صحنه های بسیاری از فیلم باربی به چشم می خورد و کاملا مشهود است. برای مثال، زمانی که باربی سوار بر ماشین صورتی اش از باربی لند خارج شد، از کنار یک سالن سینما با بنر فیلم جادوگر شهر اوز عبور کرد و بعلاوه، جاده صورتی رنگی که باربی را از نقطه امنش خارج می نماید، شباهت زیادی به جاده زرد رنگ خاطره انگیز فیلم ماندگار جادوگر شهر اوز دارد که دوروتی از آن عبور می کرد.

هر دو فیلم باربی و جادوگر شهر اوز زنان جوانی را به تصویر می کشند که سفرهای مهم و چالش برانگیزی را در مسیر خودشناسی پشت سر گذاشته و فکریتشان را درمورد دنیا پیرامون به کل تغییر می دهند. اگرچه، باربی از دنیای فانتزی به دنیای واقعی سفر کرد، اما بازهم سفرش سرشار از اکتشافات تازه و کوشش برای پیدا کردن واقعیت وجودی اش بود. حتی دکورهای طراحی شده و حس مصنوعی و خیالی بودن سرزمین باربی نیز از دکور پیشرو و جاودانه فیلم جادوگر شهر اوز الهام گرفته شده است.

7. لمس دست های روث و باربی اقتباسی از نقاشی معروف میکل آنژ به نام آفرینش آدم (The Creation of Adam) است

حضور هرچند کوتاه خالق عروسک باربی یعنی روث هندلر، بار احساسی بسیار زیادی را برای تمام هواداران به همراه داشت و آن ها را حسابی هیجان زده کرد. گرتا گرویگ اما به این راضی نشد و یک قدم فراتر گذاشت. او با اضافه کردن جزئیات مخفی دوره رنسانس در صحنه دیدار روث با باربی، بار معنایی بیشتری را به آن تزریق کرد. علاوه بر این، روث با لمس دستان باربی هنگام سرو چای، صحنه شاهکار معروف میکل آنژ به نام آفرینش آدم را بازآفرینی کرد.

همانطور که می دانید، روث با خلق باربی و ساخت مدل های مختلف این عروسک، توانست تخیل دختران جوان را در سراسر دنیا به پرواز دربیاورد و کارگردان با اضافه کردن این جزئیات احساسی، عمق بیشتری به یک صحنه ساده که خالق عروسک در آن حضور داشت بخشید. این صحنه شاعرانه از فیلم که نکته مخفی مورد علاقه مارگو رابی در فیلم باربی بود، ثابت کرد که حتی یک فیلم به ظاهر سبک و سخیف هم می تواند پیچیدگی های خاص خود را داشته باشد و هوادارانش را ساعت ها برای یافتن آن ها سرگرم کند.

6. مجسمه اسب بال دار و حضور پری ها در سرزمین باربی

یکی از نکاتی که موجب هیجان انگیزتر شدن این فیلم شد، این بود که در آن هیچ کوششی برای خلق نظمی تازه وجود نداشت و گرتا گرویگ تاریخ غنی باربی را با استفاده از اشکال و تفسیرهای گوناگونی که قبل از این فیلم منتشر شده بودند، به تصویر کشید. به عبارت دیگر، این فیلم تنها چیزهایی که از قبل وجود داشتند را به شیوه ای تقویت شده و مجذوب نماینده تر همراه با نکات مخفی گوناگونی مانند مجسمه اسب بال دار در ساحل سرزمین باربی یا باربی لند، نشان داد.

اسب بال دار در فیلم باربی اقتباس نه چندان ظریفی از یک انیمیشن محبوب قدیمی این مجموعه به نام باربی و اسب جادویی (Barbie and the Magic of Pegasus) بود که در سال 2005 منتشر شد. بعلاوه حضور باربی هایی به شکل پری دریایی در پس زمینه صحنه های ساحل، به فیلم باربی: افسانه پریان (Barbie: A Fairy Secret) اشاره دارد؛ انیمیشن هایی از باربی که بخشی جدا ناشدنی از هویت این فرنچایز و زندگی و دوران کودکی بسیاری از دختران جوان هستند.

5. حق انتخابی که باربی عجیب وغریب به باربی معمولی داد، به فیلم ماتریکس (Matrix) اشاره می نماید

یکی از حیاتی ترین و خنده دارترین لحظات در فیلم باربی زمانی بود که باربی عجیب وغریب با قرار دادن دو نوع کفش (یک لنگه کفش پاشنه بلند صورتی و یک صندل چرمی) در مقابل باربی معمولی، او را بر سر یک دو راهی سرنوشت ساز قرار داد؛ اینکه برای همواره در باربی لند بماند و با بدتر شدن شرایط و مشکلاتش دست وپنجه نرم کند یا به دنیای واقعی برود و بفهمد چه کسی با او بازی می نماید و چرا سر باربی را با افکار مرگ و سلولیت پر نموده است. اگرچه باربی در ابتدا اهمیت این انتخاب را درک نمی کرد اما در ادامه دیدیم که چگونه او را به چالش کشید.

این صحنه اقتباس آشکاری از سکانسی در فیلم ماتریکس است که در آن شخصیت نئو، با بازی کیانو ریوز، باید بین قرص های قرمز و آبی که مورفیوس به او می دهد یکی را انتخاب کند. استفاده از این نماد در فیلم باربی بسیار هوشمندانه بود زیرا هردوی این انتخاب ها برای شخصیت های اصلی فیلم، بسیار سرنوشت ساز بودند و آینده آن ها را کاملا تحت تاثیر قرار می دادند.

4. فرودگاه باربی لند BAX نام دارد

حتی اگر قبول کنیم که باربی لند و دنیای واقعی دو دنیا مجزا و متفاوت از هم در فیلم باربی بودند، بازهم شاهد ارجاعات زیادی در باربی لند هستیم که مستقیماً به زندگی واقعی اشاره می نمایند و یکی از جزئیات خنده دار و جالب در این فیلم، فرودگاه باربی لند بود که BAX نام داشت و این نام، مشخصاً از LAX یا فرودگاه بین المللی لس آنجلس الهام گرفته شده است.

این جزئیات کوچک در فیلم باربی نشان دهنده کوشش کارگردان برای نزدیک کردن ساختارها و محیط باربی لند به دنیای واقعی است، تا جایی که این محیط برای بیننده ملموس و قابل درک باشد. حتی یک نمونه صورتی رنگ از مجسمه آزادی در محل زندگی باربی ها وجود دارد که یکی دیگر از این ریزه کاری های مجذوب نماینده در دکوپاژ فیلم است.

3. شوهر گلوریا همسر واقعی آمریکا فررا است

با وجود این که شخصیت شوهر گلوریا نقش بسیار کوتاهی در فیلم باربی داشت، اما جالب است بدانید که بازیگر این نقش کسی نیست جز رایان پیرز ویلیامز، شوهر واقعی آمریکا فررا که در این فیلم نقش مردی دست وپاچلفتی و شیرین عقل را بازی می کرد که بیشتر درگیر یادگیری زبان های تازه بود.

حضور این شخصیت در فیلم بسیار لذت بخش بود، مخصوصاً در صحنه ای که به باربی گفت: (Sí, se puede) که یعنی: بله، ما می توانیم؛ جمله ای که علاوه بر اشاره ظریفش به مسائل سیاسی، گریزی به دیالوگ معروف فررا در یکی از فیلم های دیزنی به نام - (Gotta Kick It Up) محصول سال 2002 نیز دارد. یکی از اولین نقش های آمریکا فررا در دنیای سینما که ارجاعی کوچک به آن در این فیلم دوست داشتنی ترش می نماید.

2. زنی که در ایستگاه اتوبوس نشسته است، طراح لباس افسانه ای، آن راث بود

اولین لحظات آغاز ماجراجویی های باربی در دنیای واقعی زیاد خوب پیش نرفت، اما همین صحنه ها بودند که باارزش ترین سکانس های فیلم را ساختند. درست مانند زمانی که باربی در ایستگاه اتوبوس نشسته بود و سعی می کرد اقدامات بعدی اش را برنامه ریزی کند، در همین لحظه مکالمه کوتاهی با زن مسن دلنشینی در کنارش داشت و در صحنه ای بسیار شیرین و دل انگیز، به او گفت که چهره بسیار زیبایی دارد و این خانم مسن با پررویی تمام گفت که خودش این را می داند.

اگرچه این زن یک بازیگر نبود، اما شخصیتی بسیار شناخته شده به شمار میرود که علاقه مندان به دنیای مد حتما او را می شناسند. او طراح لباس افسانه ای یعنی آن راث بود. این زن 91 ساله خبره، به خاطر طراحی های لباسش در فیلم های کابوی نیمه شب (Midnight Cowboy)، مو (Hair)، آقای ریپلی بااستعداد (The Talented Mr. Ripley) ، روستا (The Village) ، ماما میا (Mamma Mia) و فیلم های بسیار دیگری که برای آن ها برنده دو جایزه اسکار شد، در این صنعت شناخته شده است. در حالی که بسیاری تصور می کردند این نقش فرعی به عهده باربارا هندلر، زنی که الهام بخش ساخت شخصیت اصلی باربی بود، قرار گرفته است، گرویگ در انتخابی غیرمتعارف، یکی از معتبرترین افراد حرفه ای صنعت سینما را برای این نقش برگزید.

1. مونتاژهای زندگی انسان ها با کلیپ های واقعی از خانواده بازیگران و دیگر دست اندرکاران فیلم ساخته شد

فیلم باربی توانست به طرق مختلف تماشاگران را تحت تأثیر قرار دهد، اما به تصویر کشیدن دختر بودن و ویژگی های زنانه، قلب و روح اصلی این فیلم بودند. هنگامی که باربی با یک بحران وجودی و تمایل به یافتن هدفی در زندگی، بزرگتر از اهداف یک عروسک روبرو شد، روث معنای واقعی زن بودن را به او نشان داد و سکانس بعد از آن، مجموعه ای از چالش ها و فرازوفرودهای دختران و زنان را در زندگی واقعی نشان می دهد.

گرتا گرویگ تأیید کرد که ویدئوهای این مونتاژ نهایی و هیجان انگیز بااستفاده از مادران، دختران، خواهران و دوستان بازیگران و دیگر دست اندرکاران فیلم باربی ساخته شده است. کارگردان از همه آن ها خواسته بود تا کلیپی کوتاه را از خود ارسال نمایند که در نهایت این فیلم ها به دنباله آخر فیلم متصل شد و همراه با آهنگ زیبای (What Was I Made For?) از بیلی آیلیش، عروسک معروف داستان را به سمت انسانیت سوق داد.

منبع: CBR

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 آبان 1402 بروزرسانی: 16 آبان 1402 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2325

به "10 واقعیت جالب فیلم باربی که شاید متوجهش نشده باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 واقعیت جالب فیلم باربی که شاید متوجهش نشده باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید