تور یونان: راهنمای تحصیل در یونان

به گزارش مجله سفر به کانادا، یونان سرزمین سرزمین خدایان، اسطوره ها، افسانه ها، علم و فلسفه است و از جمله کشور هایی محسوب می گردد که هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان خارجی را برای ادامه تحصیل می پذیرد.

تور یونان: راهنمای تحصیل در یونان

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است. سرزمین یونان به دریای اژه و دریای یونان نزدیک است و در نقطه اتصال سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا واقع شده است. یونان بازمانده و وارث سرزمین باستانی یونان است. این سرزمین مهد تمدن مغرب زمین نام گرفته و خاستگاه فلسفه، دموکراسی، بازی های المپیک، نمایشنامه نویسی و… است. از این رو، تحصیل علم و دانش دارای ریشه ای تاریخی در این کشور است و دانشگاه های آن نیز هر ساله پذیرای طیف گسترده ای از علاقه مندان به تحصیل در خارج هستند.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

تحصیلات پیش از دانشگاه در یونان به دو دوره تقسیم می گردد:

1) آموزش مقدماتی مبه وسیلهه

تحصیل در یونان برای همه رایگان و برای بچه ها سنین 6 تا 15 سال (یعنی دوره های ابتدایی و هدایت برای همه، حتی خارجیان مقیم یونان) اجباری است؛ در صورت امتناع، والدین مورد پیگیری قرار می گیرند و تقریبا در یونان بی سواد وجود ندارد. آموزش ابتدایی از 6 سالگی شروع می گردد و سه دوره تحصیلی ابتدایی، هدایت و مبه وسیلهه وجود دارد و مقاطع تحصیلی کلا از نظام تحصیلی سالیانه (9 ترمی - واحدی) برخوردارند.

در دوره ابتدایی عموما زبان یونانی، ریاضی، علوم تجربی، هنر (نقاشی ـ موسیقی ـ کاردستی)، ورزش و تعلیمات دینی آموزش داده می گردد و از سال چهارم زبان انگلیسی، تاریخ، جغرافی و از سال پنجم جامعه شناسی نیز اضافه می گردد. در دوره ابتدایی در کلاس های اول و دوم هر هفته 25 ساعت و در کلاس های سوم، چهارم، پنجم و ششم هر هفته 28 ساعت و روزانه بین پنج تا 6 ساعت کلاس درس گنجانده شده است که در صورت احتیاج قابل افزایش خواهد بود.

مقطع هدایت، سطح مقدماتی آموزش مبه وسیلهه را تشکیل می دهد. حضور در مدرسه هدایت اجباری و رایگان است و فارغ التحصیلان مدارس ابتدایی به طور اتوماتیک و بدون امتحان در کلاس اول هدایت پذیرفته می شوند. این دوره 3 سال طول می کشد و برای دانش آموزان 12 تا 15 سال طراحی می گردد. مدارس هدایت خصوصی و دولتی وجود دارند. مدرسه هدایت آموزش عمومی را در تمام کلاس ها عرضه می نماید.

کتاب های درسی دانش آموزان و معلمان نیز به طور رایگان به وسیله وزارت آموزش ملی و امور دینی توزیع می گردد. مدارس هدایت، مدارس مختلطی هستند. کلاس های اول، دوم و سوم برحسب سن بچه ها سازمان دهی می شوند. معلمان می توانند به مدت یک، دو یا سه سال را با کلاس های یکسانی بگذرانند، اما هیچ قاعده کلی در این رابطه وجود ندارد.

مدارس هدایت پنج روز در هفته فعالیت می نمایند و برنامه های آن ها از 33 تا 35 ساعت در هفته متغیر است. مجموع روز های آموزشی در سال 175 روز بوده و سال تحصیلی از اول سپتامبر تا 30 ژوئن طول می کشد. در دوره هدایت علاوه بر دروس فوق، زبان یونانی قدیم و نو، تاریخ یونان، تاریخ دنیا، جغرافی دنیا و یک زبان دوم دیگر علاوه بر انگلیسی مثل آلمانی و فرانسوی، علوم، زیست شناسی، گیاه شناسی، متون ادب کهن (که در هر سال با آثار یکی از بزرگان کهن یونان آشنا می شوند) و نیز فیزیک و شیمی تدریس می گردد. سال تحصیلی از معادل 22 شهریور شروع و تا 26 خرداد (حدود 9 ماه) ادامه دارد.

2) آموزش تکمیلی مبه وسیلهه

دانش آموزانی که به اتمام مقطع آموزش مقدماتی مبه وسیلهه نائل آیند، مجاز به ثبت نام در مراکز آموزش تکمیلی مبه وسیلهه هستند. هیچ نوع امتحان ورودی وجود ندارد. از جمله مهم ترین مراکز آموزش تکمیلی مبه وسیلهه می توان از موارد ذیل نام برد؛

الف) دبیرستان

دبیرستان، مؤسسه ای آموزشی است که به صورت دولتی یا خصوصی اداره می گردد. دبیرستان های روزانه و نیز شبانه وجود دارند. دبیرستان شبانه مخصوص دانش آموزان شاغل است. این دوره تحصیلی سه سال طول می کشد، ولی دبیرستان های شبانه دوره آن چهار سال است. در دبیرستان دولتی، حضور در کلاس رایگان بوده و کتاب های درس نیز از سوی دولت به رایگان در میان دانش آموزان توزیع می گردد. از جمله انواع دبیرستان های موجود کشور یونان می توان به دبیرستان فنی-حرفه ای، دبیرستان جامع، دبیرستان کلاسیک، دبیرستان دینی، دبیرستان موسیقی و دبیرستان های ورزشی اشاره نمود.

ب) دبیرستان عمومی

این مؤسسه ها در راستای پرورش منش و شخصیت دانش آموزان فعالیت می نمایند تا آن ها بتوانند در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور شرکت نمایند و انتخاب های درستی برای مشاغل و تحصیلات آینده انجام دهند. دانش آموزان باید به مدت سه سال، 6 روز در کلاس حضور یابند. در کلاس سوم دروس به دو دسته (A) آموزش عمومی و (B) تحصیلات پیش دانشگاهی تقسیم می شوند.

تحصیلات دانشگاهی

مطابق بند 16 پاراگراف پنجم قانون اساسی، آموزش دانشگاهی به وسیله دولت و در مؤسساتی ارائه می گردد که در قانون عمومی، شخصیت های حقوقی کاملا مستقلی محسوب شوند. نظارت دولتی به وسیله وزیر آموزش اقتصادی و امور دینی اعمال می گردد. در سراسر کشور 18 دانشگاه دولتی و یک دانشگاه خصوصی وجود دارد. دانشگاه ها از دانشکده ها، دانشکده ها از گروه ها و گروه ها از شاخه هایی تشکیل می شوند. گروه، واحد اصلی و پر رنگ یک دانشگاه است و محتوای دروس یک رشته را زیر نظر دارند.

در هر شهر یونان یک دانشگاه وجود دارد و مهم ترین آن ها دانشگاه آتن است .بعلاوه دانشگاه های تسالونیکی، کرت و تراکیس نیز از اهمیت خاصی برخوردارند. از رشته های مهم دانشگاه های یونان می توان به رشته کشتی سازی اشاره نمود که به هیچ وجه دانشجوی خارجی نمی پذیرد. رشته های حقوق، علوم سیاسی، هنرهای زیبا، کشاورزی، زلزله نگاری، فلسفه (مخصوصا با توجه به سابقه کهن یونان در امر فلسفه)، ادبیات و کلام نیز از رشته های مهم و فعال این دانشگاه ها محسوب می شوند. شایان توجه است که دانشکده کلام، دارای دو بخش مستقل است که در یک بخش کلام ارتدکس و در بخش دیگر جامعه شناسی دین، روانشناسی دین، فلسفه دین و غیره مورد بحث و آنالیز قرار می گیرد.

دوره های تحصیلی

  • کارشناسی (Ptychio) اولین مقطع دانشگاهی، مقطع کارشناسی است که به طور معمول چهار سال یا هشت نیمسال طول می کشد که منجر به دریافت مدرک کارشناسی (Ptychio) در رشته مربوطه می گردد. در رشته های مهندسی، مطالعات کشاورزی، مراکز پلی تکنیک و دندانپزشکی طول تحصیل 10 نیمسال و در دانشکده پزشکی 12 نیمسال است.
  • کارشناسی ارشد (Metapychiako Diploma Exidikefsis) دومین مقطع تحصیلی در دانشگاه، کارشناسی ارشد است که حداقل چهار نیمسال به طول می انجامد و در نهایت منجر به دریافت کارشناسی ارشد (Metapychiako Diploma Exidikefsis) خواهد شد.
  • دکتری (Didaktoriko) درجه دکتری پس از دفاع عمومی از انتها نامه اعطاء می گردد. انجام انتها نامه دکتری باید حداقل سه سال از زمان پذیرش دانشجوی دکتری طول بکشد. کسانی می توانند به عنوان دانشجوی دکتری پذیرفته شوند که دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یونان یا معادل آن از دیگر کشورها را داشته باشند که چنین مدارکی باید به تائید مرجع مربوط (Dikatsa) در یونان برسد. در دپارتمان های اصلی دانشگاه که کارشناسی ارشد مرتبط با دوره دکتری ارائه می نمایند، دانشجویان باید کارشناسی ارشد مربوطه را دارا باشند.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

1. مدارک Ptychio با چهار سال تحصیل، در صورت داشتن دیپلم دبیرستان، کارشناسی ارزشیابی می گردد.

2. مدارک Metapychiako Diploma Exidikefsis از دانشگاه های معتبر گروه یک و گروه دو (پس از آنالیز کیفی) در صورت داشتن کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.

3. مدارک Didaktoriko پس از حداقل سه سال تحصیل از دانشگاه های معتبر گروه یک در صورت داشتن کارشناسی ارشد، دکتری ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

دروس در دانشگاه های یونان به دو زبان یونانی و انگلیسی ارائه می شوند.

میانگین هزینه تحصیل در یونان

هزینه تحصیل در یونان در مقاطع مختلف، فرق دارد؛ تحصیل برای افراد متقاضی اروپایی و به زبان یونانی در دانشگاه های دولتی رایگان است، اما افرادی که اروپایی نیستند باید شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند. این شهریه برای رشته های مختلف و دانشگاه های دولتی و خصوصی فرق دارد. دانشجو باید به طور تقریبی مبلغی معادل 6,500 یورو تا 10,000 یورو در سال را صرف پرداخت شهریه کند.

میانگین هزینه زندگی در یونان

قیمت خانه در یونان بسته به آپارتمان، تعداد اتاق ها، نوع ارائه خدمات و محل قرارگیری آن از 320 تا 650 یورو در ماه متغیر است. خوشبختانه غذا در یونان مقرون به صرفه است و از آنجا که نرخ اقتصادیات بر ارزش افزوده در مواد غذایی نسبت به سایر کالاها بسیار کم است و تولیدات محلی در کشور در شرایط مناسبی واقع شده است، تهیه غذا با قیمت مناسب کار دشواری نیست.

علاوه بر مسکن و خوراک، حمل و نقل نیز یکی از اصلی ترین هزینه های دانشجویان خارجی در یونان است؛ در این رابطه، کرایه تاکسی در یونان زیاد است، استفاده از مترو و اتوبوس می تواند گزینه مناسبی برای رفت و آمد در یونان باشد و از پرداخت هزینه های زیاد جلوگیری کند. به طور تقریبی هزینه زندگی در یونان 600 تا 1200 یورو در ماه است و این مبلغ با توجه به نوع و سبک زندگی دانشجویان متغیر است.

محدودیت سنی برای تحصیل در یونان

برای تحصیل در یونان محدودیت سنی خاصی در نظر گرفته نشده است.

بهترین دانشگاه های یونان

National Technical University of Athens401-410
Aristotle University of Thessaloniki501-550
National and Kapodistrian University of Athens651-700
University of Crete651-700
University of Patras701-750
Athens University of Economics and Business801-1000

بورسیه تحصیلی دانشگاه های یونان

خوشبختانه تعداد زیادی بورسیه های تحصیلی یونان یافت می گردد که این امکان را برای دانشجویان به وجود آورده است تا با توجه به علایق خود در این کشور زیبا تحصیل نمایند. (فهرست بورسیه دانشگاه های یونان برای سال تحصیلی 2020-2019)

  • بورسیه تحصیلی دولتی: این بورسیه مختص دانشجویان خارجی است که ماهیانه 600 یورو برای هر دانشجو در نظر گرفته شده است. غذا و وسایل مورد احتیاج تحصیلی مانند کتاب و کاغذ مجانی است. این بورسیه بعلاوه 1000 یورو جهت هزینه رفت و آمد سفر به یونان در نظر گرفته است. به علاوه 150 یوروی دیگر را جهت هزینه سکونت و سامان گرفتن دانشجویان، پرداخت می نماید.
  • بورسیه موسسه Marie Sklodowska Curie: این بورسیه مناسب دانشجویانی است که قصد انجام تحقیقات در زمینه علم بیولوژی یا مهندسی بیولوژی را دارند. کاندیداها باید دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد یکی از رشته های زیست شناسی سلولی، زیست، مهندسی بافت شناسی، زیست ماده، داروسازی، دامپزشکی، زیست شناسی بدن و هرگونه رشته مرتبط دیگری باشند. بیشترین زمان مجاز به استفاده از این بورسیه، یک دوره سه سال است که در اساس نامه قرار داد هم ذکر شده است.
  • بورسیه موسسه Stavros Niarchos: این یاری هزینه شامل دو قسمت است: قسمت اول که 10 نفر امکان پذیرفته شدن را دارند، برای متقاضیان کارشناسی ارشد است که در رشته حکومت داری و سیاست عمومی قادر به ادامه تحصیل هستند. مبلغ 3500 یورو برای هر دانشجو در نظر گرفته شده است. قسمت دوم برای کاندیداهای مقطع دکتری است که تعداد مورد پذیرش هم 10 نفر است. این افراد قادر به انجام تحقیقات خود در زمینه جامعه مدنی، اصالت خواهی، موسسات غیرانتفاعی و موسسات NGO خواهند بود. مبلغ این بورسیه برای دانشجویان دکتری 9000 یورو است. بورسیه این موسسه برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و بعلاوه دکتری را دارند، مناسب است.
  • بورسیه زبان های خارجه اراسموس: اراسموس یکی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی یونان و اروپا است. موسسه IKY هر سال به 50 نفر متقاضی، یاری هزینه شرکت در دوره های زبان یونانی و سمینارهای فرهنگی را اهدا می نماید.

تعطیلات انتها سال تحصیلی

سال تحصیلی دانشگاهی از اول سپتامبر شروع شده و در 31 آگوست سال انتها می یابد. هر سال دانشگاهی از دو نیم سال تشکیل می گردد.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در یونان

دانشجویان تا زمانی که به عنوان دانشجو در دانشگاه ثبت نام هستند، از بیمه درمانی دولتی برخوردار می شوند.

آب و هوای یونان

با توجه به موقعیت جغرافیایی، یونان از آب و هوای نسبتا گرمی برخوردار است و در طول زمستان ممکن است به ندرت شاهد بارش برف و برودت هوا تا دمای زیر صفر درجه باشد.

کار و ویزای دانشجویی در یونان

یونان یکی از اعضای پیمان شینگن است و کلیه دانشجویان خارجی که از شهروندان کشورهای غیر از اتحادیه اروپا باید ویزای تحصیلی دانشجویی نوع D را برای ورود به یونان و تحصیل در این کشور از سفارت یا کنسولگری های یونان دریافت نمایند.

شرایط کار دانشجویی

کار در حین تحصیل برای دانشجویان در کشور یونان به این شکل است که فرد دانشجو در زمان دوران تحصیل خود این امکان را دارد تا در صورت یافتن کار، مشغول به کار موقت دانشجویی باشد. این اجازه کار عموما در شش ماهه اولیه ورود و اقدام به تحصیل، اجازه کار در دانشگاه به دانشجو عموما ارائه می گردد و در صورتی که فرد بتواند رشد تحصیلی خود را در زمان تحصیل نشان دهد اداره مهاجرت به دانشجو بر اساس معیارها بین 10 تا 30 ساعت کار موقت در هفته به فرد ارائه می نماید. در مقطع لیسانس و فوق لیسانس معمولا در حدود 10 تا 20 ساعت کار و در مقطع دکتری در حدود 30 ساعت کار موقت به دانشجو ارائه می گردد.

منبع: کجارو / scholarshipportal.com / internationalstudentinsurance.com / studyabroad.com / mastersportal.com / masterstudies.com / studylink.com / studyingreece.edu.gr / miestudy.com / topuniversities.com / پیمنت 24 / grad.saorg.ir
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1986

به "تور یونان: راهنمای تحصیل در یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور یونان: راهنمای تحصیل در یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید