تاکید روسیه بر برگزاری نشست ایران و 1

به گزارش مجله سفر به کانادا، وزیر خارجه روسیه بر پیشنهاد رئیس جمهور این کشور برای برگزاری نشست گروه 1+5 و ایران برای پیشبرد و تسهیل طرح ایجاد یک نظام امنیت جمعی در خلیج فارس تأکید کرد.

تاکید روسیه بر برگزاری نشست ایران و 1

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه در نشست مجازی گفت وگوهای مدیترانه ای بر لزوم نشست گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و جمهوری اسلامی ایران به منظور پیشبرد طرح ایجاد نظام امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس تأکید کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره نشست گروه 1+5 و ایران گفت: نگرانی جدی از اوضاع خلیج فارس وجود دارد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیراً پیشنهاد برگزاری یک نشست آنلاین رؤسای کشورهای پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت آلمان و ایران را مطرح نموده است.

لاوروف در مورد اهداف نشست فوق شرح داد: این پیشنهاد شامل طرح گام هایی برای جلوگیری از تشدید تقابل و هماهنگی پارامترهایی به منظور کوشش مشترک برای تسهیل ایجاد یک نظام امنیت جمعی در خلیج فارس می گردد. روسیه سالها پیش این مفهوم را پیش برده است. تابستان گذشته، مجدداً آن را تجدید کردیم و برای آنالیز جامعه بین الملل آن را ارائه دادیم و در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که در سطح وزرای خارجه در اکتبر جاری سازماندهی نموده بودیم، آن را ارائه کردیم.

وزارت امور خارجه روسیه دکترین امنیت جمعی خلیج فارس را در تاریخ 23 جولای سال 2019 ارائه داد و در بخشی از این سند که به سازمان ملل ارائه شده، آمده بود: در شرایط کنونی، اقدام موثر و پر انرژی در سطح منطقه ای و بین المللی احتیاج است که در راستای بهبود و ثبات بیشتر شرایط در خلیج فارس و فائق آمدن بر شرایط بحرانی طولانی منطقه است.

در این سند به این موضوع اشاره شده است: اقدام عملی در راه اندازی فرایند ایجاد یک سیستم امنیتی در خلیج فارس ممکن است با برگزاری رایزنی های دو جانبه و چند جانبه میان گروه های مربوطه حاصل گردد که شامل کشورهایی می شوند که در داخل منطقه یا خارج آن بوده یا سازمان هایی نظیر شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس می گردد.

روسیه در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل اعلام نموده است که آماده همکاری با تمام گروه های مربوطه برای اجرای این و دیگر پیشنهادات سازنده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1401

به "تاکید روسیه بر برگزاری نشست ایران و 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید روسیه بر برگزاری نشست ایران و 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید