اردوغان: آمریکا، روسیه و فرانسه نباید در موضوع قره باغ مداخله نمایند

به گزارش مجله سفر به کانادا، رییس جمهوری ترکیه با بیان اینکه آمریکا، روسیه و فرانسه در 30 سال گذشته از موضوع قره باغ غفلت نموده اند، تاکید نمود که این سه کشور نباید نقشی در این مسأله داشته باشند.

اردوغان: آمریکا، روسیه و فرانسه نباید در موضوع قره باغ مداخله نمایند

جهت دریافت خدمات طراحی ساختمان ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه عصر پنجشنبه در یک سخنرانی در مجلس این کشور گفت که آمریکا، روسیه و فرانسه به عنوان اعضای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا نباید نقشی در کوشش برای رسیدن به آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان داشته باشند.

رییسان جمهوری آمریکا، روسیه و فرانسه به عنوان گروه مینسک که در سال 1992 برای انتها دادن به مناقشه قره باغ شکل گرفت، شامگاه پنجشنبه در بیانیه ای مشترک خواهان توقف فوری درگیری میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ و اطراف آن شدند.

این سه کشور که مسئول پیشبرد مذاکرات برای صلح میان آذربایجان و ارمنستان و حل مسئله قره باغ بودند، در بیانیه مشترکشان از آذربایجان و ارمنستان خواستند که بدون فوت وقت، با حسن نیت و بدون پیش شرط به مذاکرات باز گردند.

اما اردوغان که کمی پیش از صدور بیانیه مشترک از سوی این سه کشور سخنرانی می کرد، گفت: با توجه به اینکه ایالات متحده، روسیه و فرانسه نزدیک به 30 ساله گذشته از این مشکل غفلت نموده اند، قابل پذیرش نیست که در کوشش برای رسیدن به آتش بس نقشی داشته باشند.

رییس جمهوری ترکیه هچنین تاکید نمود: آتش بس پایدار تنها زمانی قابل دستیابی است که اشغالگران ارمنی از منطقه قره باغ عقب نشینی نمایند.

یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را شروع نماینده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را شروعگر حمله دانست.

پس از درگیری های نظامی چند روزه در ماه ژوئیه (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش بینی نموده بود.

دو کشور چندین دهه است که برسر شرایط حاکمیتی منطقه قره باغ که از سوی جامعه بین المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می گردد، با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی میان آذربایجان و ارمنستان، بعضی دولت های اروپایی و منطقه برای انتها دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و خاتمه با میانجی گری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه ای نداشته است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1193

به "اردوغان: آمریکا، روسیه و فرانسه نباید در موضوع قره باغ مداخله نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: آمریکا، روسیه و فرانسه نباید در موضوع قره باغ مداخله نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید