آشنایی با کار در قطر

به گزارش مجله سفر به کانادا، از آنجا اکثریت مردم قطر مسلمان هستند، بخش زیادی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم قطر بسیار شبیه به کشورمان ایران است، همچنین شما می توانید با کار کردن در قطر به حقوق و مزایای عالی بدون پرداخت مالیات دست یابید؛ بنابراین قطر می تواند مقصد و موقعیت خوبی برای افرادی باشد که قصد مهاجرت کاری به کشورهای خارجی را دارند. ما در این مقاله قصد داریم به نحوه مهاجرت کاری به قطر و آشنایی با فرهنگ کار در قطر بپردازیم، پس با ما تا انتهای مقاله کار در قطر همراه باشید.

آشنایی با کار در قطر

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

آشنایی با کشور قطر

دوحه، پایتخت کشور قطر، یک کلان شهر زیبا و مدرن است و قطری ها به طراحی های معماری خود افتخار می نمایند. سطح زندگی مردم قطر بالاست و بیشتر افراد احساس امنیت می نمایند و عموماً از شرایط مربوط به تحصیل، مراقبت های بهداشتی، محیط زیست و اشتغال زایی و کار در قطر رضایت دارند.

قطر در جدیدترین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل از سال 2013 تا به امروز دارای بهترین صندلی و رتبه در بین کشورهای عربی بوده است. از نظر تاریخی، کشور قطر مدت ها است که توسط خانواده آل ثانی(Al Thani) اداره می گردد. امیر(پادشاه) فعلی قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی است که در سال 2003 بعد از پدرش به عنوان پادشاه قطر اعلام شد. قطری ها به رسم ادب معمولا از شما انتظار دارند که نام خانواده و نام پادشاه قطر را بدانید.

بازار کار در قطر

نرخ بیکاری فعلی در قطر 0.1٪ است. این امر به این دلیل است که مشاغل زیادی در دسترس است و هرکسی که به دنبال کار در قطر است شانس زیادی برای اشتغال به کار خواهد داشت. اقتصاد قطر در حال رشد سریعی است و فراوری ناخالص داخلی این کشور در سال 2018 نزدیک به 9 میلیارد دلار بوده است.

نفت و گاز عظیمترین صنایع در کشور قطر هستند. بنابراین اگر به دنبال کار در قطر هستید، این صنایع بهترین موقعیت برای اشتغال شما در قطر است. همچنین ساخت و ساز، امور اقتصادی، بیمه و مشاور املاک نیز از صنایع عظیم و مهم برای اشتغال در قطر هستند.

بسیاری از شرکت های عظیم چند ملیتی در قطر داری دفاتر مرکزی می باشند که شامل Shell شرکت های مانند ExxonMobil ،BNP Paribas ،HSBC و Standard Charted می شوند. با این حال بسیاری شرکت عظیم محلی نیز در قطر وجود دارد که شامل نفت قطر (Qatar Petroleum)، فولاد قطر (Qatar Steel)،Woqod و Msheired می گردد.

فرصت های کاری در قطر

از آنجا که در حال حاضر کشور قطر برای میزبانی مسابقات جام دنیای 2022 در حال آماده سازی شرایط لازم می باشد، صنعت ساخت و ساز قطر در حال پیشرفت است. همچنین پروژه های ساخت و سازی بسیاری تا انتهای سال 2030 در قطر وجود خواهد داشت؛ به همین دلیل تقاضای زیادی برای کارگران ساختمانی در کشور قطر وجود دارد.

هتلداری و گردشگری نیز دو صنعتی هستند که پتانسیل رشد عظیمی دارند. بنابراین این صنایع نیز می توانند موقعیت خوبی برای اشتغال شما و کار در قطر باشند. دولت سعی دارد این صنایع را به عنوان یک منبع درآمد جایگزین سوق دهد تا کشور قطر زیاد وابسته به درآمدهای نفتی نباشد. به این ترتیب دولت قطر مبلغ 17 میلیارد دلار در سال 2008 برای ایجاد پروژه های جدید زیرساختی برای حمایت از این صنایع سرمایه گذاری کرد. همچنین هتل ها و رستوران های قطر دائماً در حال جذب نیروی کار هستند.

صلاحیت ها و مدارک لازم برای درخواست کار در قطر

به طور کلی بیشتر شرکت ها در قطر از شما انتظار دارند که مدرک دانشگاهی معتبر داشته باشید یا اگر در یک حرفه، تخصصی دارید ممکن است به مدارک حرفه ای احتیاج داشته باشید. به عنوان مثال، وکلا، پزشکان و معلمان باید همگی صلاحیت های خاص مربوط به شغل خود را نشان دهند.

کلیه مدارک تحصیلی باید توسط وزارت امور خارجه محضری گردد. علاوه بر این، مدارک شما باید توسط سفارت قطر در کشور شما تایید گردد. همچنین شما احتیاج به ارائه نامه ای دقیق از دانشگاه خود جهت تایید صلاحیت هایتان دارید.

سایر الزامات کار در قطر علاوه بر تمام موارد ذکر شده این است که ممکن است در بعضی موارد از شما گواهی های مربوط به معاینات پزشکی خواسته گردد و یا به آنالیز سابقه کیفری شما نیز پرداخته گردد؛ این موارد بیشتر در خصوص مشاغل دولتی یا حرفه های دارای مجوز اتفاق می افتد.

درخواست کار در قطر

پیدا کردن کار در قطر، مانند تمام نقاط دنیا می تواند زمان بر باشد اما با این حال پس از یافتن بعضی از فرصت های شغلی که مد نظرتان است می توانید فرایند درخواست کار خود را آغاز کنید.

شما ابتدا باید یک CV و کاور لتر برای کارفرمای شغل موردنظر خود ارسال کنید. یک کاور لتر معمولاً باید هنگام درخواست کار در قطر همراه CV ارسال گردد که در قالب آن لحن و نیت شما از درخواست کار مورد نظر معین می گردد. در مرحله بعد ممکن است احتیاج باشد با آنها مصاحبه تلفنی و حضوری داشته باشید. در نهایت اگر در مصاحبه خود پیروز شوید به شما یک پیشنهاد شغلی یا job offer خواهد شد. به طور متوسط کل فرایند درخواست کار در قطر ممکن است حدود چهار هفته الی 2ماه طول بکشد.

تفاوت CV و رزومه

در قطر معمولاً هنگام درخواست کار باید از CV خود بهره ببرید؛ بطور خلاصه تفاوت بین رزومه و CV به توضیح زیر است:

رزومه (Resume) : رزومه شامل ارائه خلاصه ای از سابقه کاری و تحصیلیی فرد است، بطور معمول فقط یک صفحه است و بیشتر برای درخواست کار در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

CV (curriculum vitae) : نوعی رزومه است که با جزئیات بیشتری به توضیح سوابق کاری و تحصیلی فرد می پردازد، معمولا دو یا چند صفحه است وبیشتر برای درخواست کار در کشورهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه کاریابی در قطر

یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای پیدا کردن شغل مناسب مد نظر خود در قطر، مراجعه به سایت های کاریابی قطر است که می توانید کارفرمایان مختلف با آگهی های شغلی فراوان را در آن پیدا کنید. شما می توانید پس از یافتن شغل مورد نظر خود از میان مشاغل ارائه شده، رزومه های کاری خود را به کارفرمایان مربوطه ارسال و در صورت توافق با آنها، دعوتنامه کاری دریافت نمایید. از جمله مهم ترین سایت های کاریابی قطر عبارتند از:

JobsinQatar.org

Bayt.com

Qa.indeed.com

Qatarliving.com

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری قطر

پس از دریافت دعوتنامه کاری نوبت اخذ ویزای قطر می گردد. از جمله مدارک لازم برای ارائه به سفارت قطر در ایران جهت اخذ ویزا به توضیح زیر است:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل شش ماه
  • حداقل 5000 ریال قطر در کارت اعتباری
  • دعوت نامه از سوی یک شرکت معتبر قطری
  • واچر یا تائیدیه قطعی هتل یا محل اقامت
  • بلیت رفت و برگشت

نحوه اخذ اجازه کار در قطر (work permit)

برای کار در قطر و ورود به این کشور باید یک اجازه اقامت در قطر دریافت نمایید، برای این منظور شما باید ابتدا شغل مورد نظر خود را پیدا نموده باشید و به نوعی یک جاب آفر در قطر داشته باشید؛ در این صورت شرکتی که پیشنهاد شغلی به شما داده است، اسپانسر شما محسوب شده و باید کارهای مربوط به ویزا و اقامت و کار شما در قطر را برایتان انجام دهد. سپس به محض اینکه شما وارد کشور قطر شوید، شرکت کارفرمای شما اقدام به طی مراحل اخذ اجازه کار در قطر یا work permit شما می نماید. برای این کار بطور کلی به مدارک اساسی مانند پاسپورت و گواهی های خاص مربوط به صلاحیتتان احتیاج دارید اما کارفرمای شما در خصوص سایر مدارک لازم برای اجازه کار در قطر اطلاع رسانی های لازم را به شما خواهد نمود. سایر مراحلی که باید برای اخذ اجازه کار طی کنید شامل آزمایش خون برای HIV و سل، اسکن قفسه سینه و همچنین انگشت نگاری می گردد.

فرایند اخذ اجازه کار در قطر می تواند تا شش هفته طول بکشد و در این مدت شما مجاز به ترک کشور قطر نیستید. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که این فرایند می تواند در ماه رمضان طولانی تر نیز بگردد.

پس از ارائه Work permit به شما، تعدادی محدودیت برای شما درنظر گرفته خواهد شد که به کارفرمای شما ارائه می گردد که این محدودیت ها شما را ملزم می نمایند در طول اقامتتان در قطر فقط برای کارفرمای معین شده ی خود کار کنید. از طرفی امکان تغییر شغل بعد از مدت خاصی برای شما وجود خواهد داشت اما طبق قانون باید از کارفرمای فعلی خود طی مدت کار، هیچ گونه گواهی اعتراضی(objection certificate) دریافت نکنید.

همچنین به شما اجازه داده می گردد که خانواده خود(از جمله همسر و فرزندان و والدین وابسته) را برای زندگی در این کشور به همراه خود اسپانسر کنید. توجه داشته باشید که طبق قانون کشور قطر که بسیار شبیه به ایران است، زوج های مجرد مجاز به زندگی مشترک نیستند و زوج های همجنس گرا نیز حتی اگر در کشور خود متاهل باشند، به رسمیت شناخته نمی شوند (و رفتار همجنس گرا به شدت مجازات می گردد).

همچنین شایان ذکر است که به عنوان دارنده اصلی اجازه اقامت در قطر، محدودیت های خاصی برای خروج شما از کشور وجود دارد که باید رعایت کنید و برای اینکه بتوانید از کشور خارج شوید باید طی مدت اقامت خود هیچ گواهی اعتراضی ای ندریافت ننموده باشید؛ اما اعضای خانواده تان که تحت اسپانسری شما در قطر اقامت دارند شمشمول این قوانین نخواهند شد.

حقوق مشاغل مختلف در قطر

در حال حاضر حداقل دستمزد در قطر ماهانه 750 ریال قطر (QAR) است. با این اوصاف مبلغ حقوق پرداختی به شاغلان در کشور قطر بالاست که این خود دلیلی بر جذابیت این کشور برای مهاجران می باشد. میانگین حقوق ماهیانه در قطر حدود 13,000 ریال قطر یعنی 3,500 دلار است (هر 1ریال قطر برابر با حدود 0.27 دلار می باشد). اما بازه حقوق ماهیانه مشاغل مختلف می تواند بسیار با یکدیگر تفاوت داشته و از این مقدار میانگین کمتر یا بیشتر باشد؛ برای مثال می تواند بین 1,200 تا 90,000 ریال قطر یعنی حدود 324 تا24,300 دلار متغیر باشد. در ادامه میانگین حقوق ماهیانه بعضی از مشاغل مدیریتی در قطر ذکر شده اند:

  • مدیر عامل یک شرکت چند ملیتی: بین 42,291 - 32,756 دلار
  • مدیر منابع انسانی: بین 12,384 - 9,383 دلار
  • مدیر IT :بین 15,467 - 11,727 دلار
  • مدیر برنامه: 7,865 - 4,961 دلار
  • وکیل : 11,926 - 9,246 دلار
  • پزشک عمومی : 11,600 - 9,172 دلار
  • مدیر شعبه بانکی : 12,924 - 7,956 دلار
  • مدیر روابط عمومی : 9,867 - 7,334 دلار

فرهنگ کار در قطر

از آنجا که مهاجران زیادی در قطر زندگی می نمایند، فرهنگ کاری قطر سبک ها و نگرش های فرهنگی متنوعی را از سراسر دنیا گرد هم می آورد که از بعضی جهات این محیط بین المللی می تواند جذاب به نظر برسد. نکته دیگر که باید بدانید نیز این است که فرهنگ کاری در قطر بسیار سلسله مراتبی و مردسالارانه است.

همچنین بعضی نکات محلی مربوط به فرهنگ کاری قطر نیز وجود دارد که بهتر است از آنها مطلع باشید، از جمله اینکه روابط شخصی فرد شاغل مهم ترین کلید برای کار وی در قطر است. به همین دلیل شما پس از اشتغال در یک محیط کار باید گزارشی از سوی همکاران تجاری خود درمورد ارتباطاتتان با آنها تهیه نمایید. علاوه بر این در حالی که زبان انگلیسی زبان اصلی کار در قطر است اما اگر کمی عربی هم بلد باشید یاری زیادی به صندلی شغلی خود خواهید کرد. نکته دیگر این است که معمولا دقت به جزئیاتی مانند زمان بندی های کاری زیاد در حین کار در قطر اهمیت زیادی ندارد.

قوانین کار و حقوق کار در قطر

قطر چندین قانون کار دارد که برای حافظت از کارمندان طراحی شده است و قبل از آغاز به کار در قطر باید از این موارد مطلع باشید:

  • کارمندان نباید بیش از شش روز در هفته یا 10 ساعت در روز کار نمایند. علاوه بر این شما باید پس از هشت ساعت کار کردن، اضافه کار دریافت کنید.
  • اگر یک شرکت قبل از انتها زمان قرارداد خود اقدام به فسخ قرارداد کند ملزم به پرداخت مزایای انتها خدمت وتسویه حساب با کارمند می باشد، اما این قانون تنها در صورتی کاربرد دارد که فسخ قرارداد بدون دلیل اجرا شده باشد.
  • شرکت ها باید برای کارمندان خارجی خود بیمه درمانی خصوصی فراهم نمایند.
  • کارمندان در انتها قرارداد خود مبلغی به عنوان غرامت دریافت می نمایند. این مبلغ معمولاً به اندازه 15-20 روز از مبلغ پایه حقوق در سال اشتغال برای سه سال اول پس از بیکاری و حقوق ماهیانه ای که هرسال پس از آن 3سال پرداخت می گردد، می باشد.
  • بیشتر کارمندان دارای حق مرخصی سالانه سه یا چهار هفته هستند.
  • کارمندان همچنین حق دارند که درصورت دریافت مرخصی استعلاجی بیش از دو هفته، حقوق ماهیانه کامل دریافت نمایند.

علاوه بر همه موارد فوق بسیاری از افراد خارجی مزایای اضافی نیز برای کار در قطر دریافت می نمایند که بسته به قراردادشان متفاوت است. این مزایا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تهیه بلیط رفت و برگشت به وطن برای بازدید از خانواده
  • ارائه یاری هزینه مسکن
  • ارائه یاری هزینه تحصیلی برای بچه ها
  • ارائه ماشین سواری برای رفت و آمد به محل کار.

محیط کار در قطر

روزهای کاری شما در قطر احتمالاً یکشنبه تا پنجشنبه خواهد بود.بیشتر دفاتر کار خاورمیانه از جمله کشور قطر دارای اتاق های جدای مردانه و زنانه برای نماز هستند.

زنان حضور گسترده ای در محل کار در قطر دارند و در بسیاری از مشاغل در جوزه کسب و کار و سازمان های دولتی مشغول به کار هستند. بخش های آموزش، خدمات پزشکی و حرفه ای نمونه هایی از بخش هایی است که قطر معمولا در آنها، زنان خارج از کشور را استخدام می نماید.

کار در قطر در ماه رمضان

در ایام ماه مبارک رمضان در قطر نیز مانند ایران ساعات کاری شما اگر شغل دولتی داشته باشید، کاهش می یابد. رستوران ها نیز در سراسر کشور قطر در طول روز یعنی تا قبل از افطار بسته می شوند(به غیر از هتل های بین المللی). همچنین روزه خواری در ملاء عام نیز طبق قانون جرم محسوب می گردد.

منبع: اینترنت
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1246

به "آشنایی با کار در قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کار در قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید