احتیاج به پارادایم جدید برای معضلاتی چون خشکسالی و ریزگردها، رتبه اول علمی در کشورهای اسلامی

به گزارش مجله سفر به کانادا، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست هم اندیشی وزیر علوم با استادان و صاحب نظران برجسته دانشگاه های کشور گفت: با یک درصد جمعیت جهانی، 1.9 درصد علم جهان را فراوری می کنیم. در سال های اخیر بالاترین میزان رشد علم را کسب نموده ایم و در میان کشورهای اسلامی رتبه نخست علمی را دارا هستیم.

احتیاج به پارادایم جدید برای معضلاتی چون خشکسالی و ریزگردها، رتبه اول علمی در کشورهای اسلامی

به گزارش خبرنگاران، دکتر مسعود برومند، در این نشست که امروز (دوشنبه -26 فروردین) در وزارت علوم برگزار گردید، اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که باید مورد آنالیز قرار گیرد این است که جامعه چه تصویری از دانشگاه ایده آل در ذهن دارد و پس از آن باید دید این تصویر را چگونه می توان وارد سازمان های آموزش عالی کرد. متأسفانه یکی از ضعف های ما این است که اطلاع رسانی بین دانشگاه های کشور مناسب نیست و آن چنان که باید از یکدیگر خبر نداریم، در چنین شرایطی باید نشست هایی از این دست را مغتنم شمرد.

برومند با اشاره به اینکه در دوره ای صرفاً مصرف نماینده دانش بودیم اما امروز در فراوری علم جهانی نقش داریم، اظهار داشت: امروزه در حال پژوهش در حوزه هایی هستیم که 60 سال پیش حتی به آن فکر هم نمی کردیم. امروز با یک درصد جمعیت جهانی، 1.9 درصد علم جهان را فراوری می کنیم. در سال های اخیر بالاترین میزان رشد علم را کسب نموده ایم و در میان کشورهای اسلامی رتبه نخست علمی را دارا هستیم.

وی در ادامه با اشاره به مسائل روز جامعه اضافه کرد: امروزه با مسائلی همچون کم آبی، عدم اشتغال جوانان، مسائل سیستم سلامت کشور و ریزگردها روبرو هستیم؛ این مسائل جدید نیازمند پارادایم جدیدی است. فرهنگ سازمانی ما باید بپذیرد که پاسخ گو باشد.

برومند در مورد برنامه های پیش روی حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم، گفت: از دانشگاه ها خواسته ایم که زمینه اشتغال رشته های خود را تدوین نمایند. همچنین ارتقای اشتغال پذیری نیروی انسانی فعال در زیست بوم فناوری، بهبود و ارتقای فرآیند توسعه پژوهشی های علمی و فناورانه، بهبود و ارتقای زیرساخت ها و امکانات زیست بوم نوآوری کشور، بازمهندسی ساختارهای اجرایی در نظام نوآوری کشور، توسعه سازمان های یادگیرنده و پیشتاز در زیست بوم نوآوری کشور و ارائه برنامه اجرایی برای مشارکت مؤثر دانشگاه ها در توسعه و حل چالش های استانی و ملی از جمله اقدامات این معاونت در سال پیش رو خواهد بود.

طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، همچنین در مورد اقدامات آموزش عالی در زمینه سیل های اخیر صحبت کرد و بر اهمیت نقش این حوزه در پیش، حین و پس از بحران هایی از این دست تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 214

به "احتیاج به پارادایم جدید برای معضلاتی چون خشکسالی و ریزگردها، رتبه اول علمی در کشورهای اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج به پارادایم جدید برای معضلاتی چون خشکسالی و ریزگردها، رتبه اول علمی در کشورهای اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید