نعوظ چیست؟ - علت رخ دادن نعوظ صبحگاهی

به گزارش مجله سفر به کانادا، نعوظ (erection) یا در اصطلاح عامیانه شق کردن و شق شدن به حالتی گفته می گردد که آلت تناسلی به دلیل پر شدن بافت های نعوظی بزرگ و سفت می گردد.

نعوظ چیست؟ - علت رخ دادن نعوظ صبحگاهی

نعوظ چیست؟

اگر به دانستن معنای لغوی کلمه نعوظ به فرهنگ معین مراجعه می کنید با جمه زیر روبرو خواهیم شد

برخاستن آلت تناسلی مرد به سبب غلبه شهوت.

در اصل نعوظ یا در اصطلاح عامیانه شق کردن یا شق شدن به بزرگ شدن و برآمدن آلت مردی یا کلیتوریس گفته می گردد که در این حالت آلت تناسلی بزرگ و سفت می گردد. علت بزرگ شدن و سفت شدن آلت تناسلی جاری شدن خون در بافت های نعوظی است که باعث انجام بهتر رابطه جنسی و دخول می گردد.

نعوظ در زنان

از نظر علمی نعوظ مختص مردان نبوده و در زنان نیز رخ می دهد. در واقع زنان پدیده مشابهی به اسم نعوظ کلیتوریس (چوچوله) و یا تجمع خون در واژن را هم در حین خواب تجربه می کنند. غیر از انسان ها بسکمک از پستانداران نیز تجربه نعوظ دارند.

دلایل اختلال نعوظ

در سال های اخیر مصرف الکل در مردان یا روبرو شدن با مشکلاتی مانند استرس، فشار روانی و یا نارضایتی از شریک جنسی باعث به وجود آمدن اختلالاتی در نعوظ شده است. البته افزایش سن و دیگر بیماری هایی که در گردش خون تأثیر گذارند نیز عاملی برای این اختلالات است. اختلالت نعوظ به حالتی گفته می گردد که در آن آلت مرد قادر نیست به شرایط نعوظ برسد یا در آن حالت باقی بماند؛ بنابراین فرد نمی تواند عملکرد رضایت بخشی در آمیزش جنسی داشته باشد. محققین برای درمان ناتوانی جنسی و نعوظ آلت تناسلی مردان به تولید داروهایی مانند سیلدنافیل، ویاگرا و ... پرداخته اند.

علت رخ دادن نعوظ صبحگاهی چیست؟

مردانی که از دستگاه تناسلی سالمی برخوردار باشند همواره با نعوظ صبحگاهی روبرو می شوند. اما علت این پدیده فیزیکی چیست و آیا این عملکرد طبیعی است؟

نعوظ صبحگاهی یک اتفاق خیلی طبیعی در تمام مردان است که در تمام مراحل زندگی و از دوران بلوغ جنسی آن ها اتفاق می افتد. جالب است بدانید که این اتفاق برای خانم ها و در رحم هم ممکن است شکل بگیرید اما کسی نمی فهمد.

چرخه خواب رویا دیدن مردان

آنچه که در طول شب اتفاق می افتد یک سری تغییرات عصبی و هورمونی است که در چرخه خواب برای بدن ایجاد می گردد. این تغییرات باعث نعوظ می گردد که مستقل و جدای از خواب ها و رویاهای شبانه است. محققان دریافتند که مردان هر شب حدود پنج بار نعوظ دارند که به چرخه خواب رویابینی شان مربوط است. بنابراین نعوظ یا راست شدن مختص صبح نبوده و در میانه های شب و خواب نیز رخ می دهد.

  • خواب انسان در مراحل مختلفی اتفاق می افتد و کامل می گردد خواب سطحی به مرور به خواب عمیق تبدیل می گردد که در واقع از خواب سبک تا مرحله حرکت سریع و سطحی چشم معروف به REM یا خواب و رویای عمیق پیش می رود.
  • در طول خواب مغز ما به صورت آهسته مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی در بدن ترشح می کند. توسط این روش مغز عملکرد بدن را به طور اتوماتیک کنترل می کند. همچنین مانع از آن می گردد که در هنگام خواب دیدن به رفتارهای ناخودآگاه خود دست به عمل بزنیم. یکی از این انتقال دهنده های عصبی نوراپینفرین (norepinephrine) است که نقش مهمی در محدود کردن جریان خون دارد. در طول خواب یا REM که نوراپینفرین کمتر فعال می گردد باعث می گردد رگهای خونی باز گردد و گردش خون جریان بیشتری می یابد که از جمله در آلت تناسلی گردش خون بیشتر می گردد.

آزاد شدن اکسید نیتروژن

ادعا شده که نعوظ صبحگاهی در ارتباط با آزاد شدن اکسید نیتروژن است. اکسید نیتروژن توسط سلول هایی در رگ های خونی ترشح می گردد که به روان شدن خون و در نتیجه راحتی عضلات کمک می کند. همین روان شدن خوب باعث ضخیم تر شدن رگ ها و درنتیجه افزایش جریان خون به آلت می گردد که نهایتاً منجر به نعوظ خواهد شد.

فواید نعوظ صبحگاهی

نعوظ باعث می گردد که پوست بزرگ شونده آلت، کشیده گردد که در نتیجه رسیدن اکسیژن به آن را تسهیل می کند. رسیدن اکسیژن به پوست، منجر به شادابی و جلوگیری از فساد آن می گردد. این در حالی است که نرسیدن اکسیژن کافی به پوست یکی از دلایل نارسایی نغوظ در مردان است.

آیا نعوظ صبحگاهی نشانه میل جنسی است؟

معمولاً بین ساعت 7 تا 9 میزان دو هورمون تستوسترون و کورتیزول افزایش می یابد. فعالیت همزمان این دو هورمون نشانه ای واضح دارد که همان نعوظ است. این موضوع هیچ ارتباطی به تمایلات جنسی ندارد مگر اینکه فردی بخواهد از آن در این جهت استفاده کند.

کلام آخر

در هر حال آگاهی از عملکرد دستگاه تناسلی علاوه بر کمک به انجام یک رابطه جنسی موفقیت آمیز و رسیدن به ارگاسم می تواند از سالم بودن این اعضا و تمامی موارد مرتبط با آن خبر دهد.

منابع:

شفا آنلاین

الو دکتر

منبع: setare.com
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1331

به "نعوظ چیست؟ - علت رخ دادن نعوظ صبحگاهی" امتیاز دهید

1 کاربر به "نعوظ چیست؟ - علت رخ دادن نعوظ صبحگاهی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نعوظ چیست؟ - علت رخ دادن نعوظ صبحگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید