آیا آب قلیایی یا آب آلکالاین برای شما سودمند است؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، آب قلیایی یا آب آلکالاین در سال های اخیر محبوبیت سریعی در بین همه افراد از علاقه مندان به سلامت گرفته تا ورزشکاران حرفه ای پیدا نموده است، خواه از رژیم غذایی قلیایی پیروی می نمایند یا فقط سعی می نمایند از هیدراتاسیون خود بهره بیشتری ببرند.

آیا آب قلیایی یا آب آلکالاین برای شما سودمند است؟

درست است که pH بدن شما نقش مهمی در سلامت کلی ایفا می نماید و رژیم غذایی امروزه معمولاً با قندهای تصفیه شده، روغن های هیدروژنه، سدیم اضافی، شربت ذرت با فروکتوز بالا، افزودنی های شیمیایی، آفت کش ها، هورمون های مصنوعی و غذاهای فوق فرآوری شده پر شده است که همگی می توانند به اسیدوز با درجه پایین یا فراوری بیش از حد اسید در خون یاری نمایند و محیطی را ایجاد نمایند که در آن بیماری می تواند رشد کند.

بعضی ادعا می نمایند که آب قلیایی - یا آب با pH بالا - برترین آب برای نوشیدن برای سلامتی است و به لیست طولانی از مزایای آب قلیایی بالقوه از کاهش وزن افزایش یافته و مقاومت در برابر سرطان اشاره می نمایند اما آیا این نوشیدنی محبوب با هیاهوها مطابقت دارد یا فقط یک مد روز دیگر است که برای هدف قرار دادن مصرف نمایندگان مراقب سلامتی استفاده می گردد؟ بیایید بحث را خاتمه دهیم و حقیقت را پیدا کنیم.

آب قلیایی چیست؟

آب قلیایی نوعی آب با pH بالاتر از آب معمولی و پتانسیل کاهش اکسیداسیون منفی (ORP) است و برترین نوع آن آب چشمه طبیعی قلیایی است. این معیار اسیدیته است - سطح pH پایین نشان دهنده یک ماده اسیدی تر است در حالی که pH بالاتر قلیایی تر است.

یون های هیدروژن بیش از حد به این معنی است که اکسیژن کمتری در اختیار سلول ها قرار می گیرد و در نتیجه اسیدیته بالاتر زمانی که pH کاهش می یابد، می گردد. یون های هیدروژن کمتر به معنای اکسیژن بیشتر در دسترس است که منجر به حالت قلیایی یا پایه می گردد. هیچ بیماری شناخته شده ای وجود ندارد که بتواند در حالت قلیایی زنده بماند.

از آنجایی که سطح PH بالاتری دارد، ظاهراً آب یونیزه قلیایی مفیدتر از آب اصلی شماست. معمولاً با سطح pH حدود 8 یا 9 کار می نماید در حالی که pH آب لوله کشی معمولاً نزدیک به 7.0 یا کمتر است. بعلاوه گفته شده است که آب قلیایی مواد معدنی کلیدی بیشتری را برای بدن برای عملکرد صحیح به آن احتیاج دارد، مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم.

به طور میانگین، سطح pH شما باید تقریباً 7.365 برای خون در مقیاس بین 0 تا 14 باشد و خون را در نسبت قلیایی به اسید 60/40 باقی می گذارد.

ترکیبات قلیایی اسیدهای موجود در خون را با چهار ماده معدنی قلیایی اصلی - کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم - که با هم کار می نمایند تا بدن را سالم نگه دارند و به درستی کار کند، محافظت می نمایند.

  • کلسیم استخوان های ما را تقویت می نماید و از سیستم گردش خون سالم حمایت می نماید.
  • منیزیم به تبدیل غذای ما به انرژی یاری می نماید و برای حفظ عملکرد عضلات، اعصاب، قلب و کلیه کار می نماید.
  • سدیم فشار خون را کنترل می نماید، مایعات را در بدن متعادل می نماید و بر حرکت عضلات تأثیر می گذارد.
  • پتاسیم به حفظ آرامش و انقباض عضلانی یاری می نماید که در اطراف قلب بسیار مهم است و بعلاوه به هضم و دفع مایعات یاری می نماید.

بدن سخت کار می نماید تا به طور طبیعی خون را به سمت حالت قلیایی نگه دارد و هر زمان که لازم باشد برای حفظ تعادل آن از ذخایر ذخیره شده استفاده می نماید.

فواید سلامتی

1. گردش خون را بهبود می بخشد

بعضی تحقیقات نشان می دهد که آب قلیایی ممکن است گردش خون را بهبود بخشد و به خون اجازه می دهد راحت تر در بدن شما جریان یابد تا اکسیژن و مواد مغذی مهم را به بافت های شما برساند. اعتقاد بر این است که با کاهش ویسکوزیته یا ضخامت خون کار می نماید و به حرکت موثرتر در جریان خون یاری می نماید.

این در یک مطالعه در سال 2016 که در مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی منتشر شد عنوان شد که به 100 بزرگسال سالم یا آب معمولی یا آب قلیایی داده شد تا پس از یک تمرین سنگین خود را آبرسانی نمایند. جالب توجه است، افرادی که آب قلیایی می نوشیدند، 6.3 درصد کاهش ضخامت خون را تجربه کردند در حالی که تنها 3.36 درصد کاهش ویسکوزیته در افرادی که آب معمولی می نوشیدند، مشاهده شد.

2. علائم رفلاکس اسید را کاهش می دهد

رفلاکس اسید که به نام GERD نیز شناخته می گردد، شرایطی است که در آن اسید به وسیله مری به سمت بالا حرکت می نماید و باعث علائم رفلاکس اسید مانند آروغ زدن، نفخ و حالت تهوع می گردد. پپسین، آنزیمی که مسئول تجزیه پروتئین ها است، نقش کلیدی در رفلاکس اسید دارد و می تواند علائم را تحریک کند.

به عنوان بخشی از رژیم منعکس نماینده اسید، آب قلیایی ممکن است اثر مفیدی در خنثی کردن پپسین برای کاهش علائم داشته باشد. یک مطالعه آزمایشگاهی از موسسه صدای نیویورک نشان داد که نوشیدن آب قلیایی با pH 8.8 به غیرفعال کردن پپسین یاری می نماید و به طور بالقوه مزایای درمانی را برای کسانی که از رفلاکس اسید رنج می برند ارائه می دهد.

با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که مسدود کردن پپسین مانند یک بانداژ موقت برای مشکل اصلی واقعی، مشابه اثر آنتی اسیدها عمل می نماید. در حالی که آب قلیایی ممکن است به تسکین علائم یاری کند، ممکن است در واقع ریشه رفلاکس اسید را درمان نکند.

3. هیدراتاسیون را افزایش می دهد

هیدراته ماندن برای سلامت و تندرستی کلی بسیار مهم است. دریافت آب کافی دمای بدن شما را تنظیم می نماید، به انتقال مواد مغذی یاری می نماید و به دفع مواد زائد یاری می نماید.

اعتقاد بر این است که آب قلیایی باعث افزایش هیدراتاسیون حتی بیشتر از آب آشامیدنی استاندارد می گردد. مطالعه ای که در مجله انجمن بین المللی پزشکی ورزشی منتشر شد نشان داد که نوشیدن آب قلیایی به مدت دو هفته نه تنها باعث افزایش قلیایی شدن خون و ادرار می گردد، بلکه شرایط هیدراتاسیون را به میزان بیشتری نسبت به افرادی که آب معمولی می نوشند بهبود می بخشد.

4. قند خون را تنظیم می نماید

حفظ سطوح بالای قند خون می تواند آسیب زیادی به سلامتی شما وارد کند، با عوارض جانبی از افزایش تشنگی، سردرد و خستگی تا پیامدهای جدی تر و طولانی مدت مانند اختلال بینایی و آسیب عصبی.

اگرچه تحقیقات محدود است اما بعضی تحقیقات اولیه نشان داده اند که آب قلیایی ممکن است به تعادل قند خون برای حفظ سطح قند خون طبیعی و ارتقای سلامتی بهتر یاری کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مصرف آب قلیایی با pH 9.5 و PH 11.5 سطح تصادفی گلوکز خون را در افراد دیابتی نوع 2 کاهش داد.

یک آزمایش حیوانی که در گروه مدیریت چاقی دانشگاه زنان دانگدوک در دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم چاقی انجام شد و در Life Sciences منتشر شد بعلاوه نشان داد که آب قلیایی دارای اثرات ضد دیابتی است و گزارش می دهد که قند خون را کاهش می دهد و تحمل گلوکز را در موش ها بهبود می بخشد.

5. ممکن است سلامت استخوان را ارتقا دهد

گفته شده است که رژیم غذایی بسیار اسیدی با افزایش دفع کلسیم به وسیله ادرار، از دست دادن استخوان را افزایش می دهد. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی قلیایی می تواند از تحلیل استخوان برای یاری به حفظ سلامت استخوان جلوگیری کند.

بعضی از مطالعات نشان می دهند که آب قلیایی ممکن است با تأثیرگذاری بر هورمون هایی که بر متابولیسم استخوان تأثیر می گذارند، به قوی نگه داشتن استخوان ها یاری کند. به عنوان مثال، یک مطالعه از مرکز بیماری های استخوان در بیمارستان دانشگاه لوزان در سوئیس متشکل از 30 زن، نشان داد که نوشیدن آب قلیایی باعث کاهش سطح هورمون پاراتیروئید می گردد که باعث می گردد استخوان ها کلسیم را در خون آزاد نمایند. نه تنها این، بلکه سطح یک نشانگر زیستی را که برای میزان گیری میزان چرخش استخوان استفاده می گردد نیز کاهش داد.

6. ضد پیری بالقوه

در یک مطالعه حیوانی در سال 2020، مصرف روزانه آب قلیایی بر نشانه مولکولی پیری و پاسخ آنتی اکسیدانی مورد آنالیز نهاده شد. از بین دو گروه موش، یکی آب معمولی و دیگری آب قلیایی دریافت کرد.

محققان دریافتند که پیری در سطح مولکولی در میان گروهی که مکمل آب قلیایی دریافت می کردند، از جمله سطوح ROS (گونه های فعال اکسیژن)، SOD-1 (سوپراکسید دیسموتاز) و GSH (گلوتاتیون)، به علاوه فعالیت تلومراز و تلومرها به شدت بهبود یافته است.

آیا آب قلیایی برای شما خوب است؟

تحقیقات در خصوص مزایای بالقوه آب قلیایی محدود است. نه تنها این، بلکه بسیاری از منابع کورکورانه در کوشش برای فروش محصولاتی مانند سیستم های فیلتر آب قلیایی گران قیمت به جای ارائه اطلاعات بهداشتی مبتنی بر شواهد به مصرف نمایندگان، ادعاهای غیر قابل اثبات را مطرح می نمایند.

مطالعه ای در سال 2022 این ادعاها را آنالیز کرد که به عنوان مثال، قلیایی به درمان سندرم متابولیک در زنان یائسه یاری می نماید اما تحقیقات بسیار بیشتری مورد احتیاج است.

همانطور که گفته شد، کسانی که هوادار آب قلیایی نسبت به آب اسیدی هستند ادعا می نمایند که طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهد. یعنی متابولیسم را افزایش می دهد، از دست دادن استخوان را کند می نماید، پیری را معکوس می نماید و با خنثی کردن اسید موجود در خون که باعث بیماری می گردد، جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد. آنها معتقدند اسیدوز با درجه پایین ممکن است همواره با آزمایش تشخیص داده نگردد و بدن شما را متحمل عواقب خاموش می نماید.

از سوی دیگر، طرف مقابل موافق است که ممکن است مزایایی داشته باشد اما معین نیست که آیا مزایای آب قلیایی ناشی از سطح بالای pH خود آب است یا مواد معدنی موجود در آن. هشدار آنها به همه چیست؟ از ادعاهای بهداشتی که ممکن است خیلی خوب به نظر برسند و درست به نظر می رسند، چشم پوشی کنید و به خاطر داشته باشید که همه آب های قلیایی و سیستم های یونیزه نماینده آب قلیایی برابر نیستند. شما باید برترین یونیزه نماینده آب و آب قلیایی را که می توانید دریافت کنید.

قلیایی کردن بدن و همه اندام های آن پیچیده است و مسائلی در خصوص تعادل pH وجود دارد. اگر دلیل اصلی ناشناخته باشد، مخالفان به ما یادآوری می نمایند، نوشیدن آب قلیایی ممکن است پاسخی برای سطوح پایین pH شما نباشد. به علاوه، بدن انسان برای زندگی در حالت قلیایی ثابت آفریده نشده است.

آن نسبت 60/40 را که قبلا ذکر شد به خاطر دارید؟ مصرف مداوم آب قلیایی بالا می تواند تعادل ظریف pH بدن شما را مختل کند و برای سلامتی شما مضر باشد.

توصیه ها

اگرچه بعضی از مطالعات امیدوارنماینده اثرات مثبت آب قلیایی بر سلامتی را نشان داده اند اما بسیاری از این مطالعات کوچک، با محدودیت های قابل توجهی هستند که می توانند مشخص قطعی مزایای آب قلیایی را سخت نمایند.

مانند همه چیز در زندگی، تعادل در خصوص آب قلیایی کلیدی است. در حالی که آب قلیایی ممکن است با بعضی از مزایا همراه باشد، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی و پر از میزان زیادی آب و غذاهای سالم و میوه ها و سبزیجات تازه هنوز برترین راه برای حفظ تعادل pH مناسب و حفظ سلامتی شماست. در خاتمه، آب قلیایی نمی تواند جایگزین مجموعه ای از مواد مغذی ضروری که بدن شما از غذا به آن احتیاج دارد، گردد.

بعلاوه، فراوانی بیش از حد آب و مواد غذایی قلیایی در مدت زمان طولانی نه تنها می تواند باعث آلکالوز گردد، بدن شما را از تعادل خارج کند و منجر به مسائل جدی سلامتی گردد، بلکه فراوری پپسین را نیز مهار نموده و توانایی معده برای تجزیه غذا و پروتئین را به خطر می اندازد.

افزودن میوه ها و سبزیجات تازه مانند سیب، لیمو، لیموترش، سبزیجات برگ دار و هویج به رژیم غذایی تان راه ساده ای برای کنترل pH است و در عین حال سلامت کلی را بهبود می بخشد.

اگر هنوز هم می خواهید آب قلیایی را به میزان متعادل در رژیم غذایی خود بگنجانید، بسیار خوب است. با این حال، مانند همواره، مطمئن شوید که آب قلیایی خود را با یک رژیم غذایی متعادل و یک سبک زندگی سالم و فعال همراه می کنید تا در خصوص سلامتی خود بیشترین سود را ببرید.

آب قلیایی در مقابل انواع دیگر آب

این روزها، گزینه های زیادی در بخش آب بطری سوپر مارکت محلی شما وجود دارد. زمانی به آب آشامیدنی معمولی محدود می شد، در حال حاضر طیف گسترده ای از انواع آب موجود است، از آب قلیایی گرفته تا آب ساختار یافته و آب معدنی.

آب بطری معمولی معمولاً حاوی آب تصفیه شده است که از آب لوله کشی تهیه شده است که به وسیله فرآیندی به نام اسمز معکوس فیلتر شده است که ناخالصی ها و میکروارگانیسم ها را از بین می برد. مقادیر کمی از مواد معدنی از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم در این شکل آب یافت می گردد. آب تصفیه شده به طور کلی دارای pH اسیدی یا خنثی 7.0 یا کمتر است.

از سوی دیگر، آب معدنی از چشمه های معدنی به دست می آید و معمولاً حاوی انواع مواد معدنی مانند نمک ها و ترکیبات گوگردی است. این در هر دو نوع آب گازدار و غیر گازدار موجود است که بر اساس اینکه آیا گازهای دی اکسید کربن اضافه شده دارد یا خیر طبقه بندی می گردد. مانند آب قلیایی، می تواند به تامین مواد معدنی مهم در رژیم غذایی یاری کند که ممکن است برای سلامتی مفید باشد.

در همین حال، آب ساختاریافته نوعی آب است که فیلتر یا پردازش نشده است و آن را تقریباً با آبی که در طبیعت یافت می گردد یکسان می کند. اعتقاد بر این است که میزان بیشتری انرژی در خود نگه می دارد و گفته می گردد که بهینه شارژ است و به سلول های ما یاری می نماید تا کارآمدتر عمل نمایند. بسیار شبیه آب قلیاییست و گفته می گردد که pH مطلوبی دارد و ادعا می گردد که از سطوح انرژی گرفته تا هضم و خلق و خو از آن سود می برد. درست مانند آب قلیایی، با این حال، تحقیقات هنوز در خصوص تأثیر آب ساختاریافته بر سلامتی محدود است.

آب هیدروژنی یکی دیگر از آب های مرسوم است. با تزریق آب معمولی با مولکول های هیدروژن اضافی ساخته می گردد. اغلب به وسیله فرآیندی به نام الکترولیز ساخته می گردد که پیوند اکسیژن و هیدروژن را در آب با استفاده از جریان الکتریکی قبل از افزودن هیدروژن اضافی به آب تجزیه می نماید. در حالی که هنوز تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است، بعضی از مطالعات نشان داده اند که می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، سلامت قلب را بهبود بخشد، خلق و خو را بهبود بخشد و عملکرد فیزیکی را افزایش دهد. با این حال، می تواند گران باشد و شواهد محدودی برای ارزیابی اثرات بلندمدت آن بر سلامتی وجود دارد.

روند دیگری که از بین رفت آب خام است. این یک نوع آب طبیعی است که به هیچ وجه فیلتر، تصفیه یا پردازش نشده است. آب از چشمه های طبیعی یا سایر منابع مستقیماً از طبیعت به دست می آید. مزایای فرضی شامل محتوای مواد معدنی بالاتر، کاهش سطح فلوراید، افزایش pH و سطوح بالاتر پروبیوتیک ها است. با این حال، آب خام بعلاوه خطر آلودگی بالایی دارد که می تواند چندین اثر منفی بر سلامتی داشته باشد.

خطرات و عوارض جانبی

زیاده روی در آب قلیایی ممکن است تعادل ظریف pH بدن شما را از بین ببرد و منجر به مسائل جدی سلامتی مانند آلکالوز گردد. این می تواند عوارض جانبی آب قلیایی مانند تهوع، استفراغ، لرزش و گیجی ایجاد کند.

نوشیدن آب قلیایی به طور منظم بعلاوه می تواند فعالیت پپسین را غیرفعال کند و توانایی شما در تجزیه موثر پروتئین ها را مختل کند. بعلاوه ممکن است با اسیدیته طبیعی اسید معده که مسئول از بین بردن باکتری ها و پاتوژن ها برای حفظ سلامت بدن شما است، تداخل ایجاد کند.

اگر تصمیم به نوشیدن آب قلیایی دارید، مصرف خود را در حد اعتدال نگه دارید و حتماً آن را با یک رژیم غذایی سالم و کامل و فعالیت بدنی منظم همراه کنید تا بدن خود را در برترین حالت نگه دارید. مثل همواره، در صورت داشتن هر گونه نگرانی، حتما با پزشک خود یا یک متخصص سلامت قابل اعتماد مشورت کنید.

کلام آخر

گفته می گردد که آب قلیایی دارای pH بالاتری نسبت به آب معمولی است و حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم است.

pH آب چقدر است؟ سطح pH آب معمولاً حدود 7.0 است که آن را خنثی می نماید. از طرف دیگر، آب قلیایی معمولاً دارای pH حدود 8 یا 9 است.

بعضی از مزایای آب قلیایی عبارتند از افزایش هیدراتاسیون، کاهش علائم رفلاکس اسید، کنترل بهتر قند خون، بهبود سلامت استخوان و افزایش گردش خون.

ادعا در خصوص آب قلیایی و سرطان، خواص ضد پیری یا کاهش وزن به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است و هنوز به وسیله علم پشتیبانی نشده است.

زمانی که در حد اعتدال مصرف گردد بی خطر است اما باید با یک رژیم غذایی مغذی و سبک زندگی فعال همراه گردد تا بیشترین فواید را از نظر سلامتی داشته باشید.

منبع:

draxe

منبع: هفت گنج
انتشار: 20 آذر 1402 بروزرسانی: 20 آذر 1402 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2329

به "آیا آب قلیایی یا آب آلکالاین برای شما سودمند است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آب قلیایی یا آب آلکالاین برای شما سودمند است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید