مقبره شیخ حسن اوغلو در صفی آباد بازسازی شد (بازسازی منزل)

به گزارش مجله سفر به کانادا، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، مقبره شیخ حسن اوغلو در صفی آباد بازسازی شد.

مقبره شیخ حسن اوغلو در صفی آباد بازسازی شد (بازسازی منزل)

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

جمعی از میراث دوستان میراث فرهنگی در اسفراین چندی پیش از مسئولان میراث فرهنگی خواهان ارائه مجوز برای گذاشتن سنگ قبر و احداث آرامگاه برای حسن اوغلو شاعر و متصوف ترک شدند. پس از گذشت مدت زمانی، علی اصغر طاهری صفی آبادی از فعالین فرهنگی منطقه بام و صفی آباد از به ثمر رسیدن پیگیری های اجرا شده و در نهایت ساخت سنگ مزار این شاعر نامی اطلاع داد و گفت: این سنگ قبر زیر نظر بخشداری و شهرداری بازسازی شد و طراحان چیره دست اصفهانی آن را طراحی کردند و به وسیله استادکاران و نصاب های منطقه به اتمام رسید. این مزار در 2 کلیومتری شهر صفی آباد به بام واقع شده است.

او ادامه داد: لازم به ذکر است شیخ عزالدین حسن اوغلو اسفراینی (پور مشتور) در اواخر قرن هفتم می زیسته و به عنوان پدر شعر ترکی دنیا و از پیشگامان هنر منقبت خوانی ائمه و اهل بیت (ع) شناخته می گردد. پس از نصب این سنگ مقبره، مردم شهر و شهرهای اطراف و مسئولین شهرستان با استقبال از سنگ مقبره ایشان به مقام شامخ این عارف و شاعر نامی ادای احترام کردند.

محمد توحیدی یکی از متولیان این سنگ مقبره نیز در این خصوص گفت: این مقبره به وسیله فعالین فرهنگی منطقه و بعلاوه جمعیت بام و صفی آبادی های مقیم تهران تامین هزینه و سفارش داده شد و نصب گشت.

حسن اوغلو اسفراینی، متولد شهر ترک نشین صفی آباد از توابع اسفراین در خراسان در قرن 13 میلادی (قرن 7 هجری) بوده و از ترکان خراسان است. این صوفی حروفی که توضیح حال او در تذکره الشعرای دولتشاه سمرقندی آمده، به سال 1260 میلادی فوت کرده و مقبره اش در همان شهر زادگاهش است. (بانی دین - مذهب آذربایجانی حروفی، فضل الله نعیمی تبریزی است) حسن اوغلو در عالم طریقت مرید شیخ جمال الدین ذاکر حروفی بود. این خود نشان می دهد که محتملا او در سالهای پایانی قرن 12 میلادی بدنیا آمده است.

حسن اوغلو دارای دیوان شعری به زبانهای ترکی و فارسی بوده که به روزگار ما نرسیده است. امروزه از سروده های وی تنها سه غزل ترکی و یک شعر فارسی در دست است. و بعلاوه کتاب سیره النبی که امروزه در موزه کتابخانه ملی استانبول است. از اینها دو غزل، به وسیله تذکره نویس های قپچاقی حفظ شده است. بعضی قطعات ترکی در تذکره عاشق چلبی نیز به وی نسبت داده شده اند. وی در اشعار ترکی خویش مخلص حسن اوغلو و در اشعار فارسی پور حسن و در زبان محلی منطقه بام و صفی آباد پورمشتور را بکار برده است.

از آنجا که زبان شعری وی روان، با صلابت و متکامل است فعلا آثار قدیمی تری به زبان ادبی ترکی آذربایجان در دست نیست، سروده های حسن اوغلو به عنوان نخستین نمونه های زبان ادبی و نظم ترکی آذربایجان و خود وی نیز به عنوان نخستین شاعری که به این زبان شعر سروده است پذیرفته می گردد.

اشعار حسن اوغلو در خاورمیانه حتی شمال آفریقا شناخته شده و بسیار رایج بوده است. غزل های او در مدت کمی در بین ترکان آذربایجان، آناتولی و مصر محبوبیت یافته و شعرایی مانند سیف سرایی شاعر قپچاقی دربار دولت ترکی مملوک مصر در قرن 14 میلادی و احمد داعی در قرن 15 میلادی در آناتولی بر آنها نظیره نوشته اند.

صفی آباد و بام که ترکی خراسانی نامیده می شوند در یک زیرگروه و با نام جنوب غربی لهجه های ترکی خراسانی نامیده شوند. ترکی خراسانی و ترکی آذربایجانی امروزه دو گروه لهجه های عمده زبان ترکی در ایران را تشکیل می دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2227

به "مقبره شیخ حسن اوغلو در صفی آباد بازسازی شد (بازسازی منزل)" امتیاز دهید

1 کاربر به "مقبره شیخ حسن اوغلو در صفی آباد بازسازی شد (بازسازی منزل)" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره شیخ حسن اوغلو در صفی آباد بازسازی شد (بازسازی منزل)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید