رونمایی از وقف نامه حمام و مسجد علیقلی آقا

به گزارش مجله سفر به کانادا، وقف نامه حمام علیقلی آقا

مدیر موزه حمام علیقلی آقا از رونمایی کتاب وقف نامه حمام علیقلی آقا و مسجد آن در طول هفته فرهنگی اصفهان اطلاع داد. بر اساس گزارش ایسنا، به نقل از سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، رضا منجمی بیان کرد: کتاب وقف نامه حمام علیقلی آقا که مربوط به مجموعه مسجد، حمام و بازارچه علیقلی آقا و سایر بناها و موقوفات مربوط به این مجموعه است، در هفته فرهنگی اصفهان رونمایی خواهد شد. وی اضافه نمود: در وقف نامه حمام علیقلی آقا سابقه این مجموعه بازخوانی و مرور شده و در خصوص آن فعالیت های پژوهشی صورت گرفته است تا در نهایت در قالب کتاب چاپ شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص خبر انتشار و رونمایی وقف نامه حمام علیقلی آقا و مسجد آن بیشتر بخوانیم.

رونمایی از وقف نامه حمام و مسجد علیقلی آقا

مدیر موزه حمام علیقلی آقا با بیان اینکه این فعالیت های پژوهشی برای نخستین بار اجرا شده است، شرح داد: این پژوهش توسط دکتر مسجدی و دکتر شایسته دوست و به سفارش موزه حمام علیقلی آقا وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اجرا شده است. منجمی افزود: دکتر محمود جعفری دهقی با دارا بودن دکترای فرهنگ و زبان های باستانی از دانشگاه لندن، استاد دانشگاه تهران و رییس بخش ایران شناسی دایره المعارف عظیم اسلامی سخنران مراسم رونمایی از وقف نامه حمام علیقلی آقا است. بازارچه، مسجد، چهرسو، سرا و حمام علیقلی آقا و سایر مجموعه بناهای عمومی دیگر مرتبط همگی متعلق به دوران صفوی می باشند.

سازنده این بناها علیقلی آقا بوده که از خواجگان حرم شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بوده است. در انتهای وقف نامه حمام علیقلی آقا کتیبه هایی قرار گرفته که نشان از این می دهد که این بنا از آثار نیمه اول قرن دوازدهم هجری قمری است. دو کتیبه موجود یکی مورخ 1122 هجری قمری در مسجد علیقلی آقا و به نقل از مولفان تاریخ اصفهان از ساخت حمام در سال 1112 و بالاخره کتیبه ای دیگر در تاریخ 1125 هجری قمری نشانه هایی از زمان ساخت این بنا بوده است. در سال 1379 مسجد و حمام علیقلی آقا توسط شهرداری منطقه یک شهر اصفهان خریداری شده و از سال 1381 تا 1383 توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان بازسازی شده است که اکنون به عنوان موزه در حال فعالیت است.

وقف در اصطلاح فقها از عقود اسلامی به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن، بدون دریافت عوض است. وقف و اعمال نیک شبیه آن از مسائل اجتماعی است و از روزگاران دور، از زمانی که بشر برای خود اجتماعی داشته است، این اعمال با او همراه بوده است. عنوان وقف، پیش از اسلام بین پیروان سایر ادیان نیز در غرب و شرق متداول بوده است. مراسم رونمایی از کتاب وقف نامه حمام علیقلی آقا و مسجد و سایر موقوفات آن در ساعت 17 روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه در موزه و حمام علیقلی آقا که در خیابان مسجد سید، خیابان آیت اله بیدآبادی واقع شده برگزار خواهد شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 970

به "رونمایی از وقف نامه حمام و مسجد علیقلی آقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از وقف نامه حمام و مسجد علیقلی آقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید