استانبول را چقدر می شناسید؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی بزرگ و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

استانبول را چقدر می شناسید؟

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان جهان دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می گردد که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط توریستان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای توریستی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون توریست برای تماشای جاذبه های توریستی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می کنند. مارسی بزرگترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه با مساحتی در حدود 1831 کیلومترمربع در استان استانبول با وسعت 6220 کیلومترمربع و در دو قاره جهان واقع شده است. این شهر با آب هایی نظیر دریای سیاه، دریای مرمره و تنگه بسفر احاطه شده و حمل و نقل دریایی در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. نام قدیم شهر استانبول قسطنطنیه بوده و نشانه های سکونت انسان در آن به قبل از هزاره هفتم برمی گردد. موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خوب این شهر آن را به یک مقصد توریستی برای افرادی بدل کرده است که می خواهند در طول سفر علاوه بر بازدید از اماکن تاریخی، به خرید از فروشگاه های متعدد و متنوع بپردازند.

در استانبول مراکز خرید، بناهای تاریخی و جشنواره های ملی از عوامل جذب توریست هستند. جمعیت استانبول بیش از 14 میلیون نفر بوده که در بخش های اروپایی و آسیایی این شهر به نسبت های 65% و 35% مستقر هستند. زبان اغلب مردم ترکی استانبول است با این حال حتی افراد کم سواد در این شهر درصورتی که با توریست ها روبرو شوند در حد انتقال موضوع و درک منظور آنها قادر به مکالمه به زبان انگلیسی هستند. بیشتر ساکنان شهر استانبول مسلمان هستند و دین اسلام در سال 1924 در کشور ترکیه به عنوان دین رسمی معین شد. مراکز تاریخی مشهور آن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و هرساله توریستان بسیاری را به این شهر می کشاند. در این متن قصد داریم ابتدا به توضیح تاریخچه مختصری از این شهر پرداخته و سپس آب و هوای استانبول را برای سفر تشریح کرده و برخی جاذبه های معروف آن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه شهر استانبول

تاریخ بنای این شهر به سال 667 قبل از میلاد بازمی گردد. یونانیان و بیزانس ها با مهاجرت به این منطقه باعث تشکیل اولین تجمع شهر گونه در آن شدند. در زمان داریوش شهر استانبول در قلمرو ایران قرار گرفت و پس از آن در سال 395 میلادی توسط امپراتوری روم تسخیر و به عنوان پایتخت امپراطوری روم شرقی برگزیده شد. در سال 1453 میلادی هفتمین شاه عثمانی سلطان محمد دوم، نام شهر را استانبول گذاشت که به معنای جایگاه وفور اسلام است. دوره درخشان حکومت عثمانی در استانبول تا سال 1923 ادامه داشت و عامل ایجاد بناهای تاریخی مهم و معروفی در آن شد. پس از تشکیل حکومت جمهوری در ترکیه، آتاتورک پایتخت این کشور را از استانبول به آنکارا تغییر داد.

آب و هوای استانبول

میزان رطوبت در آب و هوای استانبول زیاد است. مه صبحگاهی در بیشتر روزهای آن رؤیت شده و میزان بارش سالیانه 870 میلی متر است. آب و هوای مدیترانه ای این شهر موجب ایجاد تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های سرد و برفی شده است. به طور کلی سفر به استانبول در فصول گرم سال مناسب تر است، چراکه تفریحات آبی که تعداد کمی هم ندارند، در هوای گرم انجام می شوند و برای بهره بردن از آنها بهتر است در تابستان از این شهر دیدن کنید. از اواسط شهریور دمای هوا رو به خنکی رفته و تا اواسط خردادماه ادامه دارد. آب و هوای استانبول در بیشتر روزها بادی است و سرعت باد در آن به 17 کیلومتر در ساعت می رسد.

استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه بوده و تنها شهری در جهان است که در دو قاره واقع شده و جاذبه های تاریخی آن در کنار مراکز خرید متعدد، از علل جذب توریست و شهرت آن است.

معرفی شهر استانبول و جاذبه های توریستی آن

استانبول پنجمین شهر بزرگ جهان بوده و تنها شهر جهانست که بخشی از آن در قاره آسیا و بخشی در اروپا واقع شده است. اطلاعات درباره استانبول و جاذبه های توریستی آن به حدی زیاد است که می¬توان در مورد آن کتاب ها نوشت با این حال در این بخش سعی می کنیم به طور خلاصه به برخی از این جاذبه ها اشاره نماییم.

ترکیه را مانند کف دستتان بشناسید

در استانبول مراکز خرید متنوع و متعددی وجود دارند که این شهر را به مقصدی برای افراد علاقه مند به این مقوله تبدیل کرده است. بازار بزرگ استانبول قطعاً اولین انتخاب توریست ها برای گشت وگذار است. این بازار با جذب سالانه 250 هزار توریست یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین مراکز خرید سرپوشیده جهانست. وجود 4000 مغازه در 48 خیابان که همه در مجموعه بازار بزرگ استانبول قرار می گیرند باعث این وسعت شده است. این بازار تنها مرکز تجاری شهر نیست و برای خرید، فروشگاه های بزرگ و کوچک در سراسر آن وجود دارند که هر توریست با هر سلیقه را راضی می کند. پاساژهای لوکس و برند فروشی ها از دیگر مراکزی هستند که خریداران بسیاری را به سمت خود می کشانند.

علاوه بر خرید، بازدید از اماکن تاریخی از جمله فعالیت هایی است که توجه توریست ها را به خود جلب می کند. مسجد سلطان احمد که به دستور او و با کاشی های آبی رنگ در مقابل کلیسای ایاصوفیه بناشده است، یکی از این دیدنی ها است. به علت وجود این کاشی ها به این مسجد، مسجد آبی نیز می گویند.

مسجد که با الگوبرداری از ایاصوفیه ساخته شده است محل دفن سلطان سلیمان، همسر محبوبش خرم سلطان و دخترش مهری ماه بوده و یکی از اماکن دیدنی شهر استانبول است.

آب انبار یارتابان از دیگر جاذبه های تاریخی استانبول است که مجسمه ای از سر هیولای افسانه ای مدوسا در آن قرار گرفته است که قدمتش به دوره عثمانی بازمی گردد.

کاخ توپکاپی که به یک موزه تبدیل شده است نیز از آثار به جامانده از دوران عثمانی است که اشیای گران بهایی همچون تخت نادرشاه، شمشیرهای قدیمی و غیره در آن نگهداری می شوند. پارک گلخانه جزء باغ های توپکاپی است که با گل های زیبا تزئین شده و می توان پس از بازدید از موزه در آن قدم زد.

کاخ دولما باغچه به دستور سلطان مجید که سی و یکمین پادشاه عثمانی بوده، در سال 1856 بناشده است. شکوه معماری عثمانی در کنار سبک مدرن، نمای منحصربه فردی را ایجاد کرده که هر بیننده ای را به وجد می آورد.

ایاصوفیه استانبول در قرن ششم میلادی و در دوره امپراتوری روم شرقی یک کلیسای باشکوه بوده که بعد از فتح استانبول توسط امپراطوری عثمانی به مسجد و هم اکنون به موزه تبدیل شده است و یکی از بناهای تاریخی مهم در این شهر است.

جشنواره های متعدد از دیگر جاذبه های توریستی شهر استانبول است. جشنواره بین المللی فیلم استانبول، جشنواره بین المللی موسیقى جاز، جشنواره ادبى تانپینار، جشنواره انیمیشن و جشن عید فطر ازجمله مهمترین این مراسم هستند که بازدید از آنها به یکی از علل مسافرت به این شهر تبدیل شده است.

همان طور که توضیح داده شد شهر استانبول با اینکه پایتخت نیست ولی به علت مراکز خرید پویا و اماکن جذاب تاریخی یک مقصد مهم برای توریستان در ترکیه است که عواملی مانند نزدیکی آن به ایران و هزینه نه چندان بالای تورهای مسافرتی و همچنین امکان خرید اجناس باکیفیت، آن را به یک شهر محبوب برای توریستان ایرانی هم تبدیل کرده است. پس اگر قصد سفری تفریحی همراه با خرید اقلامی از برندهای اصل را دارید، بهتر است به شهر استانبول بروید و با اقامت چند روزه از تمام زیبایی های آن لذت ببرید.

منبع: ققنوس
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1357

به "استانبول را چقدر می شناسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانبول را چقدر می شناسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید