مخالفت دولت با صید ترال؛ واگذاری امتیاز ماهیگیری به کشورهای خارجی به صفر رسید

به گزارش مجله سفر به کانادا، تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که موضع شفاف دولت و سازمان محیط زیست مخالفت با صید ترال هستند.

مخالفت دولت با صید ترال؛ واگذاری امتیاز ماهیگیری به کشورهای خارجی به صفر رسید

مجتبی ذوالجودی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت در پاسخ به سوال پانا درخصوص سیاست سازمان حفاظت محیط زیست برای صید ترال با توجه به اینکه مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت دو ساله صید ترال پاییز سال جاری به انتها می رسد، اظهار کرد: درباره صید ترال، هم دولت و هم سازمان محیط زیست مخالفت خود را با این نوع صید بیان کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره واگذاری امتیاز ماهیگیری به کشورهای خارجی گفت: واگذاری امتیاز به کشورها به حد صفر رسیده است اگر هم موردی وجود داشته باشد، به صورت غیررسمی است.

در ادامه محمد طالبی متین، مدیرکل دفتر اکوسیستم ها و سواحل دریایی در تکمیل صحبت های ذوالجودی در پاسخ به سوال پانا اظهار کرد: در بحث آسیب های صید ترال، سازمان محیط زیست چندین سال این موضوع را مطرح نموده اما سازمان شیلات تن به این کار نمی داد. بر اساس قانون سیل با ادوات مخرب ممنوع است و یکی از ادواتی که سازمان محیط زیست بیان کرد که تنوع زیستی را دچار چالش می نماید و باید جلوی این صید گرفته گردد، ترال است. از این بابت کار خوبی انجام شد و جلوی این نوع صید گرفته شد.

معضل شناورهای فاقد مجوز

طالبی متین افزود: یکی از چالش هایی که استان های جنوبی با آن روبه رو هستند و از سازمان شیلات درخواست ساماندهی آن را داشته ایم، ساماندهی شناورها است. در جنوب کشور اگر 4 هزار شناور مجوز دار، داریم بیش از 4 برابر شناور غیر مجاز داریم. وقتی به سراغ سازمان شیلات می رویم، می گویند به ما ارتباطی ندارد. موضوع را با استانداری ها و فرمانداری ها هم مطرح می کنیم آنها بحث معیشت را مطرح می نمایند اما این معضل و چالش بزرگی را در بحث صیادی برای ما ایجاد نموده است.

صید ترال صنعتی متوقف شده است

وی با بیان اینکه دو نوع صید ترال انجام می گردد، گفت: صید ترال به صورت سنتی و صنعتی انجام می گردد. ترال صنعتی متوقف شده است. در کارگروه شورای جزایر و سواحل، صید جایگزین معرفی کردیم. یعنی صید به روش لانگ لانگ را جایگزین صید ترال معرفی کردیم که شناورها ادوات خود را تغییر دهند و فعالیت خود را ادامه دهند. در بحث سنتی هم عمدتا بحث میگو است و برای آنها محدودیت زمانی مشخص کردیم که فقط بتوانند در فواصل زمانی که الان هم آغاز شده و دوره 45 روزه است به صورت سنتی اقدام به صیادی نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2152

به "مخالفت دولت با صید ترال؛ واگذاری امتیاز ماهیگیری به کشورهای خارجی به صفر رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت دولت با صید ترال؛ واگذاری امتیاز ماهیگیری به کشورهای خارجی به صفر رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید