روسیه: همکاری با ایران در فرایند آستانه از دستاوردهای مهم 2020 بود

به گزارش مجله سفر به کانادا، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای، گزارشی از عملکرد این کشور در عرصه بین المللی، از جمله روابط با آمریکا، ناتو، اتحادیه اروپا، چین و همچنین همکاری های خارجی با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا ارائه داده است.

روسیه: همکاری با ایران در فرایند آستانه از دستاوردهای مهم 2020 بود

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، در بیانیه ویژه وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه درباره نتایج اصلی سیاست خارجی این کشور در سال 2020 که امروز سه شنبه منتشر شد، تأکید شده است که روسیه به رغم مسائل جدی بوجود آمده در روابط با برلین و کاهش دستور کار مثبت در روابط دوجانبه، همیشه از برقراری گفت وگوی سیاسی منظم با آلمان حمایت کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

در مورد روابط با آمریکا نیز در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است که روسیه آمادگی خود برای همکاری متقابلاً سودمند با ایالات متحده را نشان داده، ولی معتقد است که این همکاری باید براساس اصل احترام به منافع یکدیگر انجام گردد.

در این سند یادآوری شده که روابط مسئولانه روسیه و ایالات متحده برای حفظ امنیت بین المللی و ثبات راهبردی در دنیا اهمیت داشته و طرف روسی همیشه برای پیش رفت همکاری های دوجانبه آمادگی دارد و در سال 2020 نیز، یکی از زمینه های مهم فعالیت سیاست خارجی روسیه در روابط با آمریکا، گفت وگوهای راهبردی در مورد مسئله کنترل تسلیحات موشکی و هسته ای بود.

وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت که گفت وگوهای روسیه و چین در جریان همه گیری ویروس کرونا در دنیا، به یک عامل تثبیت کننده روابط بین المللی تبدیل شده است.

در این سند در این باره آمده است: در زمینه بحران دنیای ناشی از پیامدهای شیوع بیماری کووید-19، مشارکت راهبردی بین روسیه و چین تأثیر تثبیت کننده مهمی در روابط بین الملل داشت. تعامل دوجانبه در مورد موضوعات اصلی دستورکار منطقه ای و دنیای، به ویژه در سازمان ملل و سایر سازمان ها ی برجسته بین المللی، توسعه بیشتری یافت و مواضع مشترک دو کشور در رابطه با طیف گسترده ای از مسائل بین المللی در بیانیه مشترک وزرای خارجه روسیه و چین در ماه سپتامبر منعکس شد.

روابط روسیه و غرب، در مجموع به سمت بهبودی تغییر ننموده است

این وزارتخانه همچنین اظهار داشت که مسکو اقدامات مشخصی برای اطمینان از کاهش تنش در خطوط تماس روسیه و ناتو در حوزه نظامی-سیاسی در فضای اروپا برداشته است که از جمله آنها، معین مهلت قانونی یک جانبه برای استقرار موشک های برد کوتاه و متوسط در قاره اروپا است، هرچند این ابتکارعمل از سوی شرکای غربی، مورد توجه قرار نگرفته است.

این بیانیه با اشاره به این واقعیت که روابط روسیه با غرب، بطور کلی به سمت بهتر شدن تغییر ننموده است، افزوده است: در سیاست ناتو، اتحادیه اروپا و تعدادی از اعضای این دو سازمان، بطور جداگانه، روینمودهای تنش زا و تقابلی بر اصول سازنده غلبه یافته است، با این وجود، طرف روسی همچنان به گفت وگو و همکاری با کشورهای اروپایی علاقه مند است.

وزارت امور خارجه در عین حال یادآور شده که روسیه یکی از نخستین کشورهایی بود که در مبارزه با کووید-19 به کشورهای خارجی یاری فعال نموده و با غلبه بر پیامدهای اقتصادی-اقتصادی بحران، همکاری گسترده ای را در زمینه فراوری و تأمین داروها و واکسن علیه ویروس کرونا را شروع نموده است.

در بخشی دیگری از این بیانیه نیز به بحث فرایند آستانه اشاره شده است و وزارت خارجه روسیه با اعلام اینکه همکاری مسکو، تهران و آنکارا در فرایند آستانه یکی از دستاوردهای مهم 2020 بود اظهار داشت: همکاری با ایران و ترکیه در فرمت آستانه به تثبیت اوضاع سوریه یاری نموده است.

در این بیانیه تأکید شده است که ابتکارعمل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور یافتن راه هایی برای حل و فصل مسائل حاد عصر حاضر، در واقع مورد حمایت سایر اعضای دائمی شورای امنیت قرار گرفته و در جامعه دنیای نیز بازتاب مثبتی داشته است.

وزارت امور خارجه همچنین یادآور شده که مشارکت روسیه در کوشش های بین المللی برای تثبیت قیمت ها در بازار دنیای نفت، امکان کاهش قابل توجه نوسانات قیمت را فراهم نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1448

به "روسیه: همکاری با ایران در فرایند آستانه از دستاوردهای مهم 2020 بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: همکاری با ایران در فرایند آستانه از دستاوردهای مهم 2020 بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید