راهنمای خرید لوازم ضروری آشپزخانه جهیزیه عروس

به گزارش مجله سفر به کانادا، یکی از دشوارترین و درعین حال مجذوب کننده ترین کارهایی که عروس و داماد باید قبل از ورود به منزل خود انجام دهند، تهیه لوازم ضروری برای آغاز زندگی مشترک است. توجه داشته باشید که یکی از سخت ترین قسمت های خرید جهیزیه، بخش آشپزخانه است، چرا که وسایل خرده ریزه ی زیادی دارد. تنوع و حجم بالای لوازم آشپزخانه عروس طوری بوده که ممکن است زوج های جوان را دچار ابهام و سردرگمی کند. از آن جایی که استرس و فشار کاری قبل از ازدواج بالاست، برترین راه برای کاهش استرس، اضطراب و دوری از سردرگمی، تهیه لوازم آشپزخانه جهیزیه عروس است. در ادامه قصد داریم تا به آنالیز تمامی لوازم ضروری و غیرضروری آشپزخانه برای برطرف سردرگمی زوج های جوان بپردازیم.

راهنمای خرید لوازم ضروری آشپزخانه جهیزیه عروس

طبقه بندی لوازم آشپزخانه عروس

لوازم آشپزخانه برای عروس های جوان که به تازگی وارد زندگی مشترک شده اند، می تواند بر اساس احتیاجها و موارد مختلفی طبقه بندی شوند. برای سهولت ابتدا تمامی لوازم آشپزخانه عروس را در چند دسته بزرگ، طبقه بندی نموده و سپس به آنالیز هر کدام از دسته ها می پردازیم. انواع وسایل آشپزخانه عروس شامل:

  1. لوازم برقی: لوازم برقی شامل ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال فریزر، اجاق گاز و سایر موارد است.
  2. لوازم پخت و پز: لوازم پخت و پز شامل قابلمه، تابه، تخته برش، رنده، چاقوها، ابزارهای برش و… است.
  3. لوازم پذیرایی: لوازم پذیرایی شامل سرویس چینی غذاخوری، ست لیوان و بشقاب پذیرایی، میوه خوری، شربت خوری و موارد دیگر است.
  4. لوازم پلاستیکی: دستکش پلاستیکی، آبکش، جای نان و سفره از انواع وسایل پلاستیکی آشپزخانه هستند.
  5. خرده ریزها: تقریبا تمامی لوازم کوچک مانند پیش بند، چاقو تیز کن، رنده، قیچی و… در این دسته جای می گیرد.

این طبقه بندی یک راهنما برای لوازم آشپزخانه عروس بوده و ممکن است بسته به احتیاجها و سلیقه شخصی هر فرد، احتیاج به اضافه کردن یا حذف لوازم داشته باشد. در ادامه به آنالیز هر کدام از دسته ها و تهیه فهرست لوازم آشپزخانه عروس می پردازیم.

لوازم برقی آشپزخانه جهیزیه عروس

برای خرید لوازم برقی آشپزخانه حتماً برترین برندها را در نظر بگیرید. نباید فراموش کنید که قرار است تا سالیان سال از لوازم برقی آشپزخانه بهره ببرید، به همین علت باید طول عمر طولانی لوازم برقی تضمین شده باشد. لوازم برقی باکیفیت کارایی و بهره وری بیشتری دارند، این به این معنی است که مصرف انرژی کم تری داشته و از نظر مالی نیز می توانند در طولانی مدت به شما یاری نمایند

فهرست لوازم ضروری و غیرضروری آشپزخانه عروس شامل موارد زیر است:

لوازم برقی ضروری آشپزخانه جهیزیه عروسلوازم برقی غیرضروری آشپزخانه جهیزیه عروس
یخچال فریزرهوا پز و پلوپز
ماشین لباسشوییتخم مرغ پز و ساندویچ ساز
فر گازوافل ساز و پاپ کورن ساز
همزن برقیسولاردام و مایکروفر
مخلوط کنقهوه ساز و آسیاب قهوه
چای ساز یا سماور برقیگوشت کوب برقی و کیک پز
آبمیوه گیریرنده برقی و در باز کن برقی
غذاسازکتری برقی و توستر
آسیاب برقیتصفیه نماینده آب و باربیکیو
ماشین ظرف شوییمیوه خشک کن و چرخ گوشت

لوازم پخت وپز آشپزخانه جهیزیه عروس

لوازم پخت و پز آشپزخانه شامل انواع مختلفی از تجهیزات است. از ست قابلمه و کفگیر گرفته تا ست قاشق و چنگال و گوشت کوب. شما بدون لوازم پخت و پز، نمی توانید آشپزی کنید، پس در پی برترین گزینه ها برای جهیزیه خود باشید.

یکی از اصلی ترین ظروف، سرویس قابلمه جهیزیه است. برای خرید سرویس قابلمه جهیزیه عروس حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • جنس قابلمه: انواع قابلمه شامل قابلمه چدنی، مسی، استیل، تفلون، گرانیت، پریکس و رویی است. برترین جنس قابلمه بستگی به کاربرد مورد نظر شما دارد. به صورت کلی هر ست جهیزیه باید سرویس کامل قابلمه تفلون و قابلمه های استیل و مسی را داشته باشد.
  • رنگ قابلمه: رنگ قابلمه هم فاکتور مهم دیگری در هنگام خرید لوازم آشپزخانه جهیزیه عروس است. سعی کنید از رنگ های بسیار روشن استفاده نکنید چرا که به مرور زمان و بر اثر حرارت، رنگ اصلی از بین خواهد رفت. می توانید رنگ ست قابلمه را متناسب با رنگ جهیزیه خود انتخاب کنید.
  • سایز و اندازه قابلمه: در ابتدای زندگی مشترک هر چقدر هم که در خانه تان مهمان داشته باشید، باز هم احتیاجی به خرید قابلمه های سایز هیئتی ندارید. این گونه قابلمه ها علاوه بر اینکه فضای زیادی را اشغال می نماید باعث شلوغی آشپزخانه تان نیز می گردد.
  • گارانتی را در نظر بگیرید: سعی کنید سرویس قابلمه عروس را از مراکز معتبر بخرید. در هنگام خرید به گارانتی سرویس توجه کنید، چرا که قابلمه های خوب، دارای گارانتی معتبر هستند.

حال به آنالیز کامل تری از فهرست لوازم آشپزخانه جهیزیه می پردازیم:

لوازم ضروری پخت و پز جهیزیه عروسلوازم غیرضروری پخت و پز جهیزیه عروس
انواع تابهقالب کیک
سرویس قابلمهقالب ژله
ست کفگیر و ملاقهترازوی دیجیتال
زودپزپوست کن
سرویس قاشق و چنگالقالب یخ
گوشت کوبپوره ساز
رندهآبلیمو گیر دستی
سرویس چاقوقهوه جوش
سرویس آبکشچاقو اره ای
تخته آشپزیتخته گریل

لوازم پذیرایی جهیزیه عروس

لوازم پذیرایی جهیزیه عروس شامل ظروف چای خوری، سینی پذیرایی، قندان، فنجان و لوازم دیگر است. خرید لوازم پذیرایی باید به دقت انجام گردد، چرا که پذیرایی از مهمان ها به وسیله این ظروف انجام می گردد. اگر قصد خرید لوازم کریستال جهیزیه عروس را دارید، حتما نکات زیر را در هنگام خرید رعایت کنید:

  • عدم وجود حباب: در ساختار کریستال های باکیفیت، هیچگونه حبابی دیده نمی گردد.
  • وزن نسبتا زیاد: ظروف پذیرایی کریستال، از بالاترین کیفیت ساخته شده اند، به همین علت نسبت به ظروف دیگر وزن نسبتا زیادی دارند
  • بازتاب نور: اگر ظروف کریستال اصل باشد، بازتاب نور به حالت رنگین کمان دیده می گردد.

از میان تمامی لوازم پذیرایی جهیزیه، سرویس غذاخوری چینی از اهمیت بیشتری برخوردار است، به همین علت بهتر است که بودجه بیشتری را صرف خرید سرویس چینی غذاخوری کنید.

اگر قصد دارید با کم ترین اندازه بودجه به خانه بخت بروید، بهتر است که در پی لوازم پذیرایی ارزان باشید. به صورت کلی فهرست ظروف پذیرایی جهیزیه عروس می تواند شامل موارد زیر باشد:

فهرست لوازم پذیرایی جهیزیه عروس
سرویس غذاخوری
ست سینی پذیرایی
بشقاب میوه خوری یا شیرینی خوری
ست چای خوری
کاسه بستنی خوری یا آجیل خوری
ظرف شیرینی خوری
ست پارچ و لیوان
ظرف شکلات خوری
جعبه دستمال کاغذی
لیوان و قاشق شربت خوری
ظرف میوه خوری و آجیل خوری
ست قوری و کتری
جعبه تی بگ
ست قندان
چاقو و چنگال میوه خوری

لوازم پلاستیکی آشپزخانه عروس

بخش اعظم آشپزخانه، از لوازم پلاستیکی تشکیل شده است. لوازم پلاستیکی علاوه بر اینکه سبک هستند، به راحتی هم شسته می شوند. تهیه لوازم پلاستیکی شاید به ظاهر کار ساده ای باشد، اما به علت خرده ریز بودن آن، جزء سخت ترین خریدهای جهیزیه به شما می رود. سعی کنید از خرید لوازم پلاستیکی غیرضروری پرهیز کنید. در زیر فهرستی از لوازم پلاستیکی آشپزخانه عروس را شما ذکر خواهیم کرد:

لوازم پلاستیکی ضروری آشپزخانه لوازم پلاستیکی غیرضروری آشپزخانه
جارو و خاک اندازقیف
سطل زبالهجا اسکاچی
سطل برنج، حبوبات و غلاتکاسه بزرگ و کوچک
ظروف دردار برای نگهداری مواد غذایی فریزریسبدهای سبزیجات
جا نایلکسست ظروف پلاستیکی مسافرتی
جا نانیخردکن دستی
جارو نپتونهمزن پلاستیکی
صافی سینکسبد نان و سبزی
لگن و آبکشآبمیوه گیری دستی
ست پیمانهجای پودر شوینده
جا شیریچهارپایه آشپزخانه
انبر سالادآب پاش

خرده ریزهای جهیزیه عروس

آخرین فهرست از لوازم آشپزخانه، خرده ریزهاست. این وسایل برای انجام کارهای روزمره در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از این خرده ریزها، نقش مهمی دارند، به همین علت خرید آن ها لازم است؛ در حالیکه بعضی دیگر، می توانند خریداری نشوند. انتخاب نهایی با شماست، پس حتما بودجه خود را در نظر بگیرید. فهرست خرده زیرهای آشپزخانه جهیزیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

خرده ریزهای ضروری آشپزخانه خرده ریزهای غیرضروری آشپزخانه
دستکش ظرفشوییآویز دستکش
پیش بندکاور مخصوص آبمیوه گیری، پلوپز، ساندویچ ساز
فلاسکظرف سس
چای صاف کنقلاب آویز دیواری
سرویس دستگیرهآجیل شکن
زمین شویساطور
زیرقابلمه ایمحافظ وسایل برقی
حوله و جاحوله ایساعت دیواری آشپزخانه
روکش داخل کابینتظروف مخصوص مایکروفر، یخچال و فریزر
رومیزیمخزن مایع ظرفشویی
هاون و دسته هاونسیر له کن
الک و صافیچنگال سالاد و یخ
مواد شویندهظرف خلال دندان
اسفند دودکشتوری ماهی و کباب
سرویس صبحانه خوریسیخ کباب و جگر
اسکاچزیرسیگاری
سبد سیب زمینی و پیازمنقل زغال
سفره پاک کنظروف درب دار مخصوص ترشی و مربا
جای قاشق،چنگال و کاردسبد نظم دهنده
سرباز کنلانچ باکس
سبد تفاله گیر ظرفشوییدستکش یکبار مصرف
بانکهقالب بستنی
دمپایی مخصوص آشپزخانهچاپ استیک
فندک آشپزخانه و کبریتقند شکن
قوری زعفرانکلمن

نکات ضروری قبل از خرید وسایل آشپزخانه

با رعایت نکات زیر می توانید خرید لوازم آشپزخانه جهیزیه عروس و داماد را به برترین نحو ممکن انجام دهید:

  • آنالیز احتیاجها: قبل از هر کار بهتر است که فهرستی از وسایل ضروری آشپزخانه جهیزیه عروس را تهیه کنید. در این مقاله فهرست کاملی از انواع لوازم ضروری و غیرضروری را ارائه دادیم. نباید فراموش کنید که شما تصمیم گیرنده هستید، پس مطابق با احتیاجهای خود خرید را انجام دهید.
  • فضای آشپزخانه را در نظر بگیرید: در هنگام خرید حتما به اندازه وسایل آشپزخانه توجه کنید. از خرید وسایلی که بیش از اندازه بزرگ است، پرهیز کنید. بعنوان مثال شما در 99 درصد مواقع احتیاج به قابلمه سایز 75 ندارید.
  • تناسب رنگ را رعایت کنید: برای خرید وسایل آشپزخانه جهیزیه عروس و داماد، حتما به رنگ لوازم دقت کنید. بهتر است که لوازم آشپزخانه سیلور، سفید یا مشکی باشد. با توجه به سلیقه خود عمل کنید. بعلاوه از خرید رنگ های گرم خودداری کنید، چرا که به مرور زمان نسبت به آن رنگ دلزده می شوید.
  • از بزرگ ترها مشورت بگیرید: برای خرید وسایل آشپزخانه حتما با بزرگ ترها مشورت کنید. بزرگ ترها تجربه بیشتری دارند و می توانند به شما یاری نمایند تا وسایل کاربردی و باکیفیت را تهیه کنید.
  • از تجمل دوری کنید: از خرید موارد غیرضروری و شلوغ کردن کردن بیش از اندازه آشپزخانه خودداری کنید. لوازمی را بخرید که احتیاجتان می گردد. از چشم و هم چشمی کردن بپرهیزید. شروع زندگی مشترک نباید با تجملات و اینکه دختر خاله ام فلان چیز را دارد و من ندارم همراه باشد!
  • کم بخر، خوب بخر: این یک اصل مهم در خرید لوازم آشپزخانه جهیزیه عروس و داماد است. احتمال اینکه شما به دستگاه تخم مرغ پز احتیاج داشته باشید، خیلی کم است! از طرفی دیگر تا حد زیادی می توانید با قابلمه و آب جوش، تخم را آبپز کنید. به جای شلوغ کردن آشپزخانه با وسایل غیرضروری، وسایل ضروری را از برترین برندهای بازار تهیه کنید.

سخن پایانی

مراسم عروسی از ماندگارترین و شیرین ترین لحظات زندگی زوج های جوان است. درعین حال یکی از پرتنش ترین و استرس آورترین لحظات زندگی نیز محسوب می گردد. مهم ترین قسمت برای شروع زندگی مشترک، خرید جهیزیه به وسیله عروس و داماد است. شاید به علت کوچک بودن وسایل آشپزخانه، تصور کنید که خرید آن ها کاری ندارد؛ در صورتی که اینطور نیست. خرید لوازم آشپزخانه با توجه به وسایل خرده ریز کار نسبتا سختی است. خرید لوازم آشپزخانه جهیزیه عروس کاری حساس و دارای ریزه کاری های فراوان است، اگر فهرست درست و جامعی از وسایل مورد احتیاج نداشته باشید، سردرگمی و اضطراب عروس و داماد بیشتر می گردد. در این مقاله سعی کردیم تا تمامی وسایل مورد احتیاج آشپزخانه جهیزیه عروس و داماد را به صورت جامع آنالیز کنیم. امیدواریم یکی از چالش های مسیر تهیه جهیزیه را برایتان رفع نموده باشیم.

منبع: Serious Eats

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 خرداد 1403 بروزرسانی: 12 خرداد 1403 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2336

به "راهنمای خرید لوازم ضروری آشپزخانه جهیزیه عروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید لوازم ضروری آشپزخانه جهیزیه عروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید