گروه خونی(O) قسمت اول

به گزارش مجله سفر به کانادا، هیچ نوع طعم دهنده مفیدی برای گروه خونی o وجود ندارد .اما اگر می خواهید خردل و یا سس آماده سالاد مصرف کنید به طور معتدل این کار را انجام دهید و انواع کم چرب و کم شکر را انتخاب کنید.

گروه خونی(O) قسمت اول

گروه خونی(O) قسمت اول

مترجم: مریم کاظمی

فصل دوازدهم

سس ها و طعم دهنده ها

هیچ نوع طعم دهنده مفیدی برای گروه خونی o وجود ندارد .اما اگر می خواهید خردل و یا سس آماده سالاد مصرف کنید به طور معتدل این کار را انجام دهید و انواع کم چرب و کم شکر را انتخاب کنید.

از خوردن سس کچاپ و ترشی و شور هم خود داری کنید و به جای آنها از روغن زیتون و آب لیمو ترش و سیر استفاده نمایید.

سس های غیر مضر: مربا (تهیه شده از میوه های باز)ـ ژله ـ سس های آماده (کم چرب) ـ سس سالاد آماده کم چرب ـ ژله ـ کره سیب ـ خردل خالی از سرکه ـ مربای میوه های مجاز.

سس های مضر:

کچاپ ـ انواع ترشی ها ـ مایونز ـ ادویه ترشی.

فصل سیزدهم

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی برای تقویت نقاط ضعیف طبیعی بدن شما مفید هستند و بهتر است بر موادی که به آرامش دستگاه گوارش و ایمنی یاری می کند متمرکز شوید.

گیاهان زیادی برای این منظور وجود دارند از جمله نعنای کوهی و جعفری و آرالیا در حالی که یونجه و صبرزرد و ارقطیون (برگ بابا آدم)

باعث خستگی دستگاه ایمنی و رقیق شدن خون می شود . که از مسائل گروه خونی o است.

گیاهان داروی بسیار مفید :

پونه ـ آرالیا ـ توت ـ کاسنی کوهی ـ جعفری ـ نارون قرمز ـ زیزفون

گیاهان دارویی غیر مضر:

آویشن ـ گیالک ـ گل شاه پسند ـ بابونه ـ شیرین بیان ـ پوست

درخت بلوط سفید ـ برگ تمشک ـ جینسینگ ـ سوسنمبر ـ ناردین

گیاهان مضر:

یونجه ـ ارقیطون (برگ بابا آدم) ـ کاکل ذرت ـ سنای مکی ـ برگ توت فرنگی ـ ریوند ـ آلودرا

فصل چهاردهم

نوشیدنی های مختلف

نوشیدنی های مجاز برای گروه خونی o بسیار اندک است . اگر شما دارای گروه خونی o هستید بهتر است به آب گاز دار و سودا و نوشیدنی های گیاهی غیر مضر اکتفا کنید.

خوردن ماء الشعیر خالی از الکل به شما توصیه نمی شود زیرا بیشتر آنها از گندم فراوری شده و باعث ترشح اسیدی معده شما می شود.چای سبز هم نوشیدنی است که می توانید به جای مواد کافئین دار مصرف نمائید.

مسئله ای که قهوه ایجاد می کند این است که اسید معده را افزایش می دهد و شما به اندازه کافی دچار زیادی اسید معده هستید همینطور قهوه بر روی دستگاه ایمنی تاثیر منفی داشته و جذب کلسیم را کاهش می دهد . اگر شما به نوشیدن قهوه علاقه دارید کم کم اندازه آن را کاهش دهید و بعد به طور کلی آن را حذف نمائید اگر به تدریج مصرف آن را کاهش دهید از عوارض قطع آن مثل سردرد و خستگی رنج نخواهید برد .چای سبز جایگزین خوبی برای قهوه است و کافئین هم دارد .

نوشیدنی های بسیار مفید:

آب معدنی گاز دار ـ چای سبز

نوشیدنی های مضر:

قهوه عادی ـ نوشابه های گاز دار ـ چای سیاه بدون کافئین ـ چای سیاه عادی ـ قهوه بدون کافئین

فصل پانزدهم

مکمل های غذایی ویژه گروه خونی o

مکمل های غذایی تاثیر مثبت رژیم غذایی شما را افزایش می دهند و مانند غذا بر همه افراد تاثیر یکسانی ندارند . همه انواع ویتامین ها و مواد معدنی یا مکمل های گیاهی نقش مشخصی در بدن شما دارند.

هدف شما از خوردن هر نوع مکمل غذای باید افزایش نقاط قوت در سیستم ایمنی و اضافه ی یک دیوار حمایتی دیگر در برابر نقاط ضعف بدنتان باشد. شما باید بر روی اهداف زیر تمرکز کنید:

1ـ فعالسازی سیستم ایمنی و تقویت آن

2ـ تاًمین مواد آنتی اکسیدان مقاوم در برابر سرطان

3ـ تقویت قلب

این توصیه ها به شما یاری می کند تا اهداف بالا را محقق سازید و شما را نسبت به مکمل های غذایی بی فایده و یا خطرناک برحذر می دارد.

بعضی انواع ویتامین ها و مواد معدنی به اندازه زیاد در غذای گروه خونی وجود دارد بنابراین نیازی به مکمل های غذایی وجود ندارد از جمله ویتامینc و آهن البته مصرف روزانه 500 میلی گرم ویتامینc به شکل قرص مکمل برای شما ضرری ندارد .

شما نیازی به مکمل ویتامین D ندارید زیرا غذاها سرشار از این ویتامین هستند و منبع این ویتامین نور آفتاب است.

ویتامینB، اگر شما به طور صحیح از رژیم غذایی مناسب برای گروه خونی o استفاده کنید نیازی به مکمل غذایی، ویتامین B12 یا اسید فولیک نخواهید داشت اما من با موفقیت حالتهای افسردگی و پیش فعالی و عدم تمرکز و دقت در افراد دارای گروه خونی o را با استفاده از دوز بالای اسید فولیک و B و ویتامینB12 معالجه نموده ام البته در کنار رژیم غذایی و تمرینهای ورزشی ویژه گروه خونی o.

اگر می خواهید از دوز بالای ویتامین B کمپلکس استفاده کنید مطمئن شوید که خالی از هر نوع مواد شمیایی است.زیرا ترتیب و فشار نا مناسب بر روی قرص های B کمپلکس جذب آن را سخت می کند.

از نوعی که محتوی گندم است خود داری کنید.

مواد سرشار از ویتامینB:

گوشتها ـ خشکبار ـ کبد ـ قلوه ـ ماهیچه ـ سبزیهای برگ سبز با رنگ تیره مجاز ـ تخم مرغ (با اعتدال) ـ میوه جات ـ ماهی

ویتامینK:

دارنده گان گروه خونی o، از کمبود مودا منعقد کننده خون رنج میبرند به خصوص هنگام خونریزی، بنابراین بهتر است از اندازه زیادی ویتامینK استفاده نمایید به وسیله خوراکی ها. استفاده از مکمل ویتامین K به طور کلی توصیه نمی شود پس بهتر است غذا های سرشار از این ویتامین مصرف کنید.

غذاهای سرشار از ویتامین: کبد ـ زرده تخم مرغ ـ روغن ماهی ـ سبزیجات برگ سبز ـ کلم برگ ـ اسفناج

کلسیم:

بهتر است شما دائماً از رژیم غذایی کلسیم دار استفاده کنید زیرا مسائل شیر را ندارد افراد دارای گروه خونی O در معرض ابتلا به التهاب مفاصل هستند بنابراین بهتر است از مکمل کلسیم با دوز بالا (600الی1100 میلی گرم) استفاده کنند.

این توصیه برای بچه ها در حال رشد(2ـ5 ساله و 9ـ16 ساله) و زنان یائسه ضروری تر و مفید تر است.

غذاهای سرشار از کلسیم:

ساردین با استخوان ـ کنسرو ماهی آزاد با استخوان ـ بروکلی

ید:

صاحبان گروه خونی O در معرض اختلال در متابولیسم در غده تیروئید به دلیل کمبود ید هستند این امر عوارض جانبی زیادی دارد از جمله اضافه وزن و جمع شدن آب در بدن و خستگی. به شما توصیه نمی کنم از مکمل های ید استفاده کنید زیرا می توانید ید را از رژیم غدایی مناسب گروه خونی O بدست آورید.

غذاهای سرشار از ید :

فراورده های دریایی (به ویژه ماهیهای آب شور)، جلبک دریایی قهوه ای (Kelp) ، نمک یددار(مصرف متعادل)

منگنز:

برای صاحبان گروه خونی O سخت است که از رژیم غدایی خود منگنز به دست آورند و باید خیلی استثنایی از مکملهای منگنز استفاده کنند. با این وجود گفتنی است که وقتی برای مدت کوتاهی به بیماران مبتلا به درد مفاصل مکمل های غذایی تجویز نمودم اما هرگز سر خود و بدون مشورت با پزشک منگنز تجویز نکنید. زیرا ممکن است باعث مسمومیت شود.

ویتامینA:

به گروه خونی O توصیه می کنم قبل از مصرف مکمل های غذایی ویتامین A باپزشک مشورت کنند زیرا خون آنها به سختی منعقد می شود و ویتامین A باعث رقیق شدن خون می شود.

خوراکیهای سرشار از ویتامین A ، سبزیخای زرد و پرتقال رنگ و برگ سبز تیره مجاز ماهیهای دریا های سرد

روی(با احتیاط)

تعیین شده که اندازه کمی از روی (3میلیگرم در دوز) می تواند از ابتلای بچه ها دارای گروه خونی O به بیماریهای واگیر دار خصوصاً التهاب گوش جلوگیری کند، با این وجود روی یک مکمل غذائی و چاقوی دو لبه است و در عین این که مقادیر کمی از آن می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند مصرف مقادیر زیاد آن در طولانی مدت این سیستم را تضعیف می کند و اثر منفی بر روی جذب سایر مواد معدنی در بدن دارد.

ویتامینE:

توصیه نمی کنم صاحبان گروه خونی O مکمل ها ی غذایی ویتامینE مصرف کنند زیرا مشکل انعقاد خون در آنها را تشدید می کند بلکه می تواند ویتامین E را از مواد غذایی تامین کنند.

غذاهای سرشار از ویتامین E:

روغن های نباتی ـ کبد ـ خشکبار ـ سبزیجات برگ سبز مجاز گیاهان دارویی و عناصر شمیایی گیاهان مفید برای گروه O

شیرین بیان:

اسید معده بالا در معده شما می تواند موجب ایجاد زخم معده شود، شیرین بیان این اختلالات را کاهش داده و زخم معده را درمان می کند.

دارویDGL که از شیرین بیان تهیه شده به شکل پودر یا تکه کارامل است و می تواند به درمان زخم معده یاری نماید.

آنزیمهای پانکراس:

اگرگروه خونی شما O باشد و شما به رژیم غذایی سرشار از پروتئین عادت ندارید بهتر است همراه غذاهای اصلی از آنزیمهای پانکراس استفاده کنید. این آنزیم ها به شکل مکمل های غذایی یافت می شوند.

ار تباط میان گروه خونی و تغذیه

برای بسیاری از مردم تصور ارتباط گروه خونی با رژیم غذایی چیز تازه ای است . اما غالباً در می یابند که این امر به سوال های حیرت انگیز آنها پاسخ می دهد. همواره می دانستیم که یک حلقه گمشده در فهم ساز و کاری که ما را به سوی سلامتی سوق می دهد و یا به سوی بیماری ،وجود دارد. بنابر این باید دلیلی وجود داشته باشد که به ضد و نقیض های بسیاری که در تحقیقات مربوط به تغذیه از یک سو و ادامه شیوع بیماری ها از سوی دیگر وجود دارد پاسخ دهد. بله تحلیل و آنالیز گروه های خونی راهیست برای شرح این ضد و نقیض ها یی که پیش روی ما گشوده شده است. گروههای خونی هم همانند ذات خود ما مساله ای اساسی هستند. این گروه ها از بدو پیدایش بشر تا کنون در یک سیستم طبیعی و منطقی شگفت انگیز از یک جهت منظم پیروی می کنند. گویی اوضاع گذشته گان بر روی دست نوشته تاریخ هستند که گذشت زمان تاًثیری بر آن نداشته است.

شما به اسم صاحب گروه خونی oحامل ژنی از انسانهای اولیه هستید. شکارچی و میوه جمع کن هایی که به کروماتیون معروفیت داشتند.

ژن گروه خونی باعث شد که اجداد شما حیات کنند و از سلامتی بر خوردار شوند و آنچه شگفت انگیز است اینکه در ابتدای قرن11 بدن صاحبان گروه خونی o با سیستم گوارشی و ایمنی به خوردن غذاهایی که اجدادشان می خوردند تمایل دارد.

گروه خونی شما کلید سیستم ایمنی مخصوص به شما ست. همینطور که یک عامل اساسی از عوامل تشکیل دهنده سلامتی شما فراوری کننده های آنتی بادی های ویژه گروه خونی شما همانند نگهبانانی هستند که با فراوری این آنتی بادی ها در سیستم ایمنی،جسم را در برابر موجودات خارجی خطرناک محافظت می کنند.

آزمایشات نشان می دهد که بعضی غذاها باعث می شوند سلول های خونی گروه های خونی مشخص با آنها همانند جسم خارجی برخورد کنند در حالی که همین غذا بر روی سلول های گروه خونی دیگر هیچگونه تاًثیری ندارند.

به سخنی دیگر، ممکن است بعضی انواع غذاها بر روی سلول های گروه خونی خاصی مضر و برای گروه خونی دیگر مفید باشد،زیرا ممکن است میان خون شما و غذایی که می خورید یک واکنش شمیایی رخ دهد که این واکنش جزئی از ویژگی های ارثی شماست. ما این عامل را به نام لکتین می شناسیم. لکتین مجموعه ای بزرگ و متنوعی از پروتئین های موجود در غذا هاست که بر روی خون تاًثیر می گذارد و موجودات زنده در طبیعت از لکتین به اسم ابزار فعالی برای چسبیدن به سایر موجودات زنده بهره می برند.

غالباً لکتین هایی که ویروس ها و باکتریها از آن استفاده می کنند ویژه گروه خونی مشخصی است که باعث می شود این ویروس ها و باکتریها در خصوص اشخاصی که این گروه خونی را دارند ، حالت چسبنده گی بیشتری داشته باشند شرایط لکتین ها در غذا هم همینگونه است. به صورتی دیگر، هنگامی که غذایی حاوی یکی از لکتین های پروتئینی وارد بدن شود که با آنتی بادی های موجود در گروه خونی شما تناسب نداشته باشد ؛این لکتین های یکی از اعضا یا سیستم های بدن مانند کلیه ها، کبد ،مغز ،و یا معده را مورد هدف قرار می دهد و باعث چسبندگی سلول های خونی در آن می شود. به اسم مثال، جوانه گندم با گروه خونی o نمی سازد زیرا آنزیم های هضم را نشانه رفته و در فراوری انسلین تاًثیر منفی می گذارد .

خلاصه کلام اینکه رژیم ویژه گروه خونی o راهی است برای اینکه سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی به وظایف خود بپردازو و خون از لیکتین های خطرناک پاک شود و شما بر اساس اندازه پایبندی به رژیم ویژه گروه خونی خود و درجه خطرناک بودن اوضاع جسمانیتان می توانید از این رژیم غذایی استفاده کنید.

ویژگی های رژیم غذای ویژه گروه خونی o

برترین رژیم غذایی برای گروه خونی o رژیمی است که بر پایه پروتئینهای حیوانی راسخ باشد زیرا دستگاه گوارش ویژه این گروه همچنان خاطرات دوران قدیم را با خود دارد . و غذای سر شار از پروتئین که انسان های اولیه به وسیله شکار و جمع آوری میوه مصرف می کردند در کنار نیاز او به کوشش شدید بدنی باعث شد که بیشتر مردمان اولیه همواره از اختلال کتیون که به دلیل غذاهای حاوی پروتئین و چربی زیاد ایجاد می شود و همینطور از کمبود هیدراتهای کربن رنج ببرند.

بدن در حالت متابولیسم پروتئین و چربی را به کیتون تبدیل می کند تا به جای هیدراتهای کربن سطح قند خون را متعادل نگه دارد.

و در صورت بروز اختلال کیتون و کمبود کالری و فعالیت بدنی

دائم انسانهایی لاغر و با نشاط ایجاد می شوند که کلید بقای جنس بشر هستند.

خوشبختانه گوشت های حیوانی طبیعی و بدون تزریق هورمون و آنتی بیوتیک و علف های مضر در بازار به وفور یافت می شود. با علم به اینکه موفقیت رژیم غذایی گروه o به مصرف گوشت قرمز بدون چربی و مرغ و ماهی که مواد شمیایی در پرورش آنها به کار نرفته بستگی دارد.

به طور یقین رژیم غذایی این گروه موفقیت آمیز خواهد بود زیرا یک خط اصلی و واضح و منطقی را که مبتنی بر تحقیقات علمی است طی می کند.

این رژیم 14 گروه غذایی را در بر می گیرد:

1ـ گوشت های قرمز و ماکیان

2ـ ماهی و گوشت های دریایی

3ـ شیر، لبنیات و تخم مرغ

4ـ روغن های مایع و جامد

5ـ خشکبار و دانه ها

6ـ لوبیا و حبوبات

7ـ دانه های گیاهی

8ـ نان و خمیر ها

9ـ میوه جات

10ـ آب میوه و مایعات

11ـ ادویه جات

12ـ طعم دهنده ها

13ـ گیاهان دارویی

14ـ نوشیدنی های متنوع

هر گروه از این گروهای غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

خوردنی های بسیار مفید، خوردنی های غیر مضر، خوردنی های مضر. شرح این عبارات به این ترتیب است :

خوردنی های بسیار مفید:

این خوراکی ها در بدن همانند دارو عمل می کنند.

خوردنی های غیر مضر:

این خوراکی ها در بدن مانند غذا عمل می کنند.

خوردنی های مضر:

این خوراکی ها در بدن مانند سم عمل می کنند.

شما نباید از محرومیت بهراسید زیرا در هر رژیم غذایی مجموعه متنوعی از خوراکی ها وجود دارد. سعی کنید غذاهای بسیار مفید را جایگزین غذاهای غیر مضر نمایید اما از لذت بردن از غذاهای غیر مفید هم نترسید؛ زیرا که این خوراکی ها به شما آسیبی نمی رسانند و حاوی لکتین های زیان آور نیستند بلکه حاوی عناصر غذایی ضروری برای برقراری توازن در رژیم غذایی شما هستند.

شما در ابتدای هر گروه غذایی لیستی شبیه آنچه در زیر می بینید ملاحظه خواهید کرد:(توجه داشته باشید که اندازه هر غذا بین هفتگی و روزانه متفاوت می باشد.)

فصل اول

گوشت های قرمز و ماکیان

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتما الزام آور باشد

آنچه از این تقسیم بندی نژادی مورد هدف ماست؛ قرار دادن این رژیم غذایی در سطح بالایی از دقت بر اساس ویژگی هایی است که ما از اجدادمان می دانیم درست است که افرادی از نژاد ها و فرهنگ های مختلف ممکن است صاحب یک گروه خونی باشند اما همه آنها صاحب همان ژنهایی که گروه خونی را مشخص می کند نیستند. زیرا تفاوت های جغرافیایی و فرهنگی هم بین ملت ها وجود دارد و همینطور تفاوت هایی در قامت و وزن ،بنابراین شما این اطلاعات اضافی را در خصوص نژاد خود داشته باشید اگر به این نتیجه رسیدید که توصیه های ما برای شما مفید می باشد آن را ادامه دهید در غیر این صورت آن را فراموش نمائید، در هر صورت سعی کنید خود را به اندازه غذایی که مناسب شماست محدود نمایید.

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتما الزام آور باشد

گوشت گاو بدون چربی و گوشت گوسفند و بوقلمون و مرغ و انواع ماهی هر گاه خواستید بخورید و هر گاه فشار روحی در کار بر شما زیاد شد یا ورزش های سنگین انجام می دهید باید اندازه پروتئین را افزایش دهید.

تذکر: اگر گروه خونی شما o است و نیاکان شما سیاه پوست هستند بهتر است از گوشت قرمز بدون چربی به جای گوشت پر چرب و گوسفند و مرغ استفاده کنید زیرا ژن های گروه خونی o منفیشان آفریقا ست بنابراین بهتر است پروتئین های مصرفی را به

دقت انتخاب کنید.

گوشتهای بسیار مفید: گوشت گوسفند ـ گوشت خرگوش ـ گوشت گاوـ گاو میش ـ غزال ـ قلب ـ گوساله ـ گوشت بو قلمون ـ گوشت مرغ ـ بز ـ خرگوش ـ شتر مرغ ـ کبوتر ـ غاز ـ اردک ـ تیهو

گوشتهای غیر مضر: جگر سیاه ـ قرقاول ـ شتر مرغ ـ اسب ـ کبک

گوشتهای مضر: کبک ـ مرغابی ـ غاز ـ مرغ ـ غزال ـ بلدرچین ـ کبوتر ـ لاک پشت ـ گاوـ ژامبون گوشت ـ دل و قلوه.

ماهی ها و گوشتهای دریایی پر از گوشت قرمز و سفید منبع دوم پروتئین های حیوانی بوده و برای صاحبان گروه خونی o که دارای نژاد آسیایی یا آسیایی ـ اروپایی هستند بسیار مفید است زیرا غذای اصلی اجداد آنها که در سواحل زندگی می کردند بوده است.

ماهیهای چرب که در آبهای سرد زندگی می کنند مثل ماهی روغن و خالمخالی برای گروه خونی o عالی هستند .معمولاً صاحبان گروه خونی o خونشان بسیار مایع است و روغن ماهیهای غنی از ویتامین k به انقعاد خون یاری می کند.

بسیاری از محصولات دریای منبع خوبی برای ید هستند و گروه خونی o معمولا از اختلال در کار غده تیروئید رنج می برند.

فصل دوم

ماهیها و گوشت های دریایی

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتما الزام آور باشد

انواع ماهی ها و موجودات در یایی بسیار مفید

ماهی روغن ـ ساردین ـ همه ماهی رودخانه ای ـ ماهی خاویار ـ ماهی تن ـ قزل آلای رنگین کمان ـ هالیپوت ـ شاه ماهی ـ ماهی های دم زرد ـ خورشید ماهی ـ شمشیر ماهی ـ ماهی خاویار ـ ماهی پیچ به جز نوع خاکستری

انواع ماهی و موجودات دریایی غیر مضر

قزل آلای روخانه ماهی روغن کوچک ـ دلفین سفید ـ خورشید ماهی آبی رنگ ـ کپور رودخانه ـ کوسه ـ میگو ـ خرچنگ ـ صدف سیاه ـ لاک پشت اسکالوپ ـ ماهی آزاد بزرگ ـ حلزون

ماهی های غیر مفید و مضر

ماهی های سفید تن ـ گربه ماهی ـ ماهی آزاد دودی ـ هشت پا ـ قورباغه ـ خاویار

فصل سوم

لبنیات، شیر و تخم مرغ

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که الزام آور باشد

اگر شما دارای گروه خونی o هستید در مصرف لبنیات و پنیر احتیاط کنید زیرا بدن شما نمی تواند این موارد را به درستی متابولیسم نماید.

شما می توانید به طور متعادل از تخم مرغ استفاده کنید زیرا منبع خوبی برای اسید DHA است که برای کارکرد مغز و چشم مفید است.

اگر شما گروه خونی o دارید و اصالتاً آفریقایی است باید لبنیات و پنیر و تخم مرغ را از برنامه غذایی خود حذف کنید زیرا هضم آن برایتان بسیار سخت است.

در واقع بسیاری از مردم آفرقایی تبار سیاه پوست نمی توانند قند شیر (لاکتوز) را تحمل کنند می توانید به جای شیر از شیر سویا و

پنیر توخو تهیه شده از سویا استفاده کنید.

لبنیات غیر مضر:

کره ـ پنیر فتاـ موتزارید ـ پنیر سویا ـ شیر سویا ـ پنیر بز ـ سفیده تخم مرغ ـ تخم اردک

لبنیات مفید:

هیچ نوع. سایر نژاد های گروه خونی o می توانند گاهی تخم مرغ و کمی لبنیات مصرف کنند ، بهتر است روزانه از مکمل کلسیم استفاده کنید بخصوص خانمها.

لبنیات مضر:

پنیر آمریکایی ـ پاراندازه ـ نوشاتل ـ پنیر آبی ـ گودا ـ شیر بی چربی یا کم چرب ـ گرویرـ پروتئین شیر ـ پنیر سوئیسی ـ بستنی ـ پنیر چدار ـ سر شیر ـ شیر پر چرب ـ تخم غاز ـ پنیر خامه ای ـ انواع ماست ـ تخم بلدر چین.

فصل چهارم

روغن ها و چربی ها

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتما الزام آور باشد

روغن ها برای گروه خونی o مفید هستند زیرا به صاحبان این گروه در رهایی از مواد زاید سمی که در بدن رسوب می کند یاری می کنند. اگر شما روغن های اشباع نشده را انتخاب کنید برای شما مفید تر است مانند روغن زیتون و روغن دانه کتان زیرا روغن ها تاًثیرات مثبتی در قلب و عروق دارند و اندازه کلسترول خون را کاهش می رهند.

روغن های بسیار مفید:

روغن دانه کتان ـ روغن زیتون

روغن های غیر مضر:

روغن دانه شلغم ـ روغن کنجد ـ روغن دانه کشمش سیاه ـ روغن گردو ـ روغن گل گاو زبان ـ روغن پنبه دانه.

روغن های مضر:

روغن ذرت ـ روغن پنبه دانه ـ روغن کرچک ـ روغن جوانه گندم ـ

روغن بادام زمینی ـ روغن سویا ـ روغن نارگیل ـ روغن گاجره.

صاحبان گروه خونی o می توانند خشکبار و دانه ها را منبع خوبی از پروتئین های نباتی مکمل بیابند، اما این نوع خوراکی ها نباید جای گوشتهای سر شار از پروتئین را در رژیم غذایی شما بگیرد.

شما نیازی به این موارد در رژیمتان ندارید و فقط باید نوع مناسب خود را پیدا کنید زیرا آنها بسیار چرب هستند و اگر شما قصد لاغر شدن دارید باید از خوردن آن خود داری کنید.

خشکبار را خوب بجوید زیرا دچار مشکل گوارشی می شوید و بهتر است آنها را مخلوط با کره مصرف کنید تا هضمش آسان باشد خصوصاً اگر از مسائل قولنج که گروه خونی o معمولا دچار آن می شوند رنج می برید.

فصل پنجم

خشکبار و دانه ها

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتماً الزام آور باشد

خشکبار بسیار مفید:

دانه گردو ـ دانه کتان ـ گردو

خشکبار غیر مضر:

بادام ـ کنجد ـ پنیر بادام ـ ارده ـ کره بادام ـ شیر بادام ـ صنوبر ـ فندق

خشکبار غیر مفید:

کره پسته ـ گردوی برزیلی ـ پسته حلب ـ دانه خشخاش ـ دانه آفتاب گردان ـبادام زمینی ـکره دانه افتابگردان و شاه بلوط

حبوبات بخش مهمی در رژیم غذایی گروه o نیست با این که افراد صاحب نژاد آسیایی (زرد) به طور سنتی به خوردن آن عادت دارند .بیشتر انواع لوبیا و حبوبات حاوی لکتین هایی هستند که در عضلات جمع شده و اسیدیته آن را کاهش می دهند. بنابراین سعی کنید بیشتر پروتئین مورد نیاز خود را از منابع حیوانی تاًمین کنید.

فصل ششم

حبوبات

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتماً الزام آور باشد

حبوبات بسیار مفید:

لوبیا سفید ریز

حبوبات غیر مضر:

لوبیای سیاه مکزیکی ـ سویا ـ شیر سویا ـ لوبیا پهن کلیوی شکل ـ نخود ـ لوبیا سبزـ غلاف نخود سبز ـ پنیر سویا ـ لوبیا قرمز ـ لوبیا سفید ـ نخود سبز

حبوبات مضر:

عدس ـ لوبیا سفید دانه ریزـ لوبیای قرمز کلیوی شکل

فصل هفتم

دانه های گیاهی و نان و خمیرها

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتماً الزام آور باشد

گروه خونی o هفتگی در صورتی که اجداد شما از نژاد های زیر هستند:

دانه های گیاهی و خمیرها را نمی توان جزو غذا های بسیار مفید برای گروه خونی o به تعداد آورد. ماکارانی تهیه شده از آرد گندم روسی یا کنگ فرنگی برای شما بهتر از خمیرهای تهیه شده از آرد معمولی است . اما این غذا ها برای گروه خونی o ضروری نیستند و باید مصرف آنها محدود باشد. بالعکس باید از مواد با منابع حیوانی تا می توانید مصرف کنید.

افراد گروه خونی o نمی توانند فراورده های تهیه شده از گندم را تحمل کنند بنابراین بهتر است به طور کلی آنها را از غذای خود حذف کنند زیرا لکتین موجود در گندم با خون و سیستم گوارشی صاحبان گروه خونی o واکنش نشان داده و باعث کاهش جذب مواد مغذی می شوند.

فراورده های تهیه شده از گندم اولین دلیل چاقی در افراد گروه خونی o است زیرا گلوتن موجود در مغز گندم متابولیسم را با اختلال روبرو نموده و غذا به کندی به انرژی تبدیل می شود و این امر باعث می شود غذا در بدن به شکل چربی ذخیره شود.

نان و کیک می تواند باعث ایجاد اختلال در گروه o شود زیرا بیشتر آنها حاوی آرد گندم هستند البته نان های تهیه شده از دانه های جوانه زده و جوانه گندم و کشمش از این امر مستثنی هستند. زیرا لکتین موجود در پوست گندم به هنگام جوانه زدن از بین می رود. و این نوع نان ها دارای آنزیم های طبیعی و مفید زیادی هستند.

دانه های بسیار مفید:

نان جوانه گندم

دانه های غیر مضر:

گندم روسی ـ آرد برنج ـ نان چاودار ـ سبوس برنج ـ نان تست برنجی ـ ماکارونی تهیه شده از آرتیشو ـ انواع برنج ـ رشته فرنگی تهیه شده از گندم روسی یا سویا

دانه مضر:

جو ـ آرد ذرت ـ آرد گندم ـ بلغورـ ماکارونی اسفناج ـ گندم پوست کنده ـ پف فیل ـ فراورده های تهیه شده از آرد سفید ـ کور نفلیکس ـ انواع ذرت ـ کیک مافین ـ سبوس گندم ـ نان برنج ـ فراورده های تهیه شده از گندم کوهی ـ نان بدون کلوتن

انواع سبزیجات مجاز برای گروه خونی o بسیار هستند و باید در رژیم غذایی گروه خونی o بر آنها تاکید شود اما این افراد نمی توانند انواع سبزیجات را بدون انتخاب درست مصرف کنند زیرا بعضی انواع سبزیجات برایشان مسائل زیادی ایجاد می کند مثلاً کلم یا کلم بوکسل . گل کلم و برگ خردل سبز باعث اختلال در کار غده تیروئید که در گروه خونی o اصولاً ضعیف است می شود.

ا ما برگهای سبزسرشار از ویتامینk مثل کاهو و کلم پیچ و بروکلی و اسفناج بسیار مفید هستند . ویتامین k به انعقاد خون یاری بسیار می کند. و افراد دارای گروه خونی o برای انعقاد خون به این ویتامین نیاز دارند .

دانه های یونجه سبز شده باعث ناراحتی گوارشی و حساسیت در گروه خونی o می شود همینطور قارچ معمولی و چیتیاکی و زیتون

تخمیر شده هم ایجاد حساسیت می کنند اما بادمجان و سیب زمینی باعث ایجاد التهاب مفاصل در گروه o می شوند.

لکتینهای ذرت هم ترشح انسلین را کاهش می دهند که باعث مرض قند و اضافه وزن می شود صاحبان گروه خونی o باید از خوردن ذرت خودارری کنند خصوصاً اگر استعداد ابتلا به مرض قند را به طور ارثی داشته باشند.

فصل هشتم

سبزیجات

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتماً الزام آور باشد

اما گوجه فرنگی حاوی لکتین های قوی است که موجب چسبیدن سلول های خونی به هم می شود و دستگاه گوارشی را در گروه های AوB مختل می کند اما گروه Oمی تواند گوجه فرنگی مصرف کند و برایش مضر نیست.

سبزیجات بسیار مفید:

کنگر فرنگی ـ کلم پیچ ـ برگ چغندر ـ بروکلی ـ پیاز ـ کاسنی ـ فلفل قرمز تند و شیرین ـ هویج فرنگی ـ اسفناج ـ شلغم ـ کاهو بامیه ـ جعفری ـ کاسنی کوهی ـ کدو سیب زمینی شیرین ـ جلبک قهوه ای دریای

سبزیجات غیر مضر:

رازیانه ـ مارچوبه ـ چغندر ـ بروکلی کوچک ـ انواع کاهو ـ سرخس حلزونی برگ ـ گیاه خیزان کوچک ـ کاسنی قرمز ـ ترب ـ هویج

پیازچه ـ کلم بروکسل ـ نخود فرنگی ـ زیتون سبز ـ فلفل سبز شیرین ـ شلغم زرد ـ شاه بلوط آبی ـ کدو ـ سیر ـ آب کلم ـ بادمجان ـ کرفس ـ عندف نخود سبز ـ شوید ـ گوجه فرنگی

سبزیجات مضر :

آوکادوـ سیب زمینی ـ برگ خردل ـ گل کلم ـ ذرت زرد ـ آلوورا ـ قارچ چیتاکی ـ جوانه یونجه ـ زیتون سیاه ـ ذرت سفید

فصل نهم

میوه جات

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتماً الزام آور باشد

صاحبان گروه خونی o می توانند از انواع میوه ها استفاده کنند. زیرا این مواد نه تنها منبع مهم تاًمین الیاف و ویتامین ها و مواد معدنی هستد بلکه می توانند جایگزین مناسبی برای نان و خمیر ها باشند . اگر شما به جای یک تکه نان یک میوه میل کنید به سلامتی خود یاری بیشتری می کند. و در عین حال از وزن زائد هم رها می شوید.صاحبان این گروه خونی باید از خوردن پرتقال و نارنگی در انواع آنها خود داری کنند زیرا دارای اسید بالایی هستند . میوه های خانواده توت بجز تمشک که لکتین مضر دارد مفید هستند . آب میوه ها هم همان خواص خود میوه ها را دارا هستند.

میوه های بسیار مفید:

انجیر خشک و تازه ـ موز ـ انبه ـ آب آلبالو ـ انواع هلو ـ آب آناناس ـ گیلاس

میوه های غیر مضر:

سیب و آب آن ـ زرد آلو ـ میوه نان ـ پاپایا ـ گلابی ـ لیمو ترش ـ آناناس ـ کشمش قرمز ـ خرما ـ هندوانه ـ انواع انگور ـ آلو ـ زرد آلو ـ کشمش سیاه ـ انار ـ مویز ـ طالبی ـ خربزه ـ توت فرنگی ـ گریپ فروت.

میوه های مضر:

تمشک ـ انواع پرتقال ـ نارنگی ـ کیوی

فصل دهم

آب میوه ها و مایعات

اندازه توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتماً الزام آور باشد

بهتراست صاحبان گروه خونی o بیش از آب میوه آب سبزیجات بنوشند زیرا قلیایی تر است و اگر خواستید آب میوه بنوشید نوعی را انتخاب کنید که ساز و کار زیادی ندارد .از خوردن آب سیب که قند زیادی دارد خود داری کنید.

آب آناناس به شما یاری می کند از جمع شدن آب میان بافتی در بدن که باعث اضافه وزن می شود جلوگیری نماید .آب آلبالو هم به دلیل قلیایی بودن بسیار مفید است .

هنگامی که می خواهید آب میوه تهیه و یا بخرید سبزیجات و میوه جات را بر اساس توصیه های موجود در فصل8و9 انتخاب کنید و همواره آب میوه های بسیار قلیایی مثل آب آلبالو و یا انگور و یا زغال اخته را برگزینید.

فصل یازدهم

ادویه ها و گیاهان طعم دهنده

و شیرین کننده ها

انواع مناسب ادویه ها می توانند برای دستگاه گوارش و ایمنی شما مفید باشند به اسم مثال صاحبان گروه خونی o از ادویه های تهیه شده از جلبک دریایی قهوه ای (kelp) یا پودر آن که سرشار از ید است می توانند استفاده کنند و بهره ببرند.نمک ید دار هم بسیار مفید است اما بهتر است آن را به اندازه کم مصرف کنند.

جلبک دریایی قهوه ای اسید معده را در افراد صاحب گروه خونی که موجب زخم معده می شوند متعادل میکند .

مواد شیرین کننده هم برای شما مضر نیستند . مانند نیشکر و شیره و شربت ذرت و حتی شکلات اگر کم مصرف شود.

ادویه های بسیار مفید:

کاری ـ جعفری ـ فلفل قرمز تند ـ زرد چوبه ـ جلبک دریایی قهوه ای

ادویه و سس های غیر مضر:

سیر تازه ـ برگ غار ـ میخک ـ پکتین سیب ـ گشهم ـ هل ـ ریحان ـ شکلات ـ یانسیون ـ دارچین ـ زیره ـ سیر ـ نعنای سنبلی ـ پونه ـ عسل ـ شکر سفید و قهوه ای ـ زعفران ـ نعناع ـ نمک دریا ـ آویشن ـ شیرین بیان ـ وانیل ـ شوید ـ سس سویا ـ رب فلفل تند ـ ژلاتین ـ نیشکر قهوه ای ـ فلفل شیرین ـ تمر هندی ـ شیره ترخون ـ خردل خشک ـ پابریکا ـ سرکه سیب.

ادویه های مضر :

نشاسته ذرت ـ فرکتوز ـ شربت ذرت ـ ادویه سیاه ـ ادویه سفید ـ سرکه به جز سرکه سیب.

منبع: ترجمه کاظمی،مریم ،گروه خونی(O) ، انتشارات عقیل،1388

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1839

به "گروه خونی(O) قسمت اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه خونی(O) قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید