خوراکیها و عاداتی که باعث بزرگی شکم می شوند

به گزارش مجله سفر به کانادا، اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که شکم بزرگی دارید ولی دلیل آن را نمی دانید حتما با این مقاله همراه شوید. این مقاله خوراکی هایی را معرفی میکند که با خوردن آنها کالری و چربی بیش از حد وارد بدن می شود و باعث تجمع چربی در ناحیه شکمی می شود.

خوراکیها و عاداتی که باعث بزرگی شکم می شوند

پیتزای گوشت

پیتزا می تواند سالم باشد. اما اگر شما پیتزا را با مخلفاتی مانند پپرونی، سوسیس، ژامبون، و گوشت گاو دوست دارید، ممکن است بیش از 300 کالری از یک تکه پیتزا دریافت کنید.

گزینه بهتر: به جای پیتزای گوشت، پیتزا با سبزیجات را انتخاب کنید. با این کار فیبر و مواد مغذی بیشتر، و تا 100 کالری کمتر در هر برش دریافت می کنید.

همبرگرهای بزرگاگر همبرگر بزرگ و پر از مخلفات است، علاوه بر بالا رفتن کالری مصرفی شما موجب نفخ نیز می شود. برخی از آنها بیش از 1000 کالری و تا 75 گرم چربی نیز دارند.

گزینه بهتر: در پی همبرگرهای کبابی کوچکی که با گوشت گاو بدون چربی یا بوقلمون بدون چربی تهیه شده اند، باشید، و یا همبرگر گیاهی بخورید.

سیب زمینی سرخ شده با حجم زیادیک ظرف پر از سیب زمینی سرخ کرده می خواهید؟ بسیاری از ما سیب زمینی سرخ کرده دوست داریم، و نمی دانیم که ظرف بزرگی از سیب زمینی سرخ کرده می تواند به میزان همبرگر کالری داشته باشد.

گزینه بهتر: به جای سیب زمینی، سالاد و یا میوه سفارش دهید.

مصرف بیش از حد نوشابهآیا می دانید چه میزان کالری در یک وعده نوشابه یا ماءالشعیر دریافت می کنید؟ یا یک بطری نوشابه چند وعده محسوب می شود؟ حدودا یک بطری نیم لیتری نوشابه معمولی، حاوی 250 کالری می باشد.

گزینه بهتر: آب. اگر قهوه دوست دارید، سعی کنید قهوه سیاه (بدون شکر و یا کرم) مصرف کنید. یک فنجان نیم لیتری قهوه سیاه تقریبا کالری صفر دارد. شیر نیز خوب است. شیر بدون چربی کالری زیر 100 دارد.

ساندویچ یا رولت گوشتدر مهمانی های خاص چیزهایی همچون رولت گوشت، چیپس و کباب سرو می شود. ساندویچ یا رولت گوشت میتواند لذیذ باشد. با این حال هر ساندویچ گوشت بسته به میزان آن، ممکن است بیش از 600 کالری داشته باشد.

گزینه بهتر: مرغ کبابی بدون چربی یا همبرگر کبابی با نان گندم سبوس دار بخورید. مهمانی های خود را با چیزهایی مانند لوبیای پخته و سالاد کلم سالمتر کنید.

کباب گوشت دندهیک دنده کامل 1000 کالری دارد و چربی آن به میزان یک روز چربی مورد نیاز بدن است. سس های خوشمزه نیز کالری، قند و سدیم به آن اضافه می کنند.

گزینه بهتر: نصف دنده را بخورید، و بقیه آن را برای یک زمان دیگر صرفه جویی کنید. یک سیب زمینی شیرین پخته، آب لیمو تازه و یا میزانی دارچین به آن اضافه کنید.

شیرینی دانمارکییک عدد شیرینی دانمارکی حدود 440 کالری و میزان زیادی چربی دارد.

گزینه بهتر: میوه های تازه و ماست کم چرب، و یا نان تست سبوس دار، که روی آن سبزیجات، بدون کره باشد، بخورید.

غذاهای منجمد با کالری زیادهیچ مسئله ای با غذاهای منجمد و آماده که راحت هستند وجود ندارد، اما به میزان آنها توجه کنید. برخی از غذاهای منجمد کالری، سدیم و چربی های ترانس بسیار بالایی دارند.

گزینه بهتر: برچسب روی غذاهای منجمد را بخوانید و آنهایی که از گوشت بدون چربی با غلات سبوس دار تهیه شده اند، را انتخاب کنید.1

ساندویچ باربیکیویک مهمانی دورهمی معمولا شامل چیپس و ساندویچ باربیکیو گوشت در نان های سفید است. هر ساندویچ باربیکیو، بسته به میزان اش، چیزی بیش از 600 کالری دارد.

توصیه: ساندویچ مرغ گریل شده یا برگرهایی با نان سبوس دار را انتخاب کنید. مخلفاتی مثل لوبیای پخته یا سالاد کلم را جایگزین کنید.

بال مرغبا سفارش یک وعده بال مرغ حدود 700 کالری دریافت خواهید کرد. اگر بال بدون استخوان سفارش دهید، بدون در نظر گرفتن کالری سس، 1160 کالری وارد بدن تان خواهد شد. سس بلوچیز 240 کالری و 26 گرم چربی اضافه به همراه خواهد داشت.

توصیه: اگر نمی خواهید دچار چاقی شکم شوید، مرغ گریل سفارش دهید. مصرف بال مرغ را تفننی و کم کنید.

غذاهای سلف سرویساگر نمی توانید بشقاب تان را با کوهی از غذا پر نکنید، بهتر است انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید. سراغ سالاد و سبزیجات پخارپز بروید. از سس های چرب دوری کنید.

توصیه: اگر نمی توانید چنین محدودیت هایی را پیاده کنید، بهتر است برای حفظ سلامتی و جلوگیری از چاقی شکم، دور بوفه های آزاد را خط بکشید.2

استفاده از بشقاب های بزرگ هنگام غذا خوردنفرقی نمی کند کجا غذا می خورید در منزل، مهمانی و یا رستوران؛ از بشقاب های کوچکتری استفاده نمایید. در یک نظرسنجی که در بین افراد چاق انجام شد معین شد که این افراد بشقاب های بزرگ تر را به بشقاب های کوچک و میانه ترجیح می دهند. حال ببینیم چرا بشقاب بزرگ تر موجب چاقی شکمی می شود؟ ساده است. وقتی شما یک فضای بزرگتری در اختیار دارید تمایل به مصرف بیشتر از نیاز بدنتان پیدا می کنید و این امر نیز موجب ذخیره بیشتر چربی در بدن و به تبع آن، در شکم می شود. برای جلوگیری از این واکنش های زنجیره ای نامطلوب به این نکته توجه کنید که از بشقاب های کوچک تر استفاده کنید و برای بار دوم هم آن را پُر نکنید اگر واقعاً نیازی به آن ندارید.

دیر شام خوردناین درست است که بدن شما قادر است میزانی چربی را در طول خواب بسوزاند اما نه هنگامی که با معده پُر به رختخواب می روید. گذشته از ایجاد چاقی شکمی، دیر شام خوردن و با معده پر به رختخواب رفتن موجب سوء هاضمه و افزایش خطر ابتلا به ریفلاکس معده خواهد شد؛ چرا که دیگر جاذبه زمین آن قدری نیست که غذای شما را از معده به سمت پایین بکشد. برای پیشگیری از این شرایط حجم کمی از غذا را برای شامتان در نظر بگیرید و حتماً آن را حداقل سه ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید میل کنید. اگر هم خیلی گرسنه شدید به مصرف میزان کمی میوه و یا یک لقمه کوچک نان و پنیر اکتفا کنید.

غذا خوردن هنگامی که ناراحت، عصبانی و یا غمگین هستیدآیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که در زمان اوج احساسات بدون فکر غذا می خورند؟ دفعه بعدی که این احساسات به سراغ شما آمد، سعی کنید قبل از این که یک همبرگر بزرگ و یا یک بسته سیب زمینی سرخ کرده را تمام کرده باشید، دست از این کار بکشید. خوردن از روی احساسات کمکی به بهبودی شما نمی کند و مشکلتان بیشتر خواهد شد. هر کار دیگری که می توانید انجام دهید تا این عادت خوردن زمانی که ناراحت هستید ترک شود این عادت منجر به افزایش چاقی شکمی خواهد شد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید همان نوشیدن یک لیوان آب است. از دیگر راهکارهای مفید می توان به حرف زدن با یک دوست و یا پیاده روی و یا هر فعالیتی که خوردن در آن نباشد اشاره کرد. با این کار از شر کالری های اضافی در زمانی که دچار احساسات شده اید در امان خواهید بود و این برای خانم ها مخصوصاً، بسیار حائز اهمیت است.

محروم کردن خود از خوابایده آل این است که افراد بزرگسال 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب داشته باشند. هنگامی که شما نتوانید یک خواب خوب داشته باشید، سطح کورتیزول (هورمون استرس) در شما بالا می رود و این موجب می شود که ولع شما نسبت به دریافت مواد غذایی شیرین افزایش یابد. بدین ترتیب رهایی از چربی شکمی برای شما که عادت به خواب کافی منظم ندارید کار بسیار سختی خواهد شد. برای حفظ سطوح طبیعی هورمون استرس، کورتیزول، تلاش کنید تا هر شب به میزان کافی بخوابید. بدین ترتیب شما می توانید با متعادل نگه داشتن سطح هورمون کورتیزول، تولید هورمون لپتین، که یک هورمونی است که اشتهای شما را کنترل می کند، افزایش دهید.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.chetor.com

3.www.seemorgh.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1892

به "خوراکیها و عاداتی که باعث بزرگی شکم می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکیها و عاداتی که باعث بزرگی شکم می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید