جامعه برای کتاب های تألیفی باید احساس احتیاج کند

به گزارش مجله سفر به کانادا، مینا صدری نگارگر و مجسمه ساز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ؛ درباره کم بودن کتاب های تألیفی هنر گفت: باید در جامعه برای کتاب های تألیفی احساس احتیاج کنیم و جایی باشد که بتوانیم پژوهش انجام دهیم و فراوری زایی کنیم.

جامعه برای کتاب های تألیفی باید احساس احتیاج کند

مینا صدری گفت: در هر حوزه ای نوع تألیف فرق دارد و گاهی نیاز به ترجمه مشهود و لازم است ولی در کنار آن باید به کسانی مثل اساتید یاری کرد که هنر ایران را از همه جنبه ها تبیین نمایند، این نیاز به یک هماهنگی و تیمی دارد که به صورت سازمان یافته بتوانند به این حرکت یاری نمایند. باید توجه داشت که این اتفاق در زمان کوتاه انجام نمی گردد و نیاز به زیربنا سازی دارد. باید برای هر کاری چه کوتاه مدت چه بلند مدت و چه میان مدت برنامه ریزی جداگانه انجام گردد و بتوانیم این اتفاق را به یک انجامی برسانیم و یک پایه گذاری درست برای آن انجام گردد و در نظام های آموزشی از آن بهره گرفته گردد.

صدری مطرح نمود: در حال حاضر کارهایی مثل نشست های نقد و آنالیز کتاب که حوزه هنری انجام می دهد قدم های کوچکی است که می تواند مؤثر باشد. این دغدغه مندی زمینه ساز خواهد بود و برای مؤلفین ایجاد انگیزه می نماید. باید این را ضرورت ببینیم و به گام های بزرگ تر و عمیق تر برسیم.

وی اضافه نمود: درتألیفات هنری ابتدا آثار شکل می گیرد بعد از آن باید یک تحلیل نظری شکل بگیرد و همین ها تألیف به وجود می آورد و کم کم گسترده تر می گردد و شاید باید مجدد کار هنری شکل بگیرد. باید دست انددرکاران بتوانند سازمان دهی نمایند که با فاصله های دور و طولانی به دست نیاید و ما شاهد تألیفات بیشترو با فاصله کم تری باشیم.

این مجسمه ساز گفت: کار تألیف چون کار تولیدی است الزاماتی هم دارد که زمینه های فکری و پروراندن نظریه ها باید انجام گردد و برای مؤلف فراغتی باشد، منظورم از فراغت رفاه نیست. منظور این است که مؤلف بداند وقتی کتابی تألیف می نماید بدون دغدغه می تواند آن را به مرحله انتشار برساند و بداند که کتابش در مراکز آموزشی آموزش داده می گردد، بدون استفاده نمی ماند و نتایجی به وجود می آورد. باید کتاب های پژوهشی و تألیفی تحلیل و آنالیز گردد، نقد گردد و ارتقا یابد، تا انگیزه برای انجام کار تألیفی بیشتر گردد و این امر نیاز به سیاست گذاری کلان هم دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 تیر 1402 بروزرسانی: 4 تیر 1402 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2289

به "جامعه برای کتاب های تألیفی باید احساس احتیاج کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه برای کتاب های تألیفی باید احساس احتیاج کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید