10 مورد از امکانات قطارهای ایران که شاید ندانید!

به گزارش مجله سفر به کانادا، سفر با قطار می تواند تجربه ای لذت بخش و خاطره انگیز باشد. انواع قطارهای ایران هم به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل پرطرفدار، برای سفر به شهرهای مختلف استفاده می گردد. شاید با شنیدن نام قطار، فقط واگن های معمولی و قدیمی به ذهنتان خطور کند، اما قطارهای امروزی با داشتن امکانات و خدمات متنوع سفر را برایتان راحت تر و مجذوب نماینده تر می نمایند. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران، قصد داریم به 10 مورد از امکانات جالب و منحصر به فرد قطارهای ایران اشاره کنیم که شاید از آن ها بی اطلاع باشید.

10 مورد از امکانات قطارهای ایران که شاید ندانید!

انواع قطارهای ایران | از مالی تا لوکس

یکی از مواردی که باعث شده سفر با قطار به یکی از برترین گزینه ها برای عموم مردم تبدیل گردد، تنوع بالای قطارها است که هر کدام قیمت متفاوتی دارد. پس هر مسافری با هر بودجه ای می تواند از این روش برای سفر استفاده کند. از جمله انواع قطارهای ایران که برای سفر به شهرهای مختلف می توانید انتخاب کنید، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قطارهای 5 ستاره ایران | آشنایی با قطارهای لوکس

این قطارها را می توان برترین قطارهای ایران دانست که زیر مجموعه شرکت های ریلی مختلف است. برترین قطارهای 5 ستاره ایران عبارتند از:

  • قطار 5 ستاره بن ریل: این قطار عنوان اولین قطار 5 ستاره ایران را به خود اختصاص داده، قطار 5 ستاره بن ریل 10 کوپه دارد که همه کوپه ها دارای چهار تخت است.
  • قطار 5 ستاره فدک: این قطار که از سال 1394 وارد سیستم ریلی کشور شده دارای 10 کوپه چهار تخته است. قطار لوکس فدک یک رستوران دو طبقه با منوی غذایی متنوع دارد.
  • قطار 5 ستاره نورالرضا: این قطار با 18 واگن و دو رستوران، از سال 1385 کار خود را شروع نموده است.

قطارهای 4 ستاره ایران | با امکانات رفاهی و قیمت میانه

بعد از قطارهای لوکس 5 ستاره، انتخاب قطارهای چهار ستاره می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این قطارها در مسیرهای مختلف فعالیت دارند که ادامه معرفی می کنیم:

  • قطار غدیر: این قطار زیر مجموعه شرکت ریل ترابر صبا است که از سال 1388 وارد ناوگان ریلی شده است.
  • قطار سیمرغ: این قطار که دارای 8 کوپه در هر واگن است، امکانات مختلفی را در دسترس مسافران قرار می دهد. همه کوپه های این قطار 4 تخته است.
  • قطار غزال: این قطار دارای 10 کوپه در هر واگن است. از آنجا که کوپه های قطار غزال چهار تخته است از همین رو 40 مسافر در هر واگن جابجا می شوند.
  • قطار سبز: از قطارهای پرطرفدار شرکت ریلی رجا است که با 8 کوپه در هر واگن کار جابجایی مسافران را انجام می دهد.
  • قطار پلور سبز یا امید: این قطار آبی رنگ نیز از قطارهای شرکت ریلی رجا است در هر واگن آن 10 کوپه وجود دارد. کوپه های قطار امید 4 تخته است. مزیت مهمی که این قطار و دیگر قطارهای این شرکت دارند، اینکه قوانین استرداد بلیط قطار رجا آسان تر است.
  • قطار سریر: این قطار نیز جزو قطارهای شرکت رجا است که از سال 1398 به این ناوگان اضافه شد.

قطارهای اتوبوسی ایران | گزینه ای ارزان

قطارهای اتوبوسی در دسته قطارهای مالی است که در مسیر بعضی از شهرها تردد دارد. این قطارها را می توان با درجه بندی های مختلف رزرو کرد. از جمله این قطارها می توان موارد زیر را برشمرد:

  • قطار 4 ستاره پردیس: این قطار که قطار سالنی نیز گفته می گردد از قطارهای شرکت رجا است. این قطارها عمدتا به عنوان قطارهای سریع السیر نیز شناخته می گردد. در این قطارها صندلی ها مانند صندلی های هواپیما قرار گرفته و ساختار کوپه ای ندارد.
  • قطار 4 ستاره صبا: این قطار شرکت رجا نیز در دسته قطارهای خوب است که نسبت به قطارهای سطح پایین باکیفیت تر است. مسافران در این قطارها از تلویزیون و سیستم صوتی و تصویری بهره مند می شوند.

قطارهای سه ستاره | با کیفیت و مالی

این قطارها مالی هستند و نسبت به قطارهای پنج و چهار ستاره امکانات کمتری در اختیار مسافران قرار می دهد. به طور مثال اغلب در اغلب این قطارها ظرفیت کوپه ها 6 نفره است. از همین رو در سفرهای طولانی ممکن است راحت نباشید. اما این مزیت که قطارهای سه ستاره ارزانتر هستند را نباید نادیده بگیرید. در صورتی که بخواهید خانوادگی یا محبت آمیز سفر با قطار را انتخاب کنید با خرید کوپه دربست سفری ارزان و به یادماندنی خواهید داشت. از جمله قطارهای سه ستاره ای که می توانید در مسیر شهرهای مختلف رزرو کنید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قطار البرز
  • قطار خلیج فارس
  • قطار طوس
  • قطار مهتاب سیر جم
  • قطار پارسی
  • قطار میلاد
  • قطار ریل باس ارم

10 مورد از امکانات قطارهای ایران

اگرچه در بسیاری از موارد مسافران از امکانات قطارها آگاه هستند اما در ادامه به 10 مورد از امکاناتی که شاید کمتر از آن اطلاع داشته باشید. البته این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است در زمان خرید بلیط قطار فوری، با محدودیت امکانات مختلف روبرو شوید. با این وجود مهمترین امکانات قطارهای ایران که ممکن است از آن اطلاع نداشته باشید را معرفی می کنیم:

حمل خودرو با قطار

یکی از امکانات جالب و کاربردی قطارهای ایران، حمل ماشین با قطار است. این امکان برای مسافرانی که قصد سفر به شهرهای دور را دارند و می خواهند از وسیله نقلیه شخصی خود در مقصد استفاده نمایند، بسیار مناسب است. فرض کنید می خواهید به مسیری دور سفر کنید، شما می توانید با استفاده از گزینه حمل خودرو با قطار در مقصد راحت بگردید. با استفاده از این سرویس، می توانید خودروی خود را با خیالی آسوده به مقصد مورد نظرتان بفرستید و از سفرتان با قطار لذت ببرید.

حمل توشه با قطار

اگر قصد دارید بار و وسایل زیادی را با خود حمل کنید، می توانید از خدمات حمل توشه با قطار بهره ببرید. در این روش، بار شما به صورت جداگانه حمل می گردد و دیگر نگران جا دادن آن ها در کوپه یا واگن نخواهید بود. خبر خوب اینکه در حمل توشه با قطار محدودیت وزن 200 کیلوگرم بار در ابعاد بیشتر از 2 متر وجود دارد.

استفاده از مایکروفر در قطار

ممکن است نخواهید از غذاهای رستوران داخل قطار برای وعده های غذایی بهره ببرید. نگران نباشد، در بعضی از قطارهای تازه، مایکروفر در اختیار مسافران قرار داده شده است. با استفاده از این امکان، می توانید غذای خود را گرم کنید یا از غذاهای آماده بهره ببرید. در حال حاضر قطارهای نور، سفیر و مهتاب از این امکان برخوردار هستند.

رستوران و مهمان داری در قطار

در بیشتر قطارهای ایران، رستوران و کافی شاپ وجود دارد که می توانید از انواع غذاها، نوشیدنی ها و میان وعده ها لذت ببرید. طبیعتا قطارهای لوکس 5 ستاره در این زمینه خدمات بهتری را به مسافران ارائه می دهد. علاوه بر این مهمانداران قطار در طول سفر به شما خدمات ارائه می دهند و نیازهایتان را رفع می نمایند.

وجود پریز برق در قطار

وجود پریز برق برای شارژ گوشی یا لپ تاپ و… خدمت تازهی نیست اما ممکن است در قطارهای معمولی تر به نظر برسد این امکان محدود است. از همین رو باید بدانید که همه قطارها مجهز به پریز برق هستند و نیازی بابت نگرانی از این نظر نیست.

استفاده از هدفون در قطار

در کوپه قطار به ویژه قطارهای لوکس امکانات صوتی و تصویری قابلیت استفاده از هدفون برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم را فراهم نموده است. این امکان به شما یاری می نماید تا در طول سفر سرگرم شوید و از اوقاتتان لذت ببرید. در حال حاضر قطارهای پردیس، نور، سفیر و مهتاب این امکان را برای مسافران دارند.

سرویس بهداشتی و حمام در قطار

در تمام قطارها، سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید. در قطارهای تازه، سرویس بهداشتی و حمام برای هر واگن تعبیه شده است.

امکان مطالعه کتاب و روزنامه در قطار

در بعضی از قطارها، کتابخانه وجود دارد و می توانید کتاب و روزنامه به امانت بگیرید و مطالعه کنید. بعلاوه، در طول سفر می توانید از روزنامه ها و مجلاتی که در اختیار مسافران قرار داده می گردد، بهره ببرید. در حال حاضر قطارهای زندگی، سفیر و مهتاب امکان مطالعه را برای مسافران فراهم نموده است.

رزرو کوپه دربست یا کوپه ویژه بانوان و آقایان

اگر سفر محبت آمیز می روید این امکان وجود دارد که از گزینه کوپه بانوان یا آقایان استفاه کنید تا در تمام طول سفر راحت باشید. البته اگر فرزند پسر بالای 6 سال در سفر به همراه دارید نمی توانید از کوپه ویژه بانوان بهره ببرید. البته راه دیگری هم برای داشتن سفر راحت با حریم خصوصی برای شما وجود دارد، می توانید با رزرو کوپه دربست با قطار سفر کنید. در زمان پیش فروش بلیط قطار هم امکان خرید کوپه دربست یا اختصاصی بانوان یا آقایان نیز فعال است.

پذیرایی از مسافران

یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در قطارهای لوکس امکان پذیرایی از مسافران است. در این شرایط نیازی نیست حضوری به کافی شاپ یا رستوران قطار مراجعه کنید. خدمات سرو غذا در قطار این کار را برای شما انجام می دهد. فقط دقت داشته باشید که در زمان رزرو بلیط قطار امکانات پذیرایی را انتخاب کنید. استفاده از این امکان هزینه شما را افزایش می دهد.

سفر با قطارهای ایران؛ تجربه ای امن و ارزان

همان طور که مشاهده کردید، قطارهای ایران امکانات و خدمات متنوعی را به مسافران ارائه می دهند که سفر را برایتان راحت تر، لذت بخش تر و خاطره انگیزتر می نمایند. با توجه به این امکانات، سفر با قطار می تواند به عنوان یک گزینه مناسب برای سفر به نقاط مختلف کشور در نظر گرفته گردد. در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر آشنایی شما با انواع قطارهای ایران، امکاناتی که ممکن است از آن بی اطلاع باشید به شما بگوییم.

اگر شما هم تجربه سفر با انواع قطارهای ایران و استفاده از امکانات آن را دارید، با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره انواع قطارهای ایران

چه نوع قطارهایی در ایران وجود دارد؟

در ایران، انواع مختلفی از قطارها وجود دارد، از جمله قطارهای معمولی، قطارهای لوکس، قطارهای اتوبوسی و قطارهای گردشگری.

قیمت بلیط قطار چقدر است؟

قیمت بلیط قطار به نوع قطار، مسیر سفر، زمان سفر و نوع صندلی (تختخوابی یا معمولی) بستگی دارد.

چگونه می توان بلیط قطار خرید؟

می توانید بلیط قطار را به صورت حضوری از ایستگاه های قطار یا به صورت آنلاین از وب سایت های فروش بلیط قطار بخرید.

قوانین و مقررات مربوط به حمل بار در قطار چیست؟

قوانین و مقررات مربوط به حمل بار در قطار به نوع قطار و شرکت حمل و نقل ریلی بستگی دارد. به طور کلی، هر مسافر می تواند میزان مشخصی بار به صورت رایگان با خود حمل کند و برای حمل بار بیشتر باید هزینه اضافی پرداخت کند.

چه نوع غذاهایی در رستوران قطار سرو می گردد؟

در رستوران قطار، انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می گردد. بعلاوه، می توانید از میان وعده ها، نوشیدنی ها و دسرهای مختلف نیز انتخاب کنید.

منبع: فلای تودی
انتشار: 3 تیر 1403 بروزرسانی: 3 تیر 1403 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2340

به "10 مورد از امکانات قطارهای ایران که شاید ندانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مورد از امکانات قطارهای ایران که شاید ندانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید