فراوری غذا های فراسودمند راه حل ارتقاء سلامت در جامعه است

به گزارش مجله سفر به کانادا، متأسفانه این دسته از محصولات در حال حاضر غالباً وارداتی بوده و باعث تحمیل هزینه هنگفت بر اقتصاد ملی می شوند.

فراوری غذا های فراسودمند راه حل ارتقاء سلامت در جامعه است

به گزارش ، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: فراوری غذا های فراسودمند راه چاره ارتقاء سلامت و کاهش گرسنگی پنهان در جامعه است.

تأمین سلامت افراد جامعه همیشه یکی از مهمترین اهداف دولت ها به شمار می رود و در این میان شعار پیشگیری بر درمان مقدم است حقیقتی است که باید مدنظر واقع گردد. در این راستا، فراوری و عرضه ترکیبات فراسودمندی که تحت عنوان غذا - دارو ها شناخته می شوند، یکی از مهمترین گام ها جهت تحقق این هدف به شمار می رود.

متأسفانه این دسته از محصولات در حال حاضر غالباً وارداتی بوده و باعث تحمیل هزینه هنگفت بر اقتصاد ملی می شوند. این در حالی است که در کشور ما منابع بالقوه عظیمی یافت می شوند که هر یک از آن ها حاوی ترکیبات ارزشمند سلامتی بخشی هستند که مورد غفلت واقع شده اند.

در بعضی موارد، ترکیبات حاصل از همین منابع در خارج از کشور فرآوری و با قیمت چندین برابر وارد کشور می شوند و به صورت مکمل های غذایی و یا ترکیبات اضافه کردنی در محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

توجه به تهیه این محصولات در داخل کشور با تکیه بر فراوریات بخش کشاورزی، دامی و دریایی می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، یاری شایانی به توسعه و رشد مالی کند. علاوه بر این، واردات ترکیبات زیستی می تواند تبعات زیان باری برای امنیت جامعه داشته باشد.

تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی موضوع شعار سال 2019 روز جهانی غذاست که گسترش استفاده از غذا های فراسودمند می تواند نقش مؤثری در تحقق این هدف داشته باشد.

قدیر رجب زاده، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: سلول های بدن برای رشد، اعمال حیاتی و ترمیم بافت ها احتیاج به مواد مغذی دارند که به دلیل شرایط اقلیمی و بعضی عادات غذایی ممکن است گروهی از جمعیت یک منطقه را مبتلا به کمبود مواد مغذی و عوارض ناشی از آن کند که این امر باعث بروز گرسنگی پنهان در جامعه می گردد.

وی ادامه داد: علی رغم تصور عام، گرسنگی پنهان مختص اقشار فقیر جامعه نیست بلکه ممکن است بسیاری از افراد غنی در کشور های توسعه یافته به آن دچار باشند. یکی از راه چاره های اصلی برای برطرف خلاء موجود در تغذیه فراوری غذا های غنی شده و فراسودمند است.

وی اضافه کرد: تاکنون 30 طرح پژوهشی در زمینه غنی سازی مواد غذایی و غذا های فراسودمند در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه اجرا شده است.

نماینده وزیر علوم در شورای هماهنگی کدکس غذایی ایران با اشاره به اجرای طرح های پژوهشی مرتبط با غذا - دارو ها و غذا های فراسودمند در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اجرای این اقدامات را گامی مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و استقلال مالی کشور دانست و گفت: شناسایی منابع بومی حاوی ترکیبات فراسودمند با قابلیت تجاری سازی، ارائه روش های بهینه استخراج ترکیبات فراسودمند از منابع بومی شناسایی شده، آنالیز اثر بخشی ترکیبات فراسودمند استخراج شده و در نهایت تدوین دانش فنی فراوری محصولات سلامتی بخش جهت ارائه به صنایع و شرکت های دانش بنیان از مهمترین اهداف اجرای این طرح ها در مؤسسه بوده است.

وی همچنین در مورد ضرورت اجرای این طرح بیان نمود: نتایج تحقیقات سال های اخیر حاکی از این است که رژیم غذایی مناسب سهم مهمی در پیشگیری از بیماری دارد به طوری که از هر ده بیماری 6 مورد مربوط به رژیم غذایی نامناسب بوده و حدود هفتاد درصد سرطان ها می تواند با رژیم غذایی نامناسب مرتبط باشد.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: مطالعات نشان می دهند که حدود 50 درصد از آسیب های دوران پیری مربوط به تغذیه نامناسبی است که در دوران جوانی و میانسالی مصرف شده است.

دکتر رجب زاده گفت: افزایش آگاهی از اهمیت تغذیه در تأمین سلامت و پیشگیری از بیماری ها سبب رشد بازار غذا - دارو ها و انجام تحقیقات گسترده در این حوزه در جهان شده است. رشد این بازار در درجه اول با افزایش جمعیت افراد مسن در جهان و همچنین افزایش آگاهی مردم از نقش سلامتی بخش غذا در ارتباط است و این ها بیانگر بازار رو به رشد غذا - دارو ها و آینده روشن فعالیت در این حوزه می باشد.

منبع : مهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 583

به "فراوری غذا های فراسودمند راه حل ارتقاء سلامت در جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری غذا های فراسودمند راه حل ارتقاء سلامت در جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید