تور ارمنستان: اعلام آمادگی ایران برای همکاری با ارمنستان در حوزه دارو، ساخت وساز، معدن و پتروشیمی

به گزارش مجله سفر به کانادا، در ملاقات مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وابسته مالی جمهوری ارمنستان در ایران بر توسعه مناسبات مالی، توسعه صادرات و عملیاتی شدن توافقات دو کشور تاکید شد.

تور ارمنستان: اعلام آمادگی ایران برای همکاری با ارمنستان در حوزه دارو، ساخت وساز، معدن و پتروشیمی

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در ملاقات مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وابسته مالی جمهوری ارمنستان در ایران بر توسعه مناسبات مالی، توسعه صادرات و عملیاتی شدن توافقات دو کشور تاکید شد.

در این ملاقات، علی رستمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با اشاره به اینکه گفت: شستا با دارا بودن 9 هلدینگ در حوزه های مختلف حمل و نقل، دارو، سیمان، ساخت وساز، پیمانکاری، معدن و پتروشیمی، گزینه خوبی برای سرمایه گذاری در کشور ارمنستان است.

علی رستمی با اشاره به روابط خوب سیاسی بین ایران و جمهوری ارمنستان، اضافه نمود: در بعد سیاسی رابطه بسیار خوبی بین دو کشور ایران و ارمنستان وجود دارد و تبادل نظر های بین مقامات دو کشور باید به اقدامات عملی در حوزه های مورد توافق طرفین منجر گردد.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته بین شستا و مقامات ارمنستان، تبادل نظر های موثر و خوبی انجام گرفته است، اظهار امیدواری کرد؛ در دوره نو توافقات بین دو کشور به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

مدیرعامل شستا از مقامات کشور ارمنستان خواست تا فهرستی از محصولات مورد احتیاج کشورشان را به ایران ارائه نمایند تا با معین شدن طرف های تجاری و شرکت ها با یک برنامه زمان بندی معین قبل از خاتمه سال، نتایج مطلوب و اقدامات عملی حاصل گردد.

رستمی، با اعلام آمادگی برای ارائه خدمات به کشور ارمنستان، گفت: 40 درصد محصولات دارویی ایران در شستا و به وسیله شرکت تیپیکو و 70 درصد مواد اولیه و پایه ای نیز در این شرکت فراوری می گردد، بنابراین ما می توانیم در تامین مواد اولیه و فراوری نهایی دارو به کشور ارمنستان یاری کنیم.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه توسعه روابط مالی بین دو کشور ایران و ارمنستان، دروازه ورود به آسیا است، گفت: در صورتی که دارو های ایرانی در ارمنستان به تایید وزارت بهداشت این کشور برسد عرضه را به این کشور آغاز خواهیم کرد و آمادگی داریم تکنولوژی تجهیزات دارو و کارخانه را نیز در ارمنستان راه اندازی کنیم.

رستمی با بیان اینکه شستا در حوزه ساخت و ساز دارای یکی از بزرگترین شرکت های عمرانی و پیمانکاری است، اضافه نمود: در صورتی که شرایط مناقصات از سوی دولت ارمنستان تسهیل گردد، ایران می تواند در پروژه های حفر تونل و جاده سازی این کشور مشارکت کند.

وی با اشاره به اینکه ارمنستان یکی از بزرگترین فراوری نماینده ها در زمینه کنستانتره مس در دنیا است، اضافه نمود: کشور ما آمادگی دارد تا در فراوری مس کاتد اعم از ذوب و پالایش با کشور ارمنستان سرمایه گذاری مشترک انجام دهد.

رستمی با اشاره به اینکه در حوزه پتروشیمی نیز زمینه همکاری مشترک بین دو کشور وجود دارد، گفت: این آمادگی وجود دارد تا تمام محصولات پتروشیمی با برترین کیفیت فراوری شده به کشور ارمنستان صادر گردد و در زمینه محصولات پایین دستی پتروشیمی نیز با این کشور همکاری متقابل داشته باشیم.

رستمی ابراز امیدواری کرد؛ این نشست، فصل نوی بین همکاری های دو کشور ایجاد کند به گونه ای که این مذاکرات از حد دولتی به سطح بنگاهی، شرکتی و تجاری بین دو کشور توسعه یابد.

* معین هیئت های کارشناسی برای اجرای توافق های حاصل شده

در این ملاقات حامد فروزان مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه در گذشته توافق های خوبی بین مقامات دو کشور ایران و ارمنستان شکل گرفته، گفت: ضروری است که سطح روابط و تعاملات مالی بین دو کشور بیش از گذشته توسعه یابد.

فروزان با اشاره به فرصت ها و سوابق مشترک تاریخی و تمدنی بین دو کشور گفت: از گذشته تا به امروز به علت وجود سوابق مشترک بین دو کشور، همیشه روابط بسیار خوبی بین این دو کشور وجود داشته و امید است این روابط گسترده تر گردد.

وی با اشاره به روابط مناسب دو کشور در سطح سیاسی، بیان داشت: با توجه به گستردگی فرصت و ظرفیت های مالی دو کشور، امیدواریم که حجم روابط و مناسبات مالی و تجاری نیز بین دو کشور تقویت گردد.

مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرد که سفیر ارمنستان نیز از ظرفیت های موجود در شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی بازدید کند که این موضوع مورد استقبال سفیر ارمنستان نهاده شد.

وی تاکید نمود: به منظور دستیابی به نتایج عملی، ضروری است دو طرف، هیئت های کارشناسی را برای آنالیز همکاری های مشترک در حوزه های توافق های حاصل شده معین نمایند.

* علاقه مندی ارمنستان به تقویت همکاری های مالی و تجاری بین دو کشور

وابسته مالی سفارت جمهوری ارمنستان در ایران نیز گفت: نقطه نظر و مشترکات زیادی بین دو کشور ارمنستان و ایران در حوزه های مختلف وجود دارد.

واردان گوستانیان با اشاره به اینکه قبل از وی سمت وابسته مالی ارمنستان در ایران وجود نداشت، گفت: هدف از انتصاب وی این است که بتوان بدون هیچ واسطه ای روابط مالی بین نهاد های ذیربط در ارمنستان برقرار گردد.

وابسته مالی ارمنستان در ایران با اشاره به اینکه ارمنستان، یک پل و سکو به سمت اورآسیا است، گفت: شرکت تیپیکو از زیرمجموعه های شستا، یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی در ایران است و معتقدیم که این شرکت می تواند ما را در زمینه تأمین دارو یاری کند.

وی تاکید نمود: در کوشش هستیم که به یاری شستا، کارخانه های داروسازی در صنعت دارو را در ارمنستان ایجاد کنیم.

گوستانیان گفت: علاقه مند هستیم در زمینه حوزه های دارویی مذاکرات و ملاقات هایی در سطح کارشناسان دو کشور داشته باشیم و مذاکرات بین مقامات دو کشور باید با قوت ادامه یابد. با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 2 میلیارد و 600 میلیون یورو برای بازسازی و نوسازی امور زیر بنایی در ارمنستان سرمایه گذاری شده است، به مناقصه جهت شمال به جنوب در این کشور اشاره نمود و اضافه نمود: ارمنستان علاقه مند است که ایران نیز در این مناقصه شرکت کند و در ساخت پل و تونل ها در کشور ارمنستان مشارکت داشته باشد.

وابسته مالی ارمنستان در ایران توضیح داد:جمهوری ارمنستان آمادگی دارد؛ ایران در احداث تونل به این کشور یاری کند و این کار می تواند به وسیله پیمانکاری که شستا آن را معرفی می نماید، انجام گردد.

وی با اشاره به اینکه حوزه معادن و فراوری مس نیز از دیگر زمینه های همکاری بین دو کشور به شمار می رود، اضافه نمود: دولت ارمنستان، آمادگی دارد تا در این زمینه به صورت مشترک با مقام های ایرانی سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد.

وابسته مالی ارمنستان در ایران با اشاره به اینکه ارمنستان حجم بالایی از سوخت را از ایران وارد می نماید، توضیح داد: ما آمادگی داریم تا پالایشگاه ها به صورت سرمایه گذاری مشترک در خاک ارمنستان احداث گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم مبادلات تجاری و مالی بین دو کشور در سطح پایینی قرار گرفته است، گفت:: امیدواریم با تبادل هیئت های کارشناسی بین دو کشور و با توجه به ظرفیت های فراوان در حوزه های مختلف روابط تجاری و مالی، این روابط ظرف یک تا دو سال آینده به سطح قابل قبولی برسد.

وابسته مالی ارمنستان در ایران توضیح داد: اتحادیه اوراسیا، بازار خوبی برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی است و ما می توانیم این فراوریات را به صورت مشترک وارد بازار اورآسیا کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1886

به "تور ارمنستان: اعلام آمادگی ایران برای همکاری با ارمنستان در حوزه دارو، ساخت وساز، معدن و پتروشیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: اعلام آمادگی ایران برای همکاری با ارمنستان در حوزه دارو، ساخت وساز، معدن و پتروشیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید