تخریب 4 هزار کلیسا و مدرسه و گورستان تاریخی پس از نسل کشی ارامنه

به گزارش مجله سفر به کانادا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، تخریب 4 هزار کلیسا و مدرسه و گورستان تاریخی پس از نسل کشی ارامنه صورت پذیرفت.

تخریب 4 هزار کلیسا و مدرسه و گورستان تاریخی پس از نسل کشی ارامنه

مراسم گرامیداشت یکصد و هفتمین سالگرد واقعه نسل کشی ارمنیان در کلیسای سرکیس مقدس برگزار گردید. در حاشیه مراسم ادای احترام به قربانیان این واقعه و مراسم دعای ربانی، نشست خبری سیبوه سرکیسیان اسقف اعظم درباره واقعه نسل کشی نیز در حضور خبرنگاران برگزار گردید. در این نشست خبری، خلیفه ارامنه تهران بیان نمود: مردم ارمنی از اقوام کهن تاریخ هستند تمدن ارمنی و ملت ارمنی با مردم و تمدن ایران همزمان بوده و هر دو ملت ایرانی و ارمنی از اعماق تاریخ می آیند. بنابراین دولت های نو نمی توانند واقعیت را انکار نمایند و خود را متمدن بدانند.

وی گفت: کلیساها و مساجد ساخته شده روی خاک هر دو کشور ایران و ارمنستان، شاهدی هستند بر اینکه بگوییم تمدن این کشورها ریشه در تاریخ دارد. متأسفانه دولت آذربایجان درحال تخریب کلیساها و اماکن تاریخی است که به وسیله مردم ارامنه و با عرق جبین آنها ساخته شده بود. این درحالی است که در ایران کلیساهای زیادی داریم که بسیاری از آنها به وسیله دولت ایران بازسازی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه مردمی که از اعماق تاریخ می آیند بر ریشه خود پایدار هستند گفت: هیچ ملتی نمی تواند تاریخ دروغین دیگری بسازد. هیچ کشوری نمی تواند با همایش هایی که در شهر شوشی برگزار می نمایند، واقعیت را انکار نمایند آن هم شهری که هر نقطه از آن با خون مردم ارمنی عجین شده است.

سرکیسیان با اشاره به اینکه ما امروز در کل جهان اعلام می کنیم که با هیچ دولت و کشوری دشمن نیستیم، گفت: ما تنها یادآوری می کنیم که نسل کشی ارامنه را نه میتوان انکار نموده و نه تکرار. این درحالی است که دولت عثمانی نه تنها سرزمین های ما را غصب نموده اند بلکه ساختمانهای تاریخی آن را نیز تخریب نموده اند بعلاوه تاریخ را وارونه جلوه می دهند.

سیبوه سرکیسیان بیان نمود: ترکیه هر مقدار خود را منادی صلح جلوه دهد اما ویرانه های سرزمین های اشغالی خلاف آن را تأیید می نماید. من در سال 1976 میلادی با یکی از دوستانم به ارمنستان تاریخی رفتم. همراه من گفت که از همین ویرانه ها عکس بگیر، چون ممکن است سال دیگر چیزی از آن باقی نماند. وطن برای یک ملت وسیله ای برای پیشرفت و توسعه است. ما نمی توانیم سرزمین تاریخی را فراموش کنیم، چون فراموشی با انکار کردن برابر است.

وی گفت: امروز یک روز معمولی و تنها یک تاریخ نیست. بلکه روزی است که با خون و ماهیت مردم ارمنی عجین شده است. بنابراین کسی نمی تواند آن را انکار کند.

ایساک یونانسیان، رئیس هیأت مدیره مؤسسه ترجمه و تحقیق هور نیز در این نشست گفت: چهار هزار کلیسا و مدرسه و گورستان تاریخی بعد از نسل کشی ارامنه از بین رفته است. مانند گورستان تاریخی شهر استانبول که امروز با نام میدان تقسیم می شناسند و مردم روی سنگهایی قدم برمی دارند که روزگاری سنگ قبور بوده اند. بعلاوه مصادره اموال و دارایی ها در سال 1914 انجام شد و تا 1923 با اوج نسل کشی ها ادامه داشت. مانند تصاحب کاخ سابق ریاست جمهوری یا یک پایگاه هوایی که متعلق به سه خانواده ارمنی است.

وی به مسجد جامع ایرانی شهر شوشی اشاره نمود و گفت: این مسجد بازسازی شده اما متأسفانه پس از اشغال شوشی وزیر فرهنگ آذربایجان گفت که این مسجد هیچ وقت ایرانی نبوده و به سبک خودمان آن را تغییر می دهیم. پس از این نشست خبری، ارامنه تهران در محل خلیفه گری گردهم آمده و یاد قربانیان واقعه نسل کشی را گرامی داشتند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2098

به "تخریب 4 هزار کلیسا و مدرسه و گورستان تاریخی پس از نسل کشی ارامنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب 4 هزار کلیسا و مدرسه و گورستان تاریخی پس از نسل کشی ارامنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید