بقعه چلبی اوغلی

به گزارش مجله سفر به کانادا، این بنای تاریخی متعلّق به عارف بنام آن موقع، شیخ براق بابا از خاصان دربار سلطان محمد خدابنده در دوره ایلخانی است. بعلاوه باستان شناسان و محقّقان، این مجموعه را به سلطان چلبی منسوب کرده و تاریخ احداث بنا را سال 728 هجری قمری بیان کرده اند. این بنا با نام مقبره چلپی اوغلی به عنوان یکی از آثار ملی ایران در استان زنجان به ثبت رسیده است

بقعه چلبی اوغلی

مقبره چلبی اوغلی سلطانیه در جهت سلطانیه - خدابنده و در 500 متری جنوب غربی سلطانیه واقع شده است. بنای تاریخی چلبی اوغلی را به او نسبت می دهند که در قرن هشتم احداث شده است.

این برج آجری به جز آجرچینی هیچ تزیین دیگری ندارد و گنبد نیز کاملا ساده و بدون کاشی کاری است. در داخل این آرامگاه ابتدا یک محراب با مقرنس کاری و گچ بری زیبا و چند طاق نمای آراسته به مقرنس کاری به چشم می خورد. در کف آرامگاه حفره هایی قرار گرفته است که به سرداب منتهی می گردد.

مزار شیخ و بعلاوه چند قبر دیگر در این قسمت قرار گرفته که به احتمال زیاد قبور شاگردان و مریدان شیخ است. بنای دوم خانقاهی است که از یک صحن اصلی و مرکزی تشکیل شده است.

در دو طرف این صحن مرکزی حجره های شاگردان و مریدان به صورت بنایی دو طبقه شامل رواق قرار داشته است. ورودی خانقاه در ضلع شمالی قرار داشته و در ضلع جنوبی ایوانی قرار گرفته است که دو تالار در دو سمت آن واقع شده است.

این تالار ها جمع خانه نام دارد و محل اقامت فقرا و بعلاوه خادمان بنا بوده است. خود ایوان که به سمت قبله قرار گرفته، محرابی بسیار زیبا آراسته به مقرنس کاری و گچ بری های ظریف به چشم می خورد. کف این ایوان نیز با سنگ مرمر مفروش شده است. این بنا با نام مقبره چلپی اوغلی در تاریخ 15 دی 1310 با شمارهٔ ثبت 167 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

عکاس: امین رحمانی

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2125

به "بقعه چلبی اوغلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقعه چلبی اوغلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید