اختلاف خانوادگی در خاندان بشار اسد؛ آیا پای روسیه در میان است؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، اختلافات بین خاندان رئیس جمهور سوریه علنی شده است. این اختلافات، در ظاهر، جنبه مالی دارند. اما بعضی منابع رسانه ای ادعا می نمایند این اختلافات، علاوه بر مسائل مالی، دلایل سیاسی نیز دارند.

اختلاف خانوادگی در خاندان بشار اسد؛ آیا پای روسیه در میان است؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، رامی مخلوف، پسر دایی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اخیرا در اقدامی کم سابقه، ویدئویی منتشر کرد و از پسر عمه اش خواست که برای حل و فصل اختلافات اقتصادی شرکت تلفن همراه سیریتل با دولت سوریه مداخله کند. اما، درخواست مخلوف با واکنش قاطع دولت سوریه روبرو شد.

مخلوف، یکی از ثروتمندترین بازرگانان سوریه است که شرکت های متعددی در سوریه و خارج از آن دارد. او از سال 2008، وارد لیست سیاه آمریکا شد. مخلوف همچنین صاحب بیشتر سهام شرکت سیریتل است که حالا در کانون مناقشات وی با دولت سوریه قرار گرفته است. این شرکت در سال 2001 تاسیس شد و دولت سوریه هم اکنون صاحب 20 درصد سهام آن است.

سازمان ارتباطات سوریه، روز چهارشنبه، از دو شرکت تلفن همراه سیریتل و ام تی ان خواست که تا سه شنبه آینده بدهی های خود به دولت سوریه را پرداخت نمایند. مجموع این بدهی ها، حدود 334 میلون دلار است.

مخلوف در اقدامی نادر، ویدئویی در فسیبوک منتشر کرد و هرگونه بدهی شرکت سیریتل به دولت را تکذیب کرد. وی گفت: سیریتل فرار اقتصادیاتی نداشت و در رابطه اش با دولت، فریبکاری نمی نماید و هر سال حدود 10 میلیارد لیر سوریه پرداخت می نماید. پارسال، اقتصادیاتی به ارزش 12 میلیارد لیر سوریه پرداخت کرد. مخلوف در ادامه از بشار اسد خواست روی فرایند اقتصادیات گیری از سیریتل نظارت کند و یا حداقل مبالغ درخواستی را قسط بندی کند.

یک روز بعد از ویدئوی مخلوف، وزارت ارتباطات سوریه به ادعا های مخلوف واکنش نشان داد و بر لزوم پرداخت به موقع بدهی های شرکت وی تاکید نمود. وزارت ارتباطات در انتقادی تلویحی از ویدئوی مخلوف گفته تشویش وی مانع از کوشش دولت برای استرداد اموال عمومی نخواهد شد. بدین ترتیب، تظلم مخلوف نزد بشار اسد به جایی نرسید.

رامی مخلوف از ظلم دولت گلایه نموده است.

پشت پرده اختلافات چیست؟

مخلوف با وزارت ارتباطات و به طور کلی با دولت سوریه دچار اختلاف شده و برای حل و فصل این اختلاف از بشار اسد یاری خواسته است. او با انتقاد از عملکرد دولت گفت: از کادر موجود که همواره من را متهم می نماید و من را بد و خطاکار می داند، خسته شده ام.

با این حال، بعضی گزارش های رسانه ای از تنش میان مخلوف و بشار اسد خبر می دهند. روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع بلندپایه و ویژه از دمشق مدعی شد که ریشه اختلافات میان مخلوف و اسد، اقتصادی نیست. هر چند که دو طرف سعی می نمایند آن را اقتصادی نشان دهند.

این منابع ادعا نموده اند که راز افزایش تنش میان مخلوف و اسد، به نقش روسیه مربوط می گردد. مخلوف، مصاحبه های ویژه سیاسی را افشا نموده و دیدگاه پدرش محمد و برادرش حافظ را منتقل نموده است. پدر و برادر رامی، هر دو در مسکو مقیم هستند.

بعضی گزارش ها حاکی از این است که در روز های اخیر، دولت سوریه رسانه ها و موسسات خیریه وابسته به مخلوف را تعطیل و اموال او را توقیف نموده است. العربی الجدید به نقل از منابعی در سوریه ادعا می نماید این اختلافات چند ماه پیش شروع شد؛ زمانی که روسیه محتوای مصاحبههایش با محمد مخلوف، پدر رامی، را به بشار اسد منتقل کرد. روسیه همچنین، از مقاصد مخلوف برای دوران بعد از اسد پرده برداری کرد. از آن موقع، مسائل میان مخلوف و اسد شروع شد. طبق ادعای منابع العربی الجدید، رامی مخلوف به خاطر مواضع سیاسی خانواده اش درباره آینده اسد تحت فشار قرار گرفته است. خانواده مخلوف، مواضع شان درباره دوران بعد از اسد را به اطلاع روسیه رسانده اند.

العربی الجدید در ادامه از قول یک مقام دولتی سوریه مدعی شد که روسیه کوشش می نماید اموالش را از سوریه بگیرد و اخیرا از سوریه حدود سه میلیارد دلار ارز خارجی درخواست نموده است که این دلیل دیگری برای تشدید فشار اقتصادی دولت بر مخلوف است.

به هر حال، هنوز هیچ گزارش رسمی در سوریه درباره ماجرای مخلوف منتشر نشده است. گزارش ها درباره اختلافات سیاسی میان خاندان مخلوف و اسد تایید یا تکذیب نشده اند. این احتمال وجود دارد که دولت سوریه صرفا با هدف افزایش انضباط اقتصادی و مقابله با فساد، رویکرد جدیدی در مقابل بازرگانان متنفذ در پیش گرفته است. با این حال، رابطه مخلوف و اسد عادی به نظر نمی رسد. ساده ترین نشانه این امر، قطع دسترسی مخلوف به اسد است. اگر مخلوف به اسد دسترسی داشت، احتمالا مجبور نمی شد که به وسیله شبکه های اجتماعی نزد اسد تظلم خواهی کند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1008

به "اختلاف خانوادگی در خاندان بشار اسد؛ آیا پای روسیه در میان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف خانوادگی در خاندان بشار اسد؛ آیا پای روسیه در میان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید