اثرات شگفت انگیز سیب بر سیستم ایمنی

به گزارش مجله سفر به کانادا، انتخاب/خوشبختانه، سیب در تمام فصول سال در کشورمان موجود است و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها می باشد. این ها همه مواد مغذی هستند که بدن برای دور کردن ویروس ها و سایر عفونت ها و بیماری ها احتیاج دارد.

اثرات شگفت انگیز سیب بر سیستم ایمنی

وقتی حرف از میان وعده های راحت و مغذی به میان می آید، نمی توانید سیب را نادیده بگیرید. این میوه یک میان وعده سیرنماینده است که می توانید وقتی بیرون از خانه به سر می برید و یا زمانی که در محل کارتان هستید از آن لذت ببرید. خوشبختانه، سیب در تمام فصول سال در کشورمان موجود است و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها می باشد. این ها همه مواد مغذی هستند که بدن برای دور کردن ویروس ها و سایر عفونت ها و بیماری ها احتیاج دارد.

بنابراین، آیا واقعاً مصرف روزانه یک سیب شما را از پزشک بی احتیاج می کند؟ متخصصان هنوز در این باره مطمئن نیستند، اما تحقیقات سال 2015 نشان داد که به نظر می رسد بخشی از عظیمسالانی که با این عادت سالم زندگی می نمایند، به داروهای تجویزی کمتری احتیاج پیدا می نمایند.

چه ترجیح دهید این میوه را به طور کامل نوش جان کنید و یا تکه های آن را با کره بادام زمینی و یا همراه سالاد خود میل نمایید، ضروری است از بعضی از اثرات آن بر سیستم ایمنی تان آگاه شوید:

1. کوئرسِتین آن به کنترل التهاب یاری می کند

سیب منبع غنی از مواد شیمیایی گیاهی است؛ مانند کوئرستین، که به اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی که به تنظیم پاسخ های ایمنی بدن یاری می کند، شناخته شده است.

در اینجا خلاصه چگونگی عملکرد آن آمده است: رادیکال های آزاد نه تنها به سلول های شما آسیب می رسانند، بلکه ژن هایی را که موجب افزایش پاسخ التهابی می شوند را نیز فعال می نمایند. التهاب مزمن با بسیاری از بیماری های جدی و مسائل سلامتی مرتبط است؛ اما خوشبختانه، مطالعات نشان داده اند که کوئرستین می تواند نشانگرهای التهاب را کاهش دهد.

به نظر می رسد که به ویژه سیب های قرمز سرشار از این فلاوونوئید باشند. به یاد داشته باشید که پوست سیب را جدا نکنید در غیر این صورت این فواید را از دست خواهید داد، زیرا کوئرستین به طور ویژه در پوست سیب یافت می گردد.

2. فلاوونوئیدهای آن به تنظیم سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند

کوئرستین تنها آنتی اکسیدانی نیست که در سیب وجود دارد. این میوه همچنین دارای شماری از فلاوونوئیدهای دیگر مانند کاتِچین، اپی کاتچین، پروسیانیدین، فلوریدزین، اسید کوماریک، اسید کلروژنیک و اسید گالیک است که برای سیستم ایمنی و التهابی فوایدی دارند. در حقیقت، وقتی سیب ها با سایر میوه های محبوب مقایسه می شوند، دومین رتبه بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی و بالاترین مقدار فنولیک های آزاد را دارند.

تحقیقات نشان داده است که این نوع مواد شیمیایی گیاهی هم پاسخ های التهابی و ایمنی را تنظیم نموده و هم از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می نمایند.

اگرچه باید به خاطر داشته باشید که فلاوونوئیدهای موجود در سیب تا حد زیادی در پوست آن متمرکز شده و معمولاً در انواع دارای رنگ قرمز تیره تر، بیشتر یافت می شوند.

3. پکتین آن از سلامت روده هایتان حمایت می کند

آیا می دانید بخش عظیمی از سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارشتان نهفته است؟ این بدان معنی است که سالم و متعادل نگه داشتن میکروبیوم، کلیدی برای اطمینان از آمادگی بدن برای مبارزه با عفونت ها است. سیب می تواند به حمایت از سلامت روده یاری کند زیرا نوع خاصی از فیبر محلول به نام پکتین را فراهم می کند. مطالعه ای در سال 2010 نشان داد که وقتی زنان در روز دو عدد سیب مصرف می نمایند، تنها بعد از دو هفته باکتری های خوب روده خود را افزایش می دهند.

طبق پژوهشی در سال 2019، یک سیب حاوی نزدیک به 100 میلیون سلول باکتری است. توجه داشته باشید که این مطالعه همچنین نشان داد که به نظر می رسد سیب های ارگانیک نسبت به سیب های مرسوم، دارای مزیت بیشتری هستند، زیرا انواع متنوعی از باکتری را در خود جای داده اند.

4. ویتامین C آن به فرآیندهایی که از شما در برابر عفونت ها محافظت می نمایند، سوخت رسانی می کند

بر کسی پوشیده نیست که ویتامین C یکی از بهترین موارد دفاعی بدن در زمان برطرف سرماخوردگی آزاردهنده و سایر بیماری هاست. با این وجود آنچه ممکن است ندانید این است که این ویتامین نقش های مختلفی در تقویت سیستم ایمنی بدنتان ایفا می کند.

مطالعات نشان داده اند که با مصرف ویتامین C بیشتر، می توانید سطح آنتی اکسیدان های خون را به میزان قابل توجه 30% افزایش دهید که این خود می تواند به سیستم دفاعی بدن شما یاری کند تا از شما در برابر التهاب محافظت کند.

یک آنالیز در سال 2017 نشان داد که ویتامین C همچنین سد اپیتلیال را در برابر عوامل بیماری زا تقویت و سلول های شما را در برابر استرس اکسیداتیو محیطی حفظ می کند.

یک سیب عظیم حاوی حدود 10/3 میلی گرم ویتامین C است که ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما 11/4% از احتیاج روزانه شما را تأمین می کند. علاوه بر این، همچنین تحقیقات نشان داده اند که فعالیت آنتی اکسیدانی در یک وعده سیب (100 گرم) معادل 1500 میلی گرم ویتامین C است.

حقیقت جالب: یک سیب خام با پوست تا 115% ویتامین C بیشتر از یک عدد سیب بدون پوست دارد.

5. فیبر محلول آن سلول های ایمنی را ضدالتهاب می کند

ارزشمندترین ماده ای که سیب داراست، فیبر است. یک سیب متوسط 4/4 گرم از 25 گرم فیبر مورد احتیاج روزانه شما را فراهم می کند. خب، این چه ارتباطی با سیستم ایمنی بدن شما دارد؟ در سال 2010 مطالعه ای نشان داد که فیبر محلول موجود در سیب هویت سلول های ایمنی را از پیش التهاب به ضدالتهاب تغییر می دهد. در حقیقت، پس از آنکه دانشمندان در همه موش ها بیماری ایجاد کردند فقط نیمی از موش هایی که از فیبر محلول تغذیه می کردند، در مقایسه با گروه دیگر، بیمار شدند، و 50% زودتر بهبود یافتند. نویسندگان این مطالعه ادعا می نمایند دلیل این اثر این است که فیبر محلول باعث افزایش فراوری پروتئین ضدالتهابی به نام اینترلوکین 4 می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1642

به "اثرات شگفت انگیز سیب بر سیستم ایمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات شگفت انگیز سیب بر سیستم ایمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید