آیا دروغ گفتن به بیمار جایز است؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، دروغ گفتن به بیمار اصلاً کار درستی نیست. معمولاً بیماران می پرسند: چرا من را به بیمارستان بردید؟ بستگان پاسخ می دهند: برای اطمینان از سلامتی ات تو را به بیمارستان و آزمایشگاه بردیم. پنهان کردن واقعیت ها کار درستی

آیا دروغ گفتن به بیمار جایز است؟

نویسنده: عبدالحسین رفعتیان

دروغ گفتن به بیمار اصلاً کار درستی نیست. معمولاً بیماران می پرسند: چرا من را به بیمارستان بردید؟ بستگان پاسخ می دهند: برای اطمینان از سلامتی ات تو را به بیمارستان و آزمایشگاه بردیم. پنهان کردن واقعیت ها کار درستی نیست. اطرافیان باید بتوانند اعتماد بیمار را نسبت به خودشان جلب و حفظ نمایند. بیمار باید حس کند که در شرایط های سخت، اگرچه ناتوان است و راحت نمی تواند با حقیقت روبه رو گردد، ولی توانایی شنیدن، درک کردن و درست تصمیم گرفتن یا هم فکری و مشارکت و گفتگو با همراهان خود را دارد. بنابراین باید از دروغ گفتن و دادن هر گونه اطلاع غیرواقعی به بیمار بپرهیزیم.

دروغ گفتن و پنهان کردن، بیش تر از این که اثر سازنده داشته باشد تخریب می نماید. بیمار اعتمادش را به تعداد از دست می دهد و احساس می نماید که شما او را جدی نمی گیرید، می پندارد که او را آدام نادان و ضعیفی می دانید که قابل اعتماد نیست.

نه تنها نباید به بیمار دروغ گفت و واقعیت ها را پنهان کرد، بلکه اطلاعات غلط هم نباید به او داد. البته در تمام جهان، حتی خود پزشکان هم همه چیز را به طور کامل نمی دانند، آن چه می دانند اطلاعات آماری است که طی تحقیقات پزشکی به دست آورده اند. یعنی پزشکان دیده اند که، به فرض، در یک آمارگیری ده ساله، چه تعداد از بیمارانی که این نوع سرطان را داشته اند و سرطان شان تا چه درجه پیشرفته بوده، بهبود پیدا نموده اند، چند درصد از بین رفته اند، چند درصد بیماری شان مزمن، و چند درصد وخیم تر شده است. این موارد، آماری هستند و به راحتی نمی توان به بیمار گفت شما جزء کدام یک از آن ها هستید و درصد بهبود یافتن تان چه قدر است. بنابراین باید دانست که حتی خودِ پزشک هم همواره اطلاعات صددرصد دقیقی در اختیار ندارد. ولی با وجود این، با شناختی که از بیمار و رابطه اش با او دارد، می تواند تا حدود زیادی ارزیابی کند که چگونه و تا چه حدی می تواند اطلاعات لازم را به بیمار برساند.

بنابراین اطلاعاتی که به بیمار می دهید اهمیت و حساسیت زیادی دارد و دادن هر گونه اطلاعات غلط، به بیمار آسیب می رساند.

منبع مقاله :

رفعتیان، عبدالحسین؛ (1386)، همراهی نزدیکان در طول بیماری (چگونگی برخورد با بیماری های سخت درمان)، تهران: نشر قطره، چاپ دوم

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1858

به "آیا دروغ گفتن به بیمار جایز است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دروغ گفتن به بیمار جایز است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید