80 برنامه کارشناسی دانشگاه تهران بازنگری شده است

به گزارش مجله سفر به کانادا، معاون دانشگاه تهران گفت: دانشجویان می توانند 15 تا 20 واحد درسی را در رشته های دیگر بگذرانند که اجرای آن از اسفند سال گذشته شروع شده و 80 برنامه از 100 برنامه کارشناسی طبق این مدل مورد بازنگری قرار گرفته است.

80 برنامه کارشناسی دانشگاه تهران بازنگری شده است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در هشتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران با گرامی داشت یاد و خاطره استادان فقید دانشگاه گفت: جشنواره آموزش فرصتی را فراهم می نماید تا ضمن تکریم صندلی علم و عالم، توجه ما به فعالیت های اصلی دانشگاه یعنی آموزش و سرآمدی آموزش نیز جلب گردد. سرآمدی آموزش خود مستلزم نظامی نوین، پویا، خلاق و به روز است. وظیفه سنگین همه ارکان دانشگاه این است تا دانشگاه تهران را همچنان به عنوان دانشگاه سرآمد آموزش کشور نگه دارند.

وی با اشاره به گزارش پایگاه استنادی دنیا اسلام در زمینه صندلی و ارزیابی شاخص های دانشگاه ها توضیح داد: بر اساس این گزارش دانشگاه تهران با توجه به شاخص آموزشی همچنان رتبه نخست کشور را دارد که برای ما مایه افتخار است که دانشگاهی توانسته نزدیک به 90 سال این سرآمدی را برای خود حفظ کند، بر این اساس وظیفه همه ما در مقابل حفظ، تداوم و ارتقا کیفیت آموزشی بسیار سنگین است.

حسینی با بیان اینکه کوشش همه ارکان دانشگاه بر این است تا برای حفظ و ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه اقدام های لازم را صورت دهند، اضافه کرد: توجه ویژه دانشگاه در چند سال اخیر به حوزه بین رشته ای را می توان از اقدام هایی برشمرد که از سوی معاونت آموزشی دانشگاه انجام گرفته است. تدوین برنامه هایی با رویکرد های بین رشته ای منجر شد تا عناوین بسیار خوبی در شورای برنامه ریزی دانشگاه به تصویب رسد که البته بخش هایی از آن نیز در شورای برنامه ریزی وزرات علوم تصویب شده است.

معاون آموزشی دانشگاه در ادامه ایجاد فضای آموزش برای دانشجویان در حوزه بین رشته ای را از جمله نکات قابل توجه دانست و توضیح داد: در گذشته و در زمینه برگزاری دوره های کهاد دانشگاه فعالیت هایی را داشته است و در سال های اخیر این برنامه ها با وسعت بیشتری در حال اجراست.

وی توضیح داد: اقدامی که در سال های اخیر انجام شده توجه به سمت اجرای رشته ها با مدل دو وجهی بوده است که براین اساس برای همه دانشجویان دانشگاه تهران شرایطی را فراهم کردیم تا در چهارچوب برنامه های مصوبی که دارند بتوانند از رشته های دیگر هم واحد اخذ نمایند و آموزش ببینند. مطابق آئین نامه، دانشجویان می توانند پانزده تا بیست واحد درسی را در رشته های دیگر بگذرانند که اجرای آن از اسفند ماه سال گذشته شروع شده و 80 برنامه از 100 برنامه کارشناسی طبق این مدل مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی تشویق و تسهیل فعالیت های بین رشته ای را از دیگر اقدام های انجام شده توصیف کرد و گفت: بر اساس مصوبه ای که هیأت ممیزه دانشگاه تهران در این خصوص داشته استادان می توانند با دانشگاه های دیگر داخلی و همچنین دانشگاه های خارجی انتها نامه هایی را به صورت مشترک داشته باشند، این جهت و این گونه اقدام ها می تواند در ارتقای کیفی آموزش دانشگاه تهران بسیار مؤثر واقع گردد.

حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به مجموعه فعالیت های انجام شده در حوزه اجرایی معاونت آموزشی اضافه کرد: یکی از این مسائل تنقیح، اصلاح و بازنگری مقررات آموزشی در دانشگاه تهران بوده که مدت ها طول کشیده و ثمره آن به صورت کتابی منتشر شده و در این مراسم رونمایی خواهد شد. دانشگاه تهران در طول سالیان قدمتی که دارد قوانین و مقررات بسیاری را وضع نموده است، این بازنگری کار بسیار دشواری بوده که به همت معاونان آموزشی واحد ها و ستاد به انتها رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه قوانین و مقررات هیأت علمی نیز همین مباحث مطرح بوده است، آئین نامه استخدامی دانشگاه احتیاج به بازنگری جدی داشته که این اقدام انجام شد و تمامی پیوست های آئین نامه آموزشی و مقررات خاص دانشگاه تهران در مورد ارتقا و ترفیع مورد بازنگری قرار گرفته است. خوشبختانه این بخش هم که به صورت یک کتاب تدوین شده امروز به رونمایی خواهد رسید.

معاون آموزشی دانشگاه با اظهار اینکه سامانه سپاری فعالیت های آموزشی دانشگاه که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته کار بسیار مغتنم و با ارزشی بوده است؛ اضافه کرد: به ویژه در دورانی که موضوع کرونا پیش آمد، اگر این اقدام ها در زمان خود انجام نمی شد، بسیاری از فعالیت ها تحت تأثیر این بحران قرار می گرفت.

وی اعلام کرد: در دوران کرونا نیز که در حال حاضر دانشگاه سه ترم درگیر این مسأله است، همت و توجه ویژه همه ارکان دانشگاه که جای قدردانی و تشکر دارد، منجر شد تا چرخ آموزش همچنان بچرخد و در جریان باشد و فعالیت های آموزشی و اجرایی دانشگاه در این حوزه متوقف نگردد، هر چند ممکن است بحث کیفیت آموزش تحت تأثیر بحران کرونا قرار گرفته باشد. در فروردین و اردیبهشت ماه 99 طبق نظرسنجی که از دانشجویان به عمل آمد رضایتمندی آن ها حدود 38 درصد بود، اما در آذرماه همان سال این رضایتمندی به حدود 80 درصد رسیده است.

حسینی در انتها اظهار داشت: امیدوارم وزارت بهداشت و درمان موضوع واکسیناسیون دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه ها را در اولویت قرار دهد تا ما در مهر ماه آینده شاهد حضور دانشجویان و برگزاری کلاس های حضوری باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1673

به "80 برنامه کارشناسی دانشگاه تهران بازنگری شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 برنامه کارشناسی دانشگاه تهران بازنگری شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید