6 عادت روزمره که هوشتان را کم می کند

به گزارش مجله سفر به کانادا، انجام برخی از کارهای روزمره و عادی باعث آسیب رسیدن به مغز می شوند.

6 عادت روزمره که هوشتان را کم می کند

برخی عادات در زندگی روزانه ما وجود دارند که می توانند عصب های با ارزش مغز را تخریب و تمام تلاش هایمان را برای حفظ بهره هوشی مناسب نقش بر آب کنند. در این مطلب از خبرنگاران به معرفی عوامل کاهش دهنده هوش در افراد می پردازیم.

غرق شدن در استرس

متاسفانه امروزه استرس تقریبا جزو جدایی ناپذیر زندگی روزمره افراد است. درحالی که از اثرات زیان بار استرس آگاه هستیم، تقریبا همیشه گرفتارش می شویم. انواع و اقسام مسائل مالی، نگرانی های شغلی و کاری، حفظ ظاهر زندگی اجتماعی و خانوادگی حتی اگر در بدترین شرایط ممکن باشد، همگی عوامل استرس زایی هستند که باعث تولید هورمون های استرس می شوند و بدن را دچار انواع و اقسام بیماری ها و مسائلی می کنند که مغز نیز از این آسیب ها در امان نیست.

اضافه وزن و چاقی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای تناسب اندام به انگیزه قوی نیاز دارید، باید بگویم تحقیقات نشان می دهد که چاقی در میانسالی عملکرد شناختی مغز را کاهش می دهد و در نتیجه خطر ابتلا به زوال عقل افزایش می یابد. چاقی و کم توانی فکری افراد در نوجوانی و بزرگسالی با هم مرتبط هستند. هرچند چاقی به هزارویک دلیل، یکی از پیچیده ترین معضلات پزشکی عصر امروز به شمار می رود اما نمی توان مسائل و بیماری های مرتبط با چاقی یا موثر در بروز آن ازجمله آسیب های مغزی را انکار کرد یا نسبت به آن ها بی توجه بود.

خوردن شیرینی زیاد

بسیاری از ما تصور می کنیم خوردن شکر فقط سایز کمر را افزایش می دهد. خیلی ها به قیمت لذت بردن از شیرینی جات با این مسئله کنار آمده اند اما اگر بدانیم شکر سلول های مغز را تخریب می کند باز هم می توانیم به آسانی از کنار این واقعیت بگذریم؟ رژیم غذایی حاوی قند زیاد عملکرد سلول های مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و توانایی شناختی مغز را پایین می آورد.

انجام چند کار هم زمان

هرچند ممکن است استاد انجام همزمان چند کار باشید و به خودتان هم بابت داشتن این مهارت افتخار کنید اما حتما نمی دانید نوشتن ایمیل، هم زمان حرف زدن با تلفن یا بحث کردن با یک همکار و در همان حال خوردن وعده ناهارتان نه تنها به مهارت های شما نمی افزاید بلکه قادر است عملکرد پردازش مغزتان را هم مختل کند. قسمت جلویی مغز که در ناحیه پیشانی واقع شده است مرکز اصلی کنترل کننده دقت مغز است که قدرت محدودی برای پردازش دارد.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

قرار گرفتن در معرض دود سیگار، مغز را در معرض آسیب مواد سمی قرار می دهد. معرض دود سیگار بودن برای مدت زمان طولانی مقدار مونواکسیدکربن را در بدن افزایش می دهد. مونواکسیدکربن جایگزین ماده حیاتی اکسیژن می شود که برای ادامه حیات بدن و مغز انسان بسیار ضروری است.

سفرهای هوایی مداوم

یکی از عوامل کاهش دهنده هوش سفرهای مداوم است. سفر به منطقه ها مختلف ریتم طبیعی بدن را مختل می کند. هنگامی که به طور مداوم در سفر به خصوص سفرهای هوایی باشید، حافظه و فرایند یادگیری تان تا یک ماه بعد از بازگشت از سفر دچار اختلال خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب سه سوته از شر شپشک برنج راحت شوید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2121

به "6 عادت روزمره که هوشتان را کم می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 عادت روزمره که هوشتان را کم می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید