11 مواد غذایی که سرحالتان می نمایند!

به گزارش مجله سفر به کانادا، جدا از این که بعضی افراد به نوشیدن قهوه علاقه دارند، بعضی دیگر آن را فقط برای سرحال شدن می نوشند تا بتوانند با انرژی بیشتری به کارهایشان بپردازند.

11 مواد غذایی که سرحالتان می نمایند!

به گزارش ، قهوه با تمام خواص فوق العاده ای که برای سلامتی دارد ممکن است در بعضی افراد باعث تپش قلب، ضربان نامنظم قلب، اضطراب، لرزش و بعضی مسائل ناخواسته دیگر گردد. گاهی اوقات هم هیچ مسئله ای در میان نیست فقط قهوه موجود نیست. پس خوب است نوشیدنی ها یا خوراکی های دیگری که یاری می نماید تا بیدار و سرحال شوید و باعث افزایش انرژی تان می شوند را بشناسید تا در صورت لزوم آن ها را جایگزین کنید.

ماچا (Matcha) پودری سبزرنگ است که از آسیاب کردن برگ های جوان چای به دست می آید و می تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای قهوه استفاده گردد، به خصوص برای افرادی که نمی خواهند احساس لرزش یا عصبی بودن ناشی از مصرف قهوه را تجربه نمایند. ماچا حاوی کافئین به همراه اسیدآمینه ال - تیانین (L-theanine) است که ذهن را بدون ایجاد حالت خواب آلودگی آرام می نماید. مطالعات اخیر نشان می دهد ال تیانین وقتی با کافئین مصرف می گردد اثرات مثبتی در عملکرد شناختی و خلق وخوی ایجاد کند. این مورد می تواند این مساله را شرح دهد که چرا بسیاری از مردم انرژی دریافت شده از چای سبز را انرژی آرامی می دانند که باعث ایجاد احساس لرزش و ناآرامی نمی گردد.

اضافه نمودن پودر کاکائو به شیر گرم با کمی شیرین نماینده می تواند یک نوشیدنی صبحگاهی برایتان بسازد که غنی از آنتی اکسیدان های قوی با خاصیت زیاد و عطر و طعم مشابه قهوه باشد و حتی ممکن است باعث گردد تا روحیه خوبی داشته باشید

چای سبز علاوه بر داشتن فواید زیاد برای سلامتی، جایگزین مناسبی برای قهوه نیز محسوب می گردد. چای سبز با حداقل فرآوری اجرا شده بر روی آن، دارای بیشترین مزایای سلامتی در بین چای هاست. چندین مطالعه نشان داده است افرادی که چای سبز می نوشند بسیار کمتر از دیگران به سرطان مثانه، سینه، ریه، معده، پانکراس و کولورکتال مبتلا می شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد چای سبز به کاهش دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی یاری می نماید. چای سبز همچنین به بهبود عملکرد ذهنی و افزایش سوخت و ساز بدن یاری می نماید. هر چند در خصوص میزان مصرف چای سبز در روز برای به دست آوردن حداکثر مزایای سلامتی آن بین محققان اختلاف نظر وجود دارد؛ اما پیشنهادات بیشتر حدود 3 تا 5 فنجان است.

مواد طبیعی زیادی وجود دارند که می توانند به جای قهوه انرژی شما را تقویت نمایند، بنابراین منطقی است که آن ها را به صورت ترکیبات موجود در اسموتی در ابتدای روز مصرف کنید تا سرحال شوید! اسموتی ها یاری می نمایند تا تعداد واحد های میوه و سبزیجاتی که باید در طول روز مصرف کنیم و اغلب ما از آن غافلیم را دریافت کنیم. اضافه نمودن پروتئینی مانند ماست نیز به شما در احساس سیری یاری می نماید. اسموتی ها با داشتن کربوهیدرات، فیبر، آنتی اکسیدان و پروتئین یک آغاز خوب برای یک روز پرانرژی هستند.

سرکه سیب می تواند به عنوان یک تقویت نماینده انرژی و جایگزین خوبی برای قهوه در صبح ها مصرف گردد. این نوشیدنی بدون کافئین است و از سیب تخمیر شده به دست می آید. سرکه سیب دارای ترکیبی به نام اسید استیک است که نشان داده شده اثرات مفیدی بر حساسیت به انسولین و سطح قند خون دارد. البته دقت داشته باشید با این که سرکه سیب می تواند انرژی لازم را به شما بدهد و فواید زیادی هم دارد؛ اما آن را همواره با آب مخلوط نموده و میل کنید، زیرا اسیدیته موجود در آن در صورت مصرف مستقیم می تواند به دندان هایتان آسیب برساند.

اگرچه افراد غالباً شب ها شیر طلایی می نوشند، اما این نوشیدنی می تواند جایگزین خوبی برای قهوه صبحگاهی باشد تا شما را در طول روز پرانرژی نگه دارد. این نوشیدنی سنتی هندی بدون کافئین است و طبع گرمی دارد و شامل زنجبیل، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه است. می توان به این ترکیبات عسل و وانیل را نیز اضافه نمود. ادویه تشکیل دهنده شیر طلایی به دلیل داشتن ماده شیمیایی کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، دارای خواص ضدالتهابی قوی ای است. مطالعات اجرا شده نشان می دهد نوشیدن شیر طلایی می تواند سلامت روان، حافظه و تراکم استخوان را بهبود بخشد.

طرز تهیه: در یک ظرف، 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر یا یک جایگزین غیرلبنی را با 1/2 قاشق چای خوری زردچوبه آسیاب شده، 1/4 قاشق چای خوری دارچین، 1/8 قاشق چای خوری زنجبیل آسیاب شده و کمی فلفل سیاه ترکیب کنید. در صورت تمایل، عسل را به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی حرارت کم تا متوسط گرم کنید و مرتباً هم بزنید تا نسوزد. پس از گرم شدن، نوشیدنی را داخل لیوان بریزید و نوش جان کنید.

چای یربا ماته (Yerba Mate) یک چای آمریکای جنوبی است که از برگ و شاخه های گیاه یربا ماته این منطقه تهیه می گردد و صد ها سال است به عنوان تقویت نماینده انرژی مانند قهوه در آن منطقه معروف است. یک فنجان یرباماته تقریباً معادل یک فنجان متوسط قهوه، کافئین دارد. این نوشیدنی حاوی تئوبرومین است که در شکلات نیز یافت می گردد و یک ماده محرک طبیعی می باشد. این ماده به شما انرژی ماندگارتری می بخشد بدون اینکه احساس لرزش و عصبی بودن ناشی از مصرف قهوه به شما دست بدهد. یربا ماته مملو از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش فشارخون و جلوگیری از بیماری های قلبی یاری می نمایند.

در حالی که ممکن است شما از کاکائوی گرم به عنوان یک نوشیدنی شبانه که یاریتان می نماید تا در آرامش بخوابید، بهره ببرید، اما به نظر می رسد که می تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای قهوه صبحانه نیز مفید باشد. اضافه نمودن پودر کاکائو به شیر گرم با کمی شیرین نماینده می تواند یک نوشیدنی صبحگاهی برایتان بسازد که غنی از آنتی اکسیدان های قوی با خاصیت زیاد و عطر و طعم مشابه قهوه باشد و حتی ممکن است باعث گردد تا روحیه خوبی داشته باشید. کاکائو همچنین حاوی منیزیم است که می تواند به آرامش عضلات بدن یاری کند؛ بنابراین اگر به قهوه وابسته باشید مزه مزه کردن منظم کاکائوی داغ برای شما بسیار یاری نماینده خواهد بود.

کامبوچا یکی دیگر از جایگزین های بالقوه قهوه برای کسانی است که سعی در کاهش مصرف آن دارند. کامبوچا از چای به عنوان واسطه تخمیر خود استفاده می نماید، بنابراین این نوشیدنی نیز باعث می گردد تا فرد مصرف نماینده از مزایای ترکیب ال تیانین با کافئین که همان تأمین انرژی بیشتر بدون احساس لرزش و عصبی شدن است، بهره ببرد. البته میزان کافئین موجود در یک فنجان کامبوچا کمتر از یک فنجان چای است، بنابراین برای افرادی که می خواهند کافئین ملایمی دریافت نمایند عالی است. علاوه بر این، کامبوچا حاوی باکتری های پروبیوتیک است که به هضم غذا یاری می نماید و همین باعث می گردد موتورتان به کار بیفتد و به خوبی از خواب بیدار شوید!

شاید عجیب باشد، اما ریشه گیاه قاصدک که معمولاً به عنوان علف هرز در نظر گرفته می گردد، مزه ای شبیه به قهوه دارد و این باعث می گردد برای کسانی که به دنبال طعم قهوه هستند، مطلوب باشد. می توانید این گیاه را به راحتی در باغچه خانه تان بکارید و یا از عطاری ها ریشه آن را تهیه کنید و یا این که چای کیسه ای آن را بهره ببرید.

سرحال شدن صبحگاهی چندان هم پیچیده نیست. آب و لیمو یک راه عالی برای آغاز یک روز پرانرژیست. این نوشیدنی فاقد کالری و کافئین است و مقداری ویتامین C دارد.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، از پوستتان در برابر آفتاب محافظت می نماید و برای ایجاد کلاژن، پروتئینی که ساختار اساسی پوست، تاندون ها و رباط های شما را فراهم می نماید، لازم است. بدین منظور فقط به یک لیوان آب و آب نصف لیمو (1 قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر) احتیاج دارید که حدود 10 ٪ از RDI شما را برای ویتامین C را فراهم می نماید.

رویبوس یا چای قرمز نوشیدنی عاری از کافئین است که از آفریقای جنوبی سرچشمه گرفته است. برخلاف قهوه و سایر چای ها، رویبوس آنتی اکسیدان تانن کمی دارد، که با این که مفید است، اما می تواند در جذب آهن مداخله کند.

با وجود مقدار کم تانن، رویبوس مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان های دیگر را تأمین می نماید و به محافظت در برابر بیماری های قلبی و کاهش خطر ابتلا به سرطان یاری می نماید.

منبع: تبیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 453

به "11 مواد غذایی که سرحالتان می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 مواد غذایی که سرحالتان می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید