گزارش از هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر بازار: هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی رخ می دهد؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، هاوینگ بیت کوین، رویدادی است که در آن پاداش استخراج بلاک های تازه نصف می گردد؛ به این معنی که استخراج نمایندگان، 50 درصد بیت کوین کمتری برای تایید تراکنش ها دریافت می نمایند.

گزارش از هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر بازار: هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی رخ می دهد؟

به گزارش تجارت نیوز، پدیده هاوینگ بیت کوین، قرار است هر 210 هزار بلاک یعنی تقریبا هر چهار سال یک بار اتفاق بیفتد تا زمانی که حداکثر عرضه 21 میلیون بیت کوین به وسیله شبکه فراوری گردد.

هاوینگ بیت کوین از سری رویداد های مهم برای معامله گران تلقی می گردد، زیرا تعداد بیت کوین های تازه فراوریشده به وسیله شبکه را کاهش می دهد. این امر عرضه کوین های تازه را محدود می نماید، بنابراین در صورت قوی ماندن تقاضا، قیمت ها می توانند افزایش یابند.

در حالی که این اتفاق در ماه های قبل و بعد از هاوینگ های قبلی اتفاق افتاده و باعث افزایش سریع قیمت بیت کوین شده است، شرایط پیرامون هر هاوینگ فرق دارد و تقاضا برای بیت کوین می تواند به شدت در نوسان باشد.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

انتظار می رود هاوینگ بعدی بیت کوین در آوریل 2024 رخ دهد؛ زمانی که تعداد بلاک ها به 740 هزار واحد رسیده است. این رویداد، شاهد کاهش پاداش بلاک از 6.25 به 3.125 بیت کوین خواهد بود. تاریخ دقیق هاوینگ هنوز معین نیست، زیرا زمان فراوری بلاک های تازه فرق دارد و شبکه به طور میانه هر 10 دقیقه یک بلاک فراوری می نماید.

آخرین هاوینگ بیت کوین چه زمانی اتفاقی افتاد؟

بیت کوین آخرین بار در 11 می 2020 یک رویداد هاوینگ را تجربه کرد؛ جایی که پاداش استخراج، 50 درصد کاهش یافت و از 12.5 بیت کوین تازه در هر بلاک به 6.25 بیت کوین کاهش یافت.

کاهش عرضه، یک سناریوی صعودی را برای این دارایی ایجاد کرد به نوعی که در آن موقع قیمت این کوین از 6 هزار و 877 دلار در 11 آوریل (یک ماه قبل از هاوینگ) به 8 هزار و 821 دلار در زمان خود رویداد، افزایش یافت. برخلاف نوسانات قابل توجه قیمت، بیت کوین در طول سال بعد نیز به افزایش خود ادامه داد و در 11 می 2021 به 49 هزار و 500 دلار رسید.

الگوی مشابهی در خصوص هاوینگ های قبلی در سال های 2012 و 2016 نیز وجود دارد؛ جایی که قوی ترین دوره صعودی پس از هاوینگ رخ داد و سپس، برخلاف کاهش قابل توجه ارزش در حدود 12 تا 17 ماه بعد، قیمت بسیار بالاتر از آخرین هاوینگ بیت کوین باقی ماند.

نکته جالب توجه این است که می توان زمان رخداد هاوینگ بعدی بیت کوین را مشاهده کرد؛ آدرس اینترنتی buybitcoinworldwide.com/halving این امکان را فراهم آورده است.

هاوینگ بیت کوین چگونه بر قیمت آن تأثیر می گذارد؟

هنوز معین نیست که هاوینگ بعدی چگونه بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد. بسیاری از مفسران بر این باورند که قیمت از الگوی مشابهی با سه هاوینگ قبلی پیروی خواهد نمود و پس از رخ دادن آن منجر به افزایش قیمت بیت کوین می گردد؛ زیرا عرضه کوین های تازه محدود شده است.

با این حال، هر گونه افزایش قیمت به نحوه شکل گیری تقاضا برای بیت کوین در طول دوره هاوینگ بستگی دارد. بعضی کارشناسان معتقدند در هاوینگ بعدی، تقاضا به هیچ وجه افزایش نمی یابد یا حتی ثابت باقی می ماند، زیرا بازار از آخرین هاوینگ در سال 2020 به مقدار قابل توجهی رشد نموده است.

هاوینگ بیت کوین چگونه کار می نماید؟

هاوینگ بیت کوین در بلاکچین زیربنایی شبکه تعبیه شده است که نرخ ایجاد بیت کوین های تازه را معین می کند. این زیربنا از رایانه های موجود در شبکه می خواهد تا برای تأیید تراکنش ها به وسیله فرآیندی به نام ماینینگ رقابت نمایند و وقتی بتوانند ثابت نمایند تراکنش هایی که انتخاب نموده اند معتبر هستند، به آن ها تعدادی بیت کوین تازه پاداش می دهد.

مطالعه بیشتر: نهنگ ها قیمت بیت کوین را افزایش می دهند؟ / چشم سرمایه گذاران ارز دیجیتال به تحولات جولای

تراکنش ها در گروه هایی به نام بلاک تأیید می شوند و شبکه به گونه ای کدگذاری می گردد که پاداش دریافتی به وسیله ماینر ها را در هر 210 هزار بلوک به نصف کاهش دهد.

با وقوع هاوینگ چه اتفاقی برای ماینر ها می افتد؟

وقتی پاداش بلاک نصف می گردد، بعضی از کاربران ممکن است گمان نمایند که فعالیت استخراج آن ها به علت هزینه هایی مانند برق و سخت افزار، دیگر سودی نخواهد داشت.

اگر قیمت بیت کوین برای جبران نصف شدن پاداش ها بالا نرود، ممکن است بعضی از کاربران به طور کلی حتی استخراج را متوقف نمایند و این مسئله مقدار قدرت پردازش در شبکه را کاهش می دهد.

هر اتفاقی که بیفتد، سرعت استخراج بلوک ها نباید تحت تأثیر قرار گیرد، زیرا بلاکچین هوشمند بیت کوین به طور اتوماتیک، دشواری تأیید تراکنش ها را برای حفظ نرخ ثابت، تنظیم می نماید.

پس از استخراج تمام 21 میلیون بیت کوین چه می گردد؟

هنگامی که حداکثر عرضه 21 میلیون واحدی بیت کوین استخراج شد، کاربران دیگر بیت کوین های تازهی را برای تأیید بلاک ها دریافت نخواهند کرد. با این حال، آن ها همچنان به دریافت کارمزد تراکنش از کسانی که فرایند پرداخت را انجام می دهند، به عنوان انگیزه ای برای تأیید تراکنش ها نگاه می نمایند. تخمین زده می گردد که آخرین بیت کوین تازه در سال 2140 استخراج گردد.

چرا هاوینگ بیت کوین وجود دارد؟

بیت کوین به علت طراحی نرم افزار آن که به وسیله یک فرد یا یک گروه مرموز با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است، پدیده هاوینگ را تجربه می نماید.

در حالی که ساتوشی به صراحت دلایل هاوینگ ها را شرح نداده است، بسیاری گمان می نمایند که این سیستم برای توزیع سریع کوین ها در شروع شکل گیری این رمز ارز طراحی شده است تا افراد را برای پیوستن به شبکه و استخراج بلاک های تازه تشویق کند.

بر اساس این نظریه، پاداش های بلوک به گونه ای برنامه ریزی شده بود که در فواصل زمانی منظم به نصف کاهش یابند، زیرا ارزش هر کوین پاداش داده شده احتمالا با توسعه شبکه افزایش می یابد.

تئوری دیگر این است که هاوینگ ها برای اعمال اقدامات کاهش دهنده تورم در این کوین صورت گرفته است؛ بنابراین تعداد کوین های تازه، پاداشی از پیش معین شده در هر بلوک دارند. برخلاف سیستم پولی فیات که در آن چاپ بیش از حد پول به وسیله بانک های مرکزی می تواند منجر به کاهش مداوم ارزش پول گردد، عرضه کل ثابت بیت کوین موجود و نرخ از پیش معین شده چاپ کوین های تازه، آن را در برابر این خطر محافظت می نمایند.

با وجود تمام نکات مثبت این رمز ارز بزرگ، یکی از نقدها به طراحی آن، از جمله پدیده هاوینگ و عرضه محدود 21 میلیون کوین این است که کاربران را تشویق می نماید به جای هزینه کردن، پس انداز نمایند، به این امید که ارزش کوین ها در طول زمان افزایش یابند.

این موضوع ممکن است در گذشته به چرخه های رونق و رکود دامن زده باشد، به طوری که کاربران کوین ها را فقط برای پول نقد در سطوح بالاتر احتکار می نمایند.

بعضی نیز به دلایل مشابه، بیت کوین را با یک طرح هرمی (Ponzi) مقایسه و استدلال می نمایند که طراحی سیستم به طور نامتناسبی به کاربرانی که زودتر وارد شده اند، پاداش بالاتری داده است.

منبع: فرارو
انتشار: 11 تیر 1402 بروزرسانی: 11 تیر 1402 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2292

به "گزارش از هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر بازار: هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی رخ می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش از هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر بازار: هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی رخ می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید