بازار کار مهندسی در کانادا ؛ فناوران چگونه به شما یاری خواهد نمود؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، مهندسی در کانادا جزو دوره های آموزشی STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) است که هواداران بسیاری را به سمت خود جلب می نماید، آن هم به صورت سالیانه! بعلاوه، کانادا جزو کشورهایی است که به شدت مهاجران متخصص، به ویژه در زمینه مهندسی را می پذیرد، از این رو از کانادا به عنوان بهشت مهندسان یاد می گردد.

بازار کار مهندسی در کانادا ؛ فناوران چگونه به شما یاری خواهد نمود؟

مهندسان راهکار های زیادی برای مشکلاتی مانند تغییرات آب و هوایی، مراقبت های بهداشتی، ساخت و فراوری، فناوری اطلاعات و دیگر زمینه ها ارائه می دهند. پتانسیل حل مسائل اجتماعی و کار برای آینده ای بهتر، دانشجویان را برای انتخاب دوره های مهندسی ترغیب می نماید. مهندسان فراتر از محدودیت ها کار می نمایند و منجر به کشف و توسعه روش ها و فناوری های تازه می شوند. مدرک مهندسی دروازه های فرصت های شغلی زیادی را باز می نماید.

مهندسان مهاجر چگونه در کانادا فعالیت نمایند؟

مهندسی در کانادا جزو مشاغل نظام مند (Regulated) است و همه افرادی که در زمینه مهندسی فعالیت نموده اند نمی توانند از عنوان مهندس استفاده نمایند و طرح ها و مستندات مهندسی را مهر و امضا نمایند. مهندسان، به ویژه مهندسان مهاجر و تازه وارد به کانادا باید شرایطی را برآورده نمایند تا صلاحیت مسئولیت پذیری را به دست بیاورند.

برای این موضوع یک راهکار ساده وجود دارد که البته رسیدن به آن سخت است. لایسنس مهندسی در کانادا (P.Eng) معتبرترین مدرک دولتی در کاناداست که به مهندسین اجازه فعالیت می دهد و آن ها می توانند در زمینه مهر و امضای نقشه های مهندسی و دیگر مستندات مهندسی اقدام نمایند.

در مورد P.Eng بیشتر بدانید

P.Eng. یک مجوز حرفه ای است. هنگامی که شما دارای P.Eng. هستید، اجازه فعالیت حرفه ای مهندسی در استان یا منطقه ای را دارید که این مجوز در آن صادر شده است. این مجوز بعلاوه به شما حق استفاده از دزیگنیشن P.Eng را می دهد (به این صورت:[Your Name], P.Eng.). قرار داشتن این دزیگنیشن پس از نام شما به جهان می گوید که شما یک مهندس حرفه ای هستید که به ارتقای کیفیت زندگی، سلامت، ایمنی و رفاه مردم متعهد هستید و خود را وقف حفاظت از محیط زیست نموده اید.

P.Eng. هم به کارفرمایان رشته های مختلف مهندسی و هم به عموم می گوید که شما:

از نظر قانونی و اخلاقی خود را مسئول کار خود می دانید و امنیت عمومی را در درجه اول اهمیت قرار می دهید.

بالاترین سطوح شایستگی را از مهندسان P.Eng دار قبل از خود به دست آورده اید.

به طور مداوم دانش خود را ارتقا می دهید.

از نظر اخلاقی، تمامی موارد را با وسواس رعایت می کنید.

شرایط مورد احتیاج برای دریافت P.Eng.

داشتن تحصیلات مرتبط مهندسی

برای دریافت P.Eng. (مجوز فعالیت مهندسی در کانادا) احتیاج است که مدرک کارشناسی در زمینه مهندسی داشته باشید. افرادی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دارند باید مدرک کارشناسی خود را برای دریافت این لایسنس ارائه بدهند. در نظر داشته باشید که کارشناسی ارشد و دکترا برای سازمان مهندسی تنها یک مزیت محسوب می گردد.

داشتن تجربه کاری مرتبط

برای عضویت در سازمان مهندسی و دریافت لایسنس مهندسی احتیاج به چهار سال سابقه کار در زمینه مهندسی دارید. از این چهار سال، حداقل یک سال باید زیر نظر یک مهندس دارای P.Eng. باشد و او تایید کند که شما در طول یک سال استانداردهای لازم را به دست آورده اید.

داشتن اخلاق حرفه ای

یکی از مهم ترین فاکتورها برای دریافت لایسنس مهندسی کانادا اخلاق حرفه ای است که برای اثبات آن باید آزمون NPPE را بدهید. دورههای انجمن فنی و مهندسی فناوران به شما یاری می نماید که برای عبور از این آزمون آمادگی کامل داشته باشید.

آزمون NPPE چیست؟

آخرین سدی که برای دریافت لایسنس مهندسی در کانادا باید برداشته گردد آزمون NPPE است. این آزمون مباحث مربوط به حقوق (Law) و اخلاق مهندسی (Ethics) را در شما می سنجد تا این اطمینان حاصل گردد که شما به عنوان یک مهندس می توانید نمونه ای از جامعه مهندسان کانادایی باشید و رفتاری در خور این جامعه دارید.

این آزمون به صورت چندگزینه ای با 110 سوال است که البته در برخی استان ها ممکن است تعداد سوالات بیشتر باشد. برای تمامی سوالات یک امتیاز مثبت و بدون جریمه پاسخ نادرست در نظر گرفته شده و متقاضیان برای عبور از آن باید به 65 درصد سوالات پاسخ درست بدهند.

بازار کار مهندسی در کانادا

مهندسی در کانادا یکی از بخش های به شدت آینده دار و پرمخاطب است. گزارش بازار کار کانادا که به وسیله Engineers Canada منتشر شده احتیاج روزافزون این کشور به مهندسان را نشان می دهد. مهندسان تازه جایگزینی برای مهندسان بازنشسته به ویژه مهندسان عمران، مکانیک، برق، الکترونیک و کامپیوتر خواهند بود. این گزارش بعلاوه بر اهمیت جذب مهندسان آموزش دیده در سطح بین المللی و استمرار برنامه های مهاجرتی دولت فدرال مانند برنامه اکسپرس انتری تاکید دارد.

تقاضا برای کدام رشته های مهندسی بیشتر است؟

مهندسان مشاغلی دارند که کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و هر یک جایگاه متفاوتی دارند. برای رشته های مهندسی در این کشور فرصت های شغلی بسیار زیادی وجود داد. کارفرمایان و مدیران منابع انسانی هرگز داوطلبان مهندسی که تجربه و تحصیلات کافی و خوب دارند را از دست نمی دهند.

در ادامه، پرمخاطب ترین رشته های مهندسی کانادا برای سال پیش رو را خواهیم دید.

مهندسی برق در کانادا

مهندسی برق جزو پرمخاطب ترین رشته ها در کاناداست و در صدر لیست رشته های مهندسی مورد احتیاج در این کشور شناخته می گردد. مهندسان برق در کانادا به علت افزایش روز افزون اقتصاد این کشور در بخش های مختلف صنعتی، ساخت وساز و فراوری بازار بسیار خوبی را تجربه می نمایند.

چنانچه به تازگی با عنوان مهندس برق وارد کانادا شده اید و احتیاج به پیدا کردن مسیر دارید، فناوران می تواند در این زمینه چراغ راه شما باشد. دوره های مختلفی که در فناوران برگزار می گردد، زمینه های مورد احتیاج برای فعالیت به عنوان مهندس برق و تکنسین برق را برای شما فراهم خواهد نمود.

از محبوب ترین دوره ها در این زمینه، دوره های آشنایی با کدبوک و مبانی برق در کانادا، آمادگی آزمون دریافت لایسنس 309A Electrician و دوره های مورد احتیاج برای حقوق و اخلاق مهندسی در کاناداست.

علاوه بر این، وبینارهای انجمن فنی و مهندسی فناوران نیز در این زمینه خدمات رایگان بسیار خوبی را برای شما فراهم خواهد نمود. در این وبینارها، افراد متخصص و کارآزموده تجارب خود را از بازار کار کانادا، ورود به بازار، موفقیت در موقعیت شغلی و پیشرفت و ارتقای شغلی در اختیار شرکت نمایندگان قرار می دهند. این وبینارها پیچیده ترین سوالات شما را که نمی توانید در جهانی اینترنت بیابید و یا ممکن است به سختی و به صورت ناقص پیدا کنید پاسخ می دهد.

بازار کار مهندسی برق در کانادا

گراف بازار کار مهندسی برق در کانادا صعودی است. از سال 2020 به این سو، نرخ بازار برق در کانادا تا چند برابر در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است و بسیاری از شرکت ها در پی افراد مجرب و توانا برای پر کردن موقعیت های شغلی خالی خود هستند.

مهندسی مکانیک در کانادا

مهندسان مکانیک هر چیزی را با قطعات متحرک طراحی می نمایند و به علت گستردگی حضور آن ها در کار با انواع دستگاه ها و سیستم ها، یکی از محبوب ترین رشته های مهندسی در کانادا هستند. انتظار می رود کانادا بین سال های 2019 تا 2028، بیشتر از 11 هزار فرصت شغلی تازه برای مهندسان مکانیک داشته باشد و فرصت های بیشتری در بخش هایی که روی انرژی های تتازهپذیر کار می نمایند باز گردد. به ویژه، مهندسان مکانیک برای حوزه های زیر به شدت احتیاج خواهند بود:

Automation, robotics, and mechatronics,

Computational engineering,

Machine and automotive design,

Fluid Mechanics,

مهندسی صنایع در کانادا

مهندسی صنایع در کانادا دیگر زمینه شغلی مهندسی است که آینده درخشان را می توان برای آن متصور شد. مهندسان صنایع مسئولیت های مختلفی را در کانادا برعهده خواهند داشت. آن ها در زمینه مطالعه و تحقیق برای رسیدن به برترین نحوه استفاده از تجهیزات، منابع انسانی، فناوری، مواد و روش ها برای افزایش کارایی و بهره وری فعالیت می نمایند. مهندسان صنایع و فراوری در شرکت های مشاور، شرکت های فراوریی و فرآوری، موسسات دولتی، مالی، بهداشتی و درمانی و سایر موسسات شاغل هستند و یا ممکن است به صورت خوداشتغالی در کانادا فعالیت داشته باشند.

در کانادا، افراد زیر می توانند در زمینه مهندسی صنایع فعالیت داشته باشند:

مهندس CIM،

مهندس پیشگیری از حریق،

مهندس صنایع،

مهندس فراوری،

مهندس سایت فراوریی،

مهندس کنترل کیفیت،

مهندس ایمنی،

در نظر داشته باشید، افرادی که در چند زمینه مهندسی در کانادا از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر (به جز نرم افزار و طراحان)، مهندسان متالورژی و مواد و آنالیست های سازمانی نمی توانند در زمینه مهندسی صنایع فعالیت داشته باشند.

بازار کار مهندسی صنایع در کانادا

بازار کار مهندسی صنایع در کانادا منظره درخشانی برای سال های 2022-2024 دارد. براساس تحلیل های صورت گرفته، شرکت های فراوریی به ویژه در حوزه های تجهیزات حمل و نقل، ماشین سازی، حوزه آهن آلات، کامپیوتر و تجهیزات برقی به افراد متخصص رشته صنایع احتیاج خواهند داشت. بعلاوه در زمینه های خدمات تخصصی در بخش های کشاورزی، مهندسی و خدمات وابسته نیز تقاضا برای رشته صنایع وجود دارد.

در استان انتاریو دلایلی برای رشد مهندسی صنایع از دل تحلیل های اقتصاددانان می توان یافت:

حرکت استان به سمت فرایندهای فراوریی پیچیده تر و سیستم های فراوریی تازهتر،

سرمایه گذاری بزرگ روی فراوریات مبتنی بر اتوماسیون،

فرصت های کاری در زمینه های مدیریت زنجیره تامین، مدیریت بخش سلامت و مدیریت مالی،

درباره انجمن فنی و مهندسی فناوران؛ ما که هستیم؟

فناوران یک انجمن فنی و مهندسی غیرانتفاعی، غیردولتی و مستقل است که در زمینه ارائه دوره های مهندسی و فنی به صورت تخصصی و باکیفیت برای مهاجران ایرانی و دیگر مهاجران فارسی زبان در کانادا تاسیس شده است.

ما در فناوران مجموعه ای از دوره های ضروری برای دریافت مجوزهای مختلف فعالیت در زمینه های مهندسی را ارائه می کنیم. دوره های فناوران در مقایسه با دوره های دیگر موسسات که در کانادا ارائه می شوند تفاوت های خاص خود را دارند.

مهم ترین فاکتوری که برای این دوره ها در نظر گرفته شده، همسوسازی مهاجران تازه وارد و بعضا مهاجران قدیمی تر با بازار مهندسی در کاناداست. بسیاری از مهندسان باتجربه و متخصص که به تازگی از ایران به کانادا آمده اند، با جهانی تازهی روبرو هستند که عمدتا پیشفرض های نادرستی را در فکر آن ها ایجاد نموده است. از این رو، برای ارائه این دوره ها متدهای استاندارد کانادایی در نظر گرفته شده تا به سرعت خود را با جامعه وفق دهند.

دیگر موردی که در نظر گرفته شده، شهریه پایین دوره هاست. هزینه دوره ها در فناوران به نحوی طراحی شده تا همه افراد، به ویژه کسانی که به تازگی مهاجرت نموده اند بتوانند در دوره های مهندسی در کانادا شرکت نمایند.

دوره های فناوران بعلاوه به زبان فارسی و ترمینولوژی انگلیسی تدریس می شوند این یعنی که شرکت نمایندگان می توانند علاوه بر درک درست تر، دقیق تر و بهتر مفاهیم هر مضمون، با اصطلاحات تخصصی رشته مهندسی مورد نظر خود نیز آشنا شوند و به عبارتی، یک تیر و دو نشان!.

دیگر خدمات فناوران برای رشته های مهندسی

هدف از تشکیل انجمن فناوران، تسهیل روند دریافت لایسنس ها و سرتیفیکیت های ضروری و معتبر برای هموطنان ایرانی در کاناداست. در این راستا، فناوران خدمات متعددی را در کنار برگزاری دوره ها و وبینارها طراحی نموده است.

خدمات مشاوره

خدمات مشاوره ای فناوران شامل طرح های مشاوره ای برای آشنا کردن اعضای VIP مجموعه با بازار رشته های مهندسی به صورت منحصربه فرد است. چنانچه احتیاج به دریافت خدمات مشاوره ای دارید تا از افراد متخصص و مطمئن در مورد راه های موفقیت در رشته مهندسی خود بیشتر بدانید، حتما سری به وبسایت فناوران بزنید.

طرح های مشاوره ای تجربیات کاری

یکی از گام هایی که برای دریافت P.Eng. در کانادا باید بردارید، نوشتن تجربیات کاری است. اگر تجربه کاری خود را به صورت استاندارد و مطابق با معیارهای کانادایی بنویسید، احتمال اینکه ملزم به گذراندن دوره های لیسانس شوید بسیار پایین است.

فناوران با مجموعه ای از افراد متخصص تجارب کاری شما را به شیوه کانادایی تنظیم می نماید و برای پر کردن اپلیکیشن سازمان مهندسی نیز در کنار شما خواهد بود. به این ترتیب، می توانید بدون دریافت دوره های اجباری لیسانس مستقیم برای دریافت P.Eng. خود اقدام کنید.

مهندسی در کانادا ؛ بازاری رو به رشد برای مهاجران ایرانی

همانطور که دریافتید، شرایط مهندسی در کانادا طی سال های پیش رو بسیار خوب است و این کشور سالیانه به صدها هزار مهندس در زمینه های مختلف احتیاجمند است. در این بین، مهندسان ایرانی که قصد مهاجرت دارند و به ویژه در رشته های مکانیک، صنایع، برق و ساخت و ساز فعالیت دارند شانس بسیار خوبی خواهند داشت.

منبع: انتخاب
انتشار: 2 دی 1401 بروزرسانی: 2 دی 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2206

به "بازار کار مهندسی در کانادا ؛ فناوران چگونه به شما یاری خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کار مهندسی در کانادا ؛ فناوران چگونه به شما یاری خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید