کوکو پاغازه؛ از کوکو های مخصوص استان کرمانشاه

به گزارش مجله سفر به کانادا، کوکو پاغازه یکی از کوکو های مخصوص استان کرمانشاه است. این کوکو شباهت زیادی به کوکو سبزی های معروف دارد، اما سبزی که در آن به کار می رود متفاوت است و مخصوص استان کرمانشاه می باشد.

کوکو پاغازه؛ از کوکو های مخصوص استان کرمانشاه

این سبزی در واقع نوعی گیاه دارویی است که در فصل بهار رشد می نماید. در فصل بهار در کرمانشاه تره های زیادی برای فروش به بازار می آیند که از جمله آن ها پاغازه است و برای تهیه بورانی، سبزی پلو و کوکو استفاده می گردد.

این سبزی برای کسانی که بیماری گوارشی مانند ناراحتی معده و روده دارند بسیار مناسب است. عصاره این گیاه التیام دهنده زخم پوستی بوده و همچنین اثرات محافظتی آن از مخاط معده در برابر مواد شیمیایی ایجاد کننده و زخم های گوارشی به اثبات رسیده است.

این گیاه تقویت کننده قلب و گشاد کننده عروق قلب نیز است. این گیاه به صورت موضعی در درد ها و التهابات مفاصل و نیز زخم های پوستی اثرات درمانی قابل توجهی دارد.

در حال حاضر به صورت محلی جوشانده این گیاه به صورت خوراکی به منظور درمان التهاب روده و زخم معده و نیز التهابات گوارشی و کولیت روده مصرف می گردد. خوردن آن چشم و گوش را تیز و حساس می نماید، رنگ رخسار را درخشان مى نماید، عمر را طولانى مى کند، وزن بدن را کم و انسان را سبک مى سازد.

اگر خانمی هنگام وضع حمل از جوشانده آن بخورد وضع حمل برایش آسان می گردد و درد کمتری را تحمل می نماید. می توانید تازه آن را له کنید و با نمک و سرکه مخلوط کنید و چیزی شبیه به پماد به دست آورید و در محل سوختگی و زخم های بد و جراحت ها بگذارید.

مواد لازم

پاغازه پاک نموده:800 گرم

تخم مرغ: 4 عدد

پیاز متوسط: 1 عدد

ماست: نصف لیوان

روغن مایع: به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

فلفل: به مقدار لازم

زردچوبه: به مقدار لازم

مراحل

نمک، فلفل، زردچوبه، ماست و تخم مرغ ها را کاملا مخلوط می کنیم.

پیاز را رنده نموده و پاغازه خرد شده را نیز اضافه می کنیم و هم می زنیم.

در سرانجام ترکیب تهیه شده را در اندازه های دلخواه و یا یک باره در روغن ریخته سرخ می کنیم. (همانند کوکو سبزی)

منبع: گردشبان
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1600

به "کوکو پاغازه؛ از کوکو های مخصوص استان کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوکو پاغازه؛ از کوکو های مخصوص استان کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید