کنترل ترازنامه بانک ها شاید در تناقض با تکالیف بودجه باشد

به گزارش مجله سفر به کانادا، رئیس کل بانک مرکزی نوشت: باتوجه به امکان تشدید رشد نقدینگى از ناحیه بودجه کشور، یکی از راه های کنترل رشد نقدینگى نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک ها است و این شاید در تناقض با تکالیف بودجه و همچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد.

کنترل ترازنامه بانک ها شاید در تناقض با تکالیف بودجه باشد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه مجازی خود نوشت: از این که بودجه سال 1400 کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس مشخص تکلیف و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد.

فارغ از محاسن و ایراداتی که می توان به محتوای بودجه گرفت، یک نکته مشخص شد: همه دولت ها و مجالس، علی رغم انتقاد از رشد نقدینگی و تورم، حتی با پرچم اصلاح ساختاری بودجه، نهایتاً به بودجه ای با توان رشد بالاى نقدینگی رضایت می دهند.

درحالی که مجلس محترم همزمان در صدد تصویب طرحی، برای اصلاح ساختار اداره بانک مرکزی، با هدف تقویت استقلال و نیز پاسخگویی بیشتر بانک مرکزی است، اعداد و ارقام بودجه مصوب و تبصره های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می تواند انتشار پول پر قدرت و رشد نقدینگی باشد.

کنترل نقدینگی و تورم مهمترین هدف بانک مرکزی است. باتوجه به امکان تشدید رشد نقدینگى از ناحیه بودجه کشور، یکی از راه های کنترل رشد نقدینگى نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک ها است و این شاید در تناقض با تکالیف بودجه و همچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد. بانک مرکزی این انتظار را هم دارد که دولت و مجلس در جهت کنترل نقدینگی و تورم پشتیبان بانک مرکزی باشند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1573

به "کنترل ترازنامه بانک ها شاید در تناقض با تکالیف بودجه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل ترازنامه بانک ها شاید در تناقض با تکالیف بودجه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید