کدام روغن و اسید چرب باعث تقویت مغز در دوران پیری می گردد؟

به گزارش مجله سفر به کانادا، اسید های چرب امگا 3، به ویژه دو نوع معروف به DHA و EPA، در ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ساردین به فراوانی یافت می شوند. آن ها بعلاوه می توانند به وسیله مکمل های روغن ماهی دریافت شوند.

کدام روغن و اسید چرب باعث تقویت مغز در دوران پیری می گردد؟

به ماهی لقب غذای مغز داده شده است و یک مطالعه تازه نشان می دهد که ممکن است این موضوع واقعا برای بزرگسالان میانسال صدق کند.

محققان دریافتند که در بین بیش از 2000 فرد میانسال، افرادی که سطح اسید های چرب امگا 3 خونشان بالاتر است، در تست های مهارت های فکری خاص عملکرد بهتری داشتند. آن ها بعلاوه دارای بافت ضخیم تری در ناحیه مغز مرتبط با حافظه بودند، بافتی که معمولاً وقتی افراد مسن دچار زوال عقل می شوند نازک می گردد.

اسید های چرب امگا 3، به ویژه دو نوع معروف به DHA و EPA، در ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ساردین به فراوانی یافت می شوند. آن ها بعلاوه می توانند به وسیله مکمل های روغن ماهی دریافت شوند.

تعدادی از مطالعات دریافت بیشتر امگا 3 را با عملکرد بهتر مغز و حتی کاهش خطر زوال عقل مرتبط دانسته اند.

کلودیا ساتیزابال، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه تکزاس، گفت: میانسالی زمانی است که اولین نشانه های پیری غیرعادی مغز ممکن است ظاهر گردد؛ بنابراین باید به این فکر کنیم که چه کار هایی می توانیم در میانسالی انجام دهیم تا از سلامت مغز خود حمایت کنیم.

تیم تحقیق داده های 2183 نفر را مربوط به مطالعه قلب آنالیز کرد. شرکت نمایندگان که به طور میانه 46 سال سن داشتند، تحت اسکن مغزی MRI و تست های استاندارد حافظه و مهارت های فکری قرار گرفتند. سطح خونی DHA و EPA آن ها نیز اندازه گیری شد.

به طور کلی، محققان دریافتند، 75 درصد از شرکت نمایندگان دارای سطح امگا 3 بالاتر، از نظر مغزی بهتر از 25 درصد دارای سطح امگا 3 پایین تر عمل کردند.

بعلاوه گروه دارای بالاترین سطح امگا 3، حجم بافت بیشتری را در هیپوکامپ مغز نشان دادند؛ ناحیه ای که در حافظه نقش دارد و جزو اولین منطقه ها مغزی است که هنگام ابتلاء به زوال عقل آسیب می بیند.

افرادی که سطح امگا 3 بالاتری داشتند نیز در آزمون های استدلال انتزاعی از همسالان خود بهتر عمل کردند.

ساتیزابال اضافه کرد: مطالعات دیگر امگا 3 را با قدرت ذهنی بیشتر مرتبط دانسته اند و تحقیقات در حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که اسید های چرب التهاب را کاهش می دهند و از سلول های هیپوکامپ در برابر مرگ محافظت می نمایند و در عین حال باعث تقویت آن می شوند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می نماید که روزانه بیش از 3 گرم EPA و DHA از غذا ها و مکمل های غذایی مصرف نکنید، مگر اینکه از نظر پزشکی تجویز شده باشد.

به گفته محققان، یک رژیم غذایی خوب برای مغز شامل اندازه زیادی سبزیجات (مخصوصاً سبزیجاتی مانند بروکلی و سبزیجات برگدار)، میوه ها (به ویژه انواع توت ها)، غلات غنی از فیبر، آجیل و سایر چربی های خوب مانند چربی های موجود در روغن زیتون و آووکادو است.

منبع: فرادید
انتشار: 18 مهر 1401 بروزرسانی: 18 مهر 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2176

به "کدام روغن و اسید چرب باعث تقویت مغز در دوران پیری می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام روغن و اسید چرب باعث تقویت مغز در دوران پیری می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید