واردات سالانه 70 هزار تن محصولات چاپی از کشورهای منطقه

به گزارش مجله سفر به کانادا، به گزارش خبرنگاران، محمود رضا برازش صبح سه شنبه در مراسم برگزاری نخستین همایش صنعت چاپ استان سمنان در شهرستان گرمسار گفت: مشکل اساسی صنعت چاپ کشور ما عدم آگاهی و تنظیم نبودن مراودات اقتصادی و نبودن توازن در دستگاه های چاپی کشور است که شایسته است به آن نگاه ویژه ای داشته باشیم.

واردات سالانه 70 هزار تن محصولات چاپی از کشورهای منطقه

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی گفت: ویژگی های خاص استان سمنان و مجاورت با استان های دیگر می تواند عامل خوبی برای توسعه آن باشد.

برای بهره گیری از انواع دستگاه های چاپخانه ای احتیاج به مشاوره داریم

مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بخش های مختلف متناسب با احتیاج آن بخش دستگاه های لازم را نداریم و از نظر علمی نیز احتیاج به مشاوره های لازم برای بهره گیری از انواع دستگاه های چاپخانه ای است.

برازش اضافه نمود: استان سمنان می تواند از توانایی هایی که در این بخش دارد استفاده نموده و اشتغالزایی کند، زیرا هزینه فراوری در شهرستان ها کمتر از تهران است و همین امر می تواند عاملی باشد تا بتوانیم کارهای بزرگ و فراوریات خود را به شهرهای هم جوار ارائه کنیم.

وی با تاکید بر این مطلب که در جهان از انواع ویژگی های محلی و منطقه ای برای توسعه و پیشرفت بهره می برند بیان داشت: مثلا کشور مکزیک اقتصاد خود را بر صنعت چاپ و کشاورزی پایه ریزی نموده؛ یا کشور چین که پرتراکم ترین نقطه جهان محسوب می گردد سه دهه است که اقتصاد خود را برمبنای صنایع کوچک بنیان نهاده و بسیار پیروز بوده و سنگاپور که از جزیره قشم ایران نیز کوچک تر است توانسته از حمل و نقل دریایی برای توسعه اقتصاد خود بهره گیرد و ترکیه در همسایگی ما سالانه بیشتر از 200 میلیون یورو صادرات محصولات چاپ دارد.

مسئولان نگاه ویژه ای به صنعت چاپ و نشر داشته باشند

مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اذعان بر اینکه ما در کشور مشکل کمبود کارکرد داریم و آنچنان که باید کار چاپی مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: سالانه70 هزار تن از هولوگرام، کارت های اعتباری و سنگین ترین کارتن های خالی را در محصولات چاپی از کشورهای پاکستان، عربستان، امارات متحده عربی و ... وارد می کنیم که این امر ضعف بزرگی محسوب می گردد.

برازش با اشاره به اینکه پنج درصد صنعت چاپ کشور به کتاب اختصاص دارد توضیح داد: بخش های بسیار متنوعی در این بخش برای سرویس دهی با بخش های خدماتی و صنعتی به وجود آمده است.

وی همچنین از مسئولان خواست نگاه ویژه ای به صنعت چاپ و نشر داشته باشند و اضافه نمود: استان سمنان علیرغم داشتن مراکز صنعتی نتوانسته است به خوبی از این بخش استفاده و کسب درآمد کند که بهتر است به این موضوع جدی تر اندیشیده گردد.

صنعت چاپ و نشر نقش قابل توجهی در گسترش فرهنگ دارد

نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان داشت: ضروری است مسئولان صنعت چاپ و نشر شهرستان گرمسار، نشست هایی در زمینه های اقتصادی و فرهنگی در این حوزه برگزار نمایند.

غلامرضا کاتب با تصریح بر اینکه صنعت چاپ و نشر نقش قابل توجهی در گسترش فرهنگ ما دارد، بیان نمود: پیروزیت های زیادی در فرهنگ و هنر ما وجود دارد که صنعت چاپ و نشر می تواند نقش بسیار با ارزشی را در اشاعه مسائل دینی، فرهنگی و هنری ایفا نماید.

وی با اذعان بر اینکه صنعت چاپ و نشر تنها صنعتی است که هنرمندی و تغییر و تحول در آن بسیار زیاد است توضیح داد: با این صنعت ارزشمند، باید رشادت و ایثارگری های عاشورایی و دفاع مقدس جوانان این مرز و بوم را به همه جهان انعکاس داد زیرا این آثار بهترین ابزار برای گسترش فرهنگ، دین، آرمان و ارزش های مقدس و گرانقدر این کشور است.

گردش اقتصادی صنعت چاپ در جهان 850 میلیون دلار است

نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: گردش اقتصادی صنعت چاپ در جهان 850 میلیون دلار است که تاثیرگذاری آن در اقتصاد و افزایش رونق آن بسیار زیاد است و شایسته است در کشور ما نیز از آن به نحو مطلوب بهره برد.

کاتب گفت: نزدیک به سه میلیارد دلار یعنی در حدود نیم درصد گردش اقتصادی این صنعت را در ایران داریم و کمترین سرمایه گذاری در ایران به این صنعت تعلق دارد؛ که بایستی توجه بیشتری به این بخش معطوف گردد تا کارهای فرهنگی و اقتصادی در این حوزه افزایش یابد.

وی توضیح داد: همسایه های ما کشورهای قوی در صنعت چاپ نیستند و با تعامل بیشتر می توان در این بخش به نتایج مطلوبی دست یافت.

احتیاجمند تفکری سودمند و با ارزش در حوزه صنعت چاپ هستیم

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای پیشرفت این صنعت شرح داد: ما احتیاجمند تفکری سودمند و با ارزش در این حوزه هستیم و برای توسعه آن صرف برگزاری نشست و سخنرانی کاری از پیش نخواهد رفت و ضروری است اقتصاد و فرهنگ را متحول ساخت و در این بخش با حمایت های لازم، اشتغالزایی کرد و حتی می توان برای مقابله با تحریم ها هم از این صنعت بهره برد.

کاتب با تاکید بر اینکه احتیاج صنعت چاپ و نشر امروز شهرستان گرمسار توجه بیشتر مسئولان و اختصاص امکانات به این بخش است بیان داشت: بیشترین کارهای چاپ شهرک های صنعتی اطراف شهرستان می تواند در گرمسار صورت پذیرد و بهتر است مسئولان چاپخانه های شهرستان دقت خود را در این شهرک ها بیشتر نمایند تا با بازاریابی صحیح از این فرصت استفاده گردد.

استان سمنان 77 چاپخانه دارد

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این مراسم درباره تعداد چاپخانه ها و نوع عملکرد آنها گفت: در سطح استان 77 چاپخانه داریم که 21 چاپخانه افست بوده و مابقی دیجیتالی هستند و از این تعداد چاپخانه، در شهرستان گرمسار 17، استان سمنان 32، شاهرود 17، شهرستان دامغان 17 و در شهرستان مهدیشهر نیز تعداد چهار چاپخانه وجود دارد و در ضمن تعداد 15 موافقتنامه نیز در دست آنالیز است.

امیر هوشنگ باهنر در انتها ابراز داشت: در استان سمنان به دلیل نبودن لیتوگرافی مردم برای انجام کارهای خود به شهرهای شاقتصادی و یا تهران مراجعه می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 789

به "واردات سالانه 70 هزار تن محصولات چاپی از کشورهای منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات سالانه 70 هزار تن محصولات چاپی از کشورهای منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید