هدفگذاری سازمان جنگل ها برای اجرای 14 اقدام محوری در سال جاری

به گزارش مجله سفر به کانادا، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از هدفگذاری سازمان جنگل ها برای اجرای 14 اقدام محوری در سال جاری خبرداد.

هدفگذاری سازمان جنگل ها برای اجرای 14 اقدام محوری در سال جاری

به گزارش سرویس اقتصادی خبرنگاران،دکتر مسعود منصور گفت: سال گذشته کلیه اقدامات منابع طبیعی در قالب 9 طرح محوری و 18 راهبرد مدیریتی دنبال شد و نتیجه اقدامات در مجلدی تحت عنوان توفیق خدمت مستند و به اطلاع افکار عمومی و مسئولین رسیده است.

وی اضافه نمود: با الهام از شعار سال که تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نامگذاری شده است کلیه فعالیت های منابع طبیعی در قالب سه محور اصلی و 14 محور فرعی برای اجرا در سال 1400 اولویت گذاری شده است که نتیجه آن، تقویت حفاظت، احیاء و بهره برداری اصولی منابع طبیعی کشور خواهد بود.

رئیس سازمان جنگل ها، نظارت و ارزیابی فعالیت ها و اقدامات اجرایی در منابع طبیعی را بسیار ضروری دانست و یادآور شد: تا این موقع از سال 26 استان فعالیت های خود را با تهیه نقشه های مکان محور در جلسه ستاد بررسی عملکرد برنامه اجرایی سال 1400 ارائه کرده اند و مابقی استان ها نیز در هفته پیش رو نتیجه فعالیت های خود را در این ستاد ارائه خواهند کرد.

منصور در ادامه به راهبردهای اصلی وزیر جهاد کشاورزی در حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و اضافه نمود: تمامی این راهبردها به تفکیک موضوعات به بخش های فنی مربوطه ارسال و به عنوان نقشه راه مورد توجه و اقدام قرار گرفته است.

وی در ارائه گزارش عملکرد سازمان جنگل ها به وزیر جهاد کشاورزی در بخش های مختلف گفت: هم اکنون سند بهره برداری از اراضی بیابانی تثبیت شده تهیه گشت و این عرصه ها برای انجام طرح های پرورش شتر، بهره گیری از انرژی های نو و گردشگری در بیابان مورد استفاده قرار می گیرد.

منصور از اتمام ممیزی کامل مراتع تا انتها سال جاری خبر داد و شرح داد: سال گذشته یک هدف گذاری دو ساله را بنیان نهادیم تا تمام پروانه های چرا به طرح های مرتعداری تبدیل شوند و تلاشمان در سال نو بر این خواهد بود که این اقدام را با قوت و دقت به اتمام برسانیم، چرا که معتقدیم تنها راه نجات مراتع کشور و اعمال مدیریت بهینه آن با اجرای طرح های مرتعداری تحقق می یابد.

رئیس سازمان جنگل ها همچنین از انجام زراعت چوب به مقدار 22700 هکتار در سال گذشته خبر داد و اضافه نمود: تا انتها سال جاری برای توسعه زراعت چوب در سطح 40 هزار هکتار هدفگذاری شده است.

وی همچنین به آغاز طرح شناسایی ذخیره گاه های جنگلی در کشور اشاره داشت و گفت: در سال گذشته 410 هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی با گونه های نادر شناسایی و تثبیت و در سال جاری نیز به همین مقدار هدف گذاری شده است.

احاله مدیریت پارک های جنگلی و نهالستان های منابع طبیعی از دیگر عملکردهایی بود که دکتر منصور در نشست وزیر و مدیران منابع طبیعی به آن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اقدامات منابع طبیعی بدون مشارکت مردم و جوامع محلی به سر منزل مقصود نمی رسد و در 7 ماهه سال جاری 13 هزار هکتار از پارک های جنگلی به مردم و جوامع محلی احاله مدیریت شده است.

منصور در ادامه به اقدامات ارزشمند سازمان جنگل ها در حوزه کاداستر اراضی ملی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز منابع طبیعی با همکاری سازمان ثبت و اسناد 24 میلیون هکتار عملیات کاداستر انجام داده است که 16 میلیون هکتار آن منجر به صدور سند شده است.

به گفته منصور تا به امروز، 111میلیون هکتار از 135 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی منجر به تثبیت اراضی ملی و دولتی گشته است و کاداستر 171 شهرستان به طور کامل به اتمام رسیده است.

ایجاد 8 پایگاه اطفای حریق، راه اندازی سامانه هشدار و پایش مخاطرات منابع طبیعی، تحت نظارت قراردادن 250 خودروی گشت و مراقبت در عرصه های منابع طبیعی با استفاده از نصب جی پی اس و کاهش 46 درصدی حریق در جنگل ها و مراتع با تشدید اقدامات پیشیگرانه از دیگر گزارشاتی بود که مسعود منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این نشست به وزیر جهاد کشاورزی ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام، مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان و حسن وحید مدیر کل منابع طبیعی استان خراسان شاقتصادی به عنوان روسای منطقه ها سه گانه کشور، گزارشی درباره شرایط حذف سختی کار کارکنان منابع طبیعی، بازنشستگی نیروها و نبود نیروی جایگزین، پایین بودن حقوق و دستمزد کارکنان، مسائل منابع طبیعی با معادن و . . . به وزیر جهاد کشاورزی ارائه کردند.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1929

به "هدفگذاری سازمان جنگل ها برای اجرای 14 اقدام محوری در سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدفگذاری سازمان جنگل ها برای اجرای 14 اقدام محوری در سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید