مهمترین سرقت های اطلاعاتی سال 2014، ظهور مجدد خونریزی قلبی

به گزارش مجله سفر به کانادا، به گزارش خبرنگاران، مرکز ماهر گفت: شرکت امنیتی پاندا، مهمترین رویدادهای امنیت فناوری اطلاعات در سراسر جهان در طول سال 2014 را تحلیل کرده است.

مهمترین سرقت های اطلاعاتی سال 2014، ظهور مجدد خونریزی قلبی

سرقت اطلاعات کارت های اعتباری 40 میلیون مشتری در آمریکا

در سرانجام سال 2014، فروشگاه بزرگ زنجیره ای Target در ایالات متحده گزارش داد که هکرها اطلاعات کارتهای نقدی و اعتباری حدود 40 میلیون از مشتریان این فروشگاه را سرقت کرده اند. در این مورد، خریداران آنلاین تحت تأثیر این سرقت قرار نگرفته بودند و فقط مشتریانی که در فروشگاه های این شرکت حضور یافته و از طریق کارت اعتباری خود پرداخت کرده بودند هدف قرار گرفته بودند.

سرقت اطلاعات مالی 21 میلیون نفر در کره جنوبی

کره جنوبی نیز شاهد یکی از بزرگترین حملات سایبری تا کنون بود. شرکت اعتباری KCB قربانی یک حمله سایبری قرار گرفت که منجر به سرقت اطلاعات مالی شخصی 105.8 میلیون حساب بانکی شد. اطلاعات سرقتی شامل شماره کارت اعتباری، نام، شماره تلفن، آدرس منزل و آدرس ایمیل و حتی شماره پاسپورت بود. اگر فرض کنیم که هر کره ای به طور میانگین 5 کارت اعتباری داشته باشد، این بدان معناست که حداقل 21 میلیون کاربر قربانی این حمله شده اند که نزدیک به 42 درصد از کل حمعیت این کشور را تشکیل می دهد. اما در حقیقت تعداد قربانیان بسیار بیشتر از این عدد است. این بار بر خلاف مورد Target، پای هیچ بدافزاری در میان نبود و کل قضیه به سرقت این اطلاعات در طول 11 ماه توسط یکی از کارمندان دپارتمان ضد تقلب این شرکت انجام می شد.

سرقت از حساب ایمیل 16 میلیون نفر در آلمان

در آلمان، اداره امنیت اطلاعات این کشور اعلام کرد که حدود 16 میلیون حساب ایمیل به سرقت رفته است. در این مورد مهاجمان از بات نت استفاده کرده بودند. اداره امنیت اطلاعات آلمان در وب سایتی به کاربران در مورد اینکه ایمیل آنها جزو ایمیل های سرقتی هست یا خیر اطلاع رسانی کرد.

سرقت نام کاربری و کلمه عبور کاربران یاهو

کاربران یاهو نیز هدف یک نشت اطلاعات قرار دریافتد که در این مورد داده های سرقتی مستقیماً از سرورهای یاهو به دست نیامده بودند. برخی کاربران ایمیل یاهو به این شرکت اطلاع دادند که نام کاربری و کلمه عبور آنها به سرقت رفته است. تحقیقات بعدی نشان داد که این اطلاعات از پایگاه داده یک شرکت پیمانکار به سرقت رفته است. در پاسخ به این حمله، یاهو کلمات عبور قربانیان را بازنشانی کرد و از احراز هویت دو فاکتوری برای امن سازی حساب این کاربران استفاده کرد.

سرقت فایل های حقوقی توسط بدافزار گروگان گیر

در سالی که گذشت CryptoLocker، بدافزار گروگان گیر خطرناکی که فایل های قربانی را تا زمان پرداخت باج موردنظر به صورت رمز شده نگاه می دارد، مجدداً ظاهر شد. یکی از قربانیان بی شمار این بدافزار یک شرکت حقوقی در کارولینای شمالی ایالات متحده بود که پذیرفت تمامی فایلهای حقوقی موجود بر روی سرور اصلی این کمپانی هدف این بدافزار قرار گرفته است؛ رویدادهایی مانند این، اهمیت سیاست های تهیه نسخ پشتیبان را در محیط های تجاری روشن می کنند، چرا که خسارت ناشی از چنین رخدادهایی با در اختیار داشتن یک نسخه کپی پشتیبان از داده های از دست رفته و بازیابی آنها، به شدت کاهش می یابد.

نقص امنیتی در DNS روترها

هنگامی که در مورد حملات سایبری صبحت می شود معمولا توجه ها به کامپیوترها، گوشی های هوشمند و تبلتها است در حالیکه سایر دستگاه های سخت افزاری نیز می توانند تحت تأثیر این حملات قرار گیرند؛ از جمله این موارد، یک نقص امنیتی در روترهای Linksys بود به مهاجمین اجازه می داد که عملیاتی مانند تغییر تنظیمات DNS روتر را انجام دهند.

کشف حفره خطرناک در اینترنت اکپسلورر

8 آوریل به عنوان تاریخی معین شد که در آن مایکروسافت پشتیبانی ویندوز XP را متوقف کرد؛ این بدان معناست که کاربران این سیستم عامل دیگر به روز رسانیهای امنیتی را دریافت نکرده و هیچ حفره امنیتی جدیدی اصلاح نخواهد شد. این موضوع همزمان شد با کشف یک حفره امنیتی خطرناک که اینترنت اکسپلورر - IE را تحت تأثیر قرار داد و به مهاجم اجازه می داد هنگامی که کاربر در حال مشاهده وب سایت حاوی این آسیب پذیری است، سیستم وی را آلوده سازد. این مسأله به همراه کشف حملاتی با استفاده از این آسیب پذیری، باعث شد که مایکروسافت برغم توقف پشتیبانی XP، اقدام به ارائه یک به روز رسانی برای این حفره کند.

خونریزی قلبی باردیگر ظاهر شد

Heartbleed که به حمله خونریزی قلبی معروف بود نیز در اوایل آوریل و همزمان با توقف پشتیبانی XP ظاهر شد؛ این حفره ابتدا یک حفره امنیتی در کتابخانه OpenSSL بود که برای رمزنگاری ارتباطات به کار می رود. از آنجایی که بسکمک از سرویسهای اینترنتی مانند Webmail، شبکه های اجتماعی، بانکهای آنلاین و غیره، ارتباطات را رمز می کنند تا از داده های در حال تبادل محافظت کنند؛ سرورهایی که از این کتابخانه آسیب پذیر استفاده می کردند در برابر حمله آسیب پذیر بودند.

این مسأله ماژولی را شامل می شد که اجازه می داد ارتباطات باز مجدداً مورد استفاده قرار گیرند و به این ترتیب 64 کیلوبایت از حافظه سیستم قربانی مکرراً در دسترس مهاجم قرار داشت. البته حداقل مهاجمین قادر به انتخاب اینکه به کدام بخش از حافظه دسترسی داشته باشند نبودند و همچنین، یک کتابخانه نیز برای ترمیم این نقص امنیتی عرضه شد. چند روز بعد، یک دانش آموز 19ساله کانادایی به جرم استفاده از Heartbleed برای سرقت داده های 900 کانادایی از اداره مالیات این کشور دستگیر شد.

حمله سایبری به بزرگترین شرکت حراج آنلاین

به گزارش خبرنگاران، یکی از بزرگترین و بحث انگیزترین حملات سه ماهه دوم 2014، به eBay مربوط بود. این شرکت حراج آنلاین از تمامی کاربران خود خواست که به علت وقوع یک حمله سایبری، کلمات عبور خود را تغییر دهند. مهاجمین به اطلاعات کارمندان eBay دسترسی پیدا کرده و از آن طریق به شبکه این شرکت دسترسی پیدا کرده بودند. این دسترسی شامل نام، کلمه عبور رمز شده، آدرس ایمیل، آدرس پستی، شماره تلفن و تاریخ تولد مشتریان می شد.

پاندا کشف کرد که مجرمان سایبری در حال ارسال ایمیل های جعلی از طرف eBay برای کاربران هستند که به آنها در مورد این مسأله امنیتی هشدار داده و لینکی مخرب نیز برای تغییر کلمه عبور برای آنها ارسال می کنند. در صورتیکه کاربران بر روی این لینک کلیک کرده و اطلاعات خود را وارد کنند، تمامی اطلاعات اعتباری خود را در اختیار مهاجمان قرار می دهند.

عملیات FBI برای یک حمله خرابکارانه سایبری

یک عملیات بزرگ اف بی آی علیه جرایم سایبری نیز از کار انداختن بات نت GameOver Zeus بود. این بدافزار متعلق به خانواده ای از بدافزارها است که از ارتباطات نظیر به نظیر برای عملیات خرابکارانه خود استفاده می کنند و به این ترتیب بر سرورهای خاصی که قابل از کار انداختن باشند تکیه ندارند.

جی میل هک شد

پس از افشای آنلاین حدود 5 میلیون نام کاربری و کلمه عبور جیمیل، اخبار حمله هک بالقوه علیه گوگل، در صدر اخبار قرار گرفت. گوگل به رسانه ها اعلام کرد که هیچ نشانه ای مبنی بر مورد سوء استفاده قرار دریافت سیستمهای این شرکت وجود ندارد و هر زمان که این شرکت از مورد سوء استفاده قرار دریافت حسابهای کاربران آگاه شود، به آنها برای امن سازی حسابهایشان کمک خواهد کرد.

گوگل اعلام کرد که 98درصد از این کلمات عبور کار نمی کند و به نظر می رسد که داده های افشا شده از طریق حملات سرقت هویت و حملات هک دیگر از کاربران به دست آمده باشند.

امنیت کاربران لینوکس و مک به خطر افتاد

یک حفره امنیتی در Bash کشف شد که امنیت کاربران لینوکس و مک را به خطر می انداخت. این آسیب پذیری که Shellshock نام گرفت، مفسر دستور این سیستم عامل ها را تحت تأثیر قرار می داد. این نقص امنیتی به یک مجرم سایبری اجازه می داد با استفاده از Bash از راه دور به سیستم دسترسی یابد و جاسوس افزار طراحی شده برای سرقت اطلاعات را روی آن قرار دهد یا اینکه کنترل سیستم را کاملاً در اختیار بگیرد. سیستمهای تحت تأثیر این آسیب پذیری عبارت از سیستمهای Mac OS X، بسکمک از سرورهای وب و برخی دستگاههای شبکه های خانگی مانند روترها بودند.

حمله بدافزاری نگهبانان صلح به سونی

در آخر نوامبر کارمندان سونی با رخدادی غیرمنتظره ای روبرو شدند که قادر به راه اندازی کامپیوترهای خود نبودند. بک حمله بدافزاری محتویات درایو سخت آنها را پاک کرده بود. بک گروه که خود را نگهبانان صلح می نامیدند مسئولیت این حمله را بر عهده دریافتد و ادعا کردند که بیش از 100 ترابایت داده از سونی سرقت کرده اند. کمی پس از آن، این گروه شروع به انتشار اطلاعات شخصی کارمندان سونی و خانواده های آنها، ایمیلها، حقوقها، کپیهای فیلمهای عرضه نشده و غیره کردند. چند روز بعد از این حمله، بدافزار جدیدی با امضاهای دیجیتال معتبر به سرقت رفته از سونی کشف شد.

شبکه پلی استیشن سونی از کار افتاد

یکی از آخرین حملات بزرگ سال گذشته، Xbox Live مایکروسافت و شبکه پلی استیشن سونی را تحت تأثیر قرار داد. این سرویسها به علت یک رشته حملات انکار سرویس در بیشتر روزهای عید کریسمس از کار افتاده بودند. نکته قابل توجه در این حملات این بود که این حمله با استفاده از سیستمهای آلوده رخ نداده بود، بلکه با استفاده از مسیریاب های مورد سوء استفاده، رخ داده بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 526

به "مهمترین سرقت های اطلاعاتی سال 2014، ظهور مجدد خونریزی قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین سرقت های اطلاعاتی سال 2014، ظهور مجدد خونریزی قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید