معماری بی نظیر خانه ای در امام زاده جعفر

به گزارش مجله سفر به کانادا، شهر پیشوا که به خاطر وجود بقعۀ حضرت جعفر بن موسی (ع) به امام زاده جعفر نیز معروفیت دارد، در فاصلۀ 45 کیلومتری جنوب شرقی تهران واقع شده است. در این شهر نیز درست مثل اغلب شهر های ایران و حتی خود تهران، معماری خانه ها و نمای آن ها به طور کلی فاقد تناسب، نظم منطقی و جلوۀ بصری خوشایند است.

معماری بی نظیر خانه ای در امام زاده جعفر

به گزارش فرادید، اما در دل این بی نظمی و عدم تقارن، خانه ای با معماری مدرن ساخته شده که نظم، یکدستی، سکون و آرامش را یکجا در فضای درونی و نمای بیرونی جمع نموده است. این خانه که به وسیله یک دفتر معماری ایرانی طراحی شده و خانۀ پیشوا نام دارد، در سال 1399 رتبۀ اول جایزۀ معمار را در بخش واحد های مسکونی تک واحدی به دست آورد.

استودیوی طراحی این خانه در توضیحاتی که پیرامون آن ارائه نموده آورده است: در یک بافت فاقد معیار های نظم دهنده که نوعی هرج و مرج را در سیمای شهری پدید آورده است، رویکرد ما ایجاد یک توازن بصری مطلوب بود.

مالک این خانه تمایل داشته است که خانه اش تا حد ممکن فضایی خصوصی باشد که در عین حال مجاورتی متوازن و محترمانه با فضای همسایگی خودش داشته باشد. به همین جهت تاکید و تکیۀ معماران در طراحی بنا بر سادگی نما و درونی بودن فضا بوده است؛ بنابراین نمای بیرونی خانه در سمت خیابان از یک سطح سپید با پنجره ای نسبتا کوچک تشکیل شده که نه چندان خودنمایانه باشد و نه ارتباط زیادی با فضای بیرونی داشته باشد.

اما جاذبۀ اصلی بنا در داخل است؛ جایی که سپیدی و سادگی طرح، فضایی نسبتا شهودی و معناگرایانه را ایجاد نموده اند؛ فضا های روباز با باغچه هایی که انگار با بقیۀ محیط خانه ترکیب شده اند، نوعی مینیمالیسم عمیق و مناسب برای تامل و استراحت را پدید آورده اند.

به علاوه، ساختار چندطبقۀ بنا امکان ایجاد فضا هایی کاملا مجزا با کارکرد های مختلف را به وجود آورده است. با اینکه پنجره های رو به خیابان در این بنا کوچک هستند، اما طراحی به گونه ای بوده است که نهایت استفاده از نور به عمل آمده و فضای داخل خانه کاملا روشن و بهره مند از نور طبیعی است.

این نور هم از پنجره ها و بالکن های بزرگ بخش جنوبی خانه و هم از نورگیر سقفی وارد خانه می گردد. نور ورودی، با ایجاد سایه روشن های متعدد بخصوص در اطراف پلکان ها، نوعی طراحی کاملا طبیعی را بر روی سطوح سپید ایجاد می نماید. به علاوه، در محیطی تا این حد یکدست و ساده، حتی یک قطعه چمن یا یک درختچۀ کوچک می تواند جلوه ای برجسته و چشمگیر داشته باشد که کاملا مناسب تمرکز و آرامش ذهنی است.

منبع: فرارو
انتشار: 21 شهریور 1402 بروزرسانی: 21 شهریور 1402 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2317

به "معماری بی نظیر خانه ای در امام زاده جعفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری بی نظیر خانه ای در امام زاده جعفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید