تور ارزان برزیل: فرش برزیلی؛ فرشی از پوست طبیعی

به گزارش مجله سفر به کانادا، تغییر سبک معماری در سال های اخیر باعث شده طراحان داخلی، فقط به طرح های سنتی فرش ایرانی بسنده ننمایند و در پی تغییر سبک معماری از سنتی به مدرن با به روزکردن عناصر طراحی داخلی، از عناصر مدرن نیز استفاده نمایند. این تغییرات باعث شده طرح های تازه فرش چرم طبیعی، فرش برزیلی یا فرش پوست طبیعی در بین علاقه مندان به مرور جا باز کند. معماری و سبک دکوراسیون روستیک که در آن سعی می گردد حس کهنگی در عین زیبایی، به بیننده القا گردد، از جمله گرایش هایی است که می تواند در عین مدرن بودن، حس سنت و اصالت را در بیننده بیدار کند.

تور ارزان برزیل: فرش برزیلی؛ فرشی از پوست طبیعی

با تور ارزان برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

به موازات این تغییر در سبک معماری، عناصر معماری نیز دچار تغییر شده اند. فرش برزیلی با ترکیبی از طرح های سنتی در کنار طرح های مدرن، استفاده از رنگ های متنوع و غیرمتعارف در فرش، و القای حس کهنگی در کنار دوام، گزینه مناسبی برای طراحان داخلی علاقه مند به سبک طراحی مدرن است.

انواع زیرانداز و فرش برزیلی

فرش برزیلی، قالیچه، انواع زیرانداز، پادری و دیگر بافته های برزیلی از کالاهای موردپسند و محبوب در بازار دنیای مبلمان و لوازم داخلی منزل محسوب می شوند. انواع متنوعی از فرش برزیلی از جمله: (فرش پوست طبیعی، فرش مدرنیستی، فرش ماشینی، فرش ابریشمی دستباف و …) در بازار موجود است که در زیر به اختصار به معرفی تاریخچه و ویژگی های هر یک از آن ها می پردازیم.

تاریخچه فرش چرم برزیلی

فرش های برزیلی از جنس پوست طبیعی حیوانات یا چرم دباغی شده و جزو فرش های شیک و لوکسی محسوب می شوند که سالیان زیادی از ورود آن ها به بازار ایران نمی گذرد. این فرش های نفیس که با الهام از فرهنگ بومی آمریکای جنوبی و قومیت های ساکن در آنجا بافته می شوند، به خاطر جنس و سطح تماس خود، حسی از زیبایی طبیعی، گرما، روح و مجذوب کنندهیت را در خانه ها به ارمغان می آورند.

  • فرش برزیلی چرمی از پوست حیواناتی از جمله گاو، گوسفند، بز، گوزن، تمساح و… ساخته می شود.
  • فرش های برزیلی، رنگ بندی متنوعی دارند و در رنگ های خالدار سفیدوسیاه، قهوه ای، قرمز، طلایی، نقره ای، مسی، بژ و … در بازار موجودند.
  • فرش پوست طبیعی برزیلی یا اصطلاحا فرش چرم طبیعی معمولاً میزان های کوچکی دارند و به ندرت از 6 متر (3 متر در 2 متر) تجاوز می نمایند. اما میزان، برش و طرح های گوناگون این نوع فرش، سلایق مختلف را پوشش می دهد.
  • این فرش های چرمی در تزیین خانه افرادی به کارمی آیند که علاقه مند به مبلمان روستیک و استفاده از عناصر طبیعت گرا در منزل خود هستند.
  • فرش پوست طبیعی برزیلی وقتی در کنار سنگ و سرامیک یا پارکت چوبی قرار می گیرد، نمای زیبایی به دکوراسیون منزل می دهد.

دباغی پوست و فرش چرم طبیعی برزیلی، به صورت آنتی باکتریال (ضد میکروب) انجام می شود و در حین عملیات دباغی، طرح های متنوعی از این نوع فرش فراوری می شود.

ویژگی های فرش برزیلی چرمی

فرش برزیلی چرمی در منطقه ها روستایی برزیل، آرژانتین و کلمبیا از پوست مرغوب ترین دام های حیوانی فراوری می شود. به علت پیشرفته بودن صنعت دام داری در برزیل فرش های برزیلی چرمی، معروفیت بیشتری در بازارهای دنیای نسبت به نمونه های مشابه خود دارند. روش دباغی و فراوری فرش چرمی بسته به منطقه فراوری آن، خصوصیات و شکل های ویژه ای دارد و مقاومت آن ها نسبت به سایش و پارگی نیز فرق دارد.

فرش های برزیلی چرمی فرش های مرغوبی محسوب می شوند که زیبایی و حس دلپذیرب به دکوراسیون منزل و محیط کار می بخشد. فرشی که از جنس پوست حیوانات و چرم طبیعی باشد، این ویژگی ممتاز را دارد که دیر کثیف می شود و شست وشوی آن در مقایسه با فرش های ایرانی راحت تر است. در صورت ایجاد لکه یا کثیفی بر روی فرش های برزیلی چرمی، کافی است ابتدا آن را جارو کنید و سپس با یک پارچه مرطوب روی فرش را تمیز کنید.

فرش های چرم طبیعی که بیشتر از پوست دباغی شده گاو هستند، مناسب استفاده به عنوان زیرانداز میز و جایگاه یا برای تزیین روی فرش های دیگر به کار می فرایند. بعلاوه به علت چسبندگی بالایی که به سنگ و سرامیک دارند گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان پادری هستند. نگهداری فرش پوست بسیار آسان است.

تشخیص فرش پوست طبیعی

معروفیت اصلی برزیل در بازار دنیای فرش به علت فراوری فرش های چرمی است. دباغی و فراوری چرم طبیعی یکی از فراوریات بومی و صنایع دستی قدیمی در کشورهای آمریکای جنوبی و در راس آن ها برزیل و آرژانتین است که در دهه های اخیر در بازار آمریکای شمالی و اروپا و بعدتر دیگر نقاط دنیا هواداران زیادی پیدا کرد و چندسالی است در بازار ایران نیز هواداران خاص خود را پیدا نموده است.

در خرید فرش برزیلی چرمی باید به اصل بودن چرم دقت کرد؛ زیرا کارگاه های زیادی به خصوص در چین به فراوری چرم مصنوعی با همان شکل و شمایل چرم طبیعی مبادرت می ورزند که البته تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی با کمی دقت و آگاهی از نکات زیر کار دشواری نیست:

  • داشتن شناسنامه مخصوص فراورینمایندگان چرم طبیعی، اولین نکته ای است که مشتری باید از فروشنده درخواست کند. فراورینمایندگان معتبر چرم طبیعی برندهای شناخته شده در سطح بازار دنیای و داخلی هستند.
  • چرم طبیعی که از پوست و پشم حیواناتی همانند گاو و گوسفند ساخته می شود، پس از فرایند دباغی و اصلاحاتی که روی آن انجام می شود، نهایتا باز هم کمی بوی طبیعی حیوانات را دارد. اما چرم مصنوعی که از الیاف مصنوعی پلاستیکی و لاستیکی ساخته می شود، بوی پلاستیک و موادنفتی می دهد.
  • چرم طبیعی مقاومت بالایی در برابر پارگی و سایش و فرسودگی دارد، سطح تماس آن بسیار نرم و دلپذیر است و حسی از گرما و لطافت به انسان می دهد. بعلاوه قابلیت دوخت پذیری و انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • پشت چرم طبیعی پرزدار است؛ ولی پشت چرم مصنوعی با نخ دوخته شده است. ضخامت چرم طبیعی که از پوست حیوانات ساخته شده در نواحی مختلف کمی تفاوت دارد و سطح صاف و یکدستی ندارد.
  • سطح چرم طبیعی دانه دانه با منافذ کوچک و خطوط مورب است؛ اما در چرم مصنوعی سطوح یکدست و براق است. چرم طبیعی سنگین تر از چرم مصنوعی است. بعد از خم کردن چرم طبیعی به حالت اول باز می شود؛ اما در چرم مصنوعی خم کردن چین و چروک بر محصول باقی می گذارد.
  • چرم طبیعی جاذب آب است و اگر چند قطره آب روی سطح آن بریزید بعد از مدتی جذب می شود؛ ولی آب روی سطح چرم مصنوعی باقی می ماند و در آن نفوذ نمی کند.
  • از دیگر ویژگی های چرم طبیعی مقاومت در برابر شعله و حرارت است. چرم طبیعی به آسانی مشتعل نمی شود؛ ولی اگر مدت زیادی شعله را در مجاورت نقطه ای از چرم طبیعی قرار دهید، بویی شبیه به بوی سوختن موی انسان و پشم حیوانات بلند می شود. این درحالی است که چرم مصنوعی به علت داشتن الیاف مصنوعی پلاستیکی، به سرعت شعله ور می شود.
  • همه ویژگی های بالا باعث می شود که قیمت چرم طبیعی 3 تا 4 برابر چرم مصنوعی باشد و این نکته خود عاملی برای شناخت چرم اصل از تقلبی است.

تاریخچه فرش مدرن برزیلی

فرش های برزیلی مدرن با طراحی هنری و تاثیرپذیری از هنر پاپ و مدرن و دکوآرت (هنرهای تزیینی) برزیل طراحی شدند. با آغاز دهه 1940 گروهی از معماران و طراحان برزیلی منظره فرهنگ محلی این کشور را به فضای هنر مدرنیستی رایج در اروپا و ایالات متحده منتقل کردند و آن را با هنر سنتی برزیل و مواد مورداستفاده در صنایع دستی بومیان آمریکای لاتین، ادغام کردند.

این سازندگان اغلب در زمینه های مختلف هنری با یکدیگر همکاری می کردند و طراحی فرش های مدرنیستی نیز یکی از شاخه های این همکاری بود. به عنوان مثال، اسکار نیمایر، معمار مشهور بین المللی و طراح بنای مرکزی سازمان ملل در نیویورک، بسیاری از هنرمندان مدرنیست برزیلی را مأمور تجهیز و طراحی مبلمان داخلی ساختمان های مسکونی خود کرد.

او در سراسر ایالات متحده آمریکا و بیش از همه در نیویورک مشغول طراحی آن ها بود. ویژگی های شاخص طراحی برزیلی آن دوره در معماری داخلی منازل عبارت بود از:

  • فرم های ساده
  • مجسمه سازی
  • استفاده از چوب های بومی مانند گل سرخ و جاکاراندا
  • استفاده از فرش هایی با الهام از طرح های سنتی و مدرن (گاهی جلوه های توهم آمیزی در عمق آن دیده می شد.)
  • فرش های برزیلی مدرنیستی محصول این دوره از همکاری هنرمندان در عرصه های مختلف طراحی داخلی آمریکا بودند.

برای تماشا انواع فرش چرمی در خبرنگاران کلیک کنید

انواع فرش برزیلی

از دیگر فرش ها و زیرمیزانای برزیلی می توان از فرش های ماشینی و موکت های ضدآب و ضدلغزش از جنس اکریلیک هیت ست، پی وی سی و دیگر الیاف مصنوعی نام برد. موکت ها و فرش های برزیلی پرزدار، از دیگر انواع فرش برزیلی هستند که ظاهر و احساس فرش های دستباف را دارند؛ اما از نظر فنی پیچیدگی کمتری دارند.

دسته ای دیگر از فرش های برزیلی قالیچه های وینتیج هستند که بیشتر کاربردی تزیینی دارند و یا به عنوان تابلو فرش استفاده می شوند.

ویژگی های فرش برزیلی ماشینی

فرش های برزیلی ماشینی از موادی ساخته شده اند که جذب گرد و غبار در آن ها بسیار پایین است. به همین علت برای اماکنی که رفت وآمد بالایی در آن ها انجام می شود، مناسبند. انواع فرش برزیلی ضمن اینکه قابلیت شست وشوی بالایی دارند، بسیار نرم بافت هستند. بنابراین می توانید آن ها را در سالن ورودی یا اتاق نشیمن منزل خود نیز بهره ببرید.

تکنیک بافت فرش های برزیل

در این فرش ها، نخ پرزدار (نخ پود) به جای گره زدن، به دور نخ های پنبه ای (نخ تار) پیچیده می شود. بافنده با استفاده از سوزن مخصوص، پود را به صورت یک پایه بافته شده با طرح تعیین به دور نخ تار می پیچد. سپس انتهای نخ پود با پوششی از لاتکس طبیعی، در پشت فرش به پایه ثابت چسبیده می شود و با لایه ای از پنبه فشرده پوشانده می شود.

تکنیک بافت دستی برای طرح های پیچیده مناسب است، اما به میزان تکنیک گره دار دستی ظرافت ندارد. فرش های پرزدار با وجود کار کمتری که نسبت به فرش های گره دار بر روی آن ها صورت گرفته، بسیار بادوام هستند.

قیمت فرش برزیلی

محدوده قیمت فرش های برزیلی بسته به جنس و روش بافت آن ها بسیار فرق دارد. اگر علاقه مندید فضای منزل شما از فرشی زیبا و مناسب با طراحی های مدرن خانه های امروزی محروم نباشد، اما جنبه مالی ماجرا هم برایتان مهم است، توصیه می کنیم از طرح های متنوع فرش برزیلی بازدید کنید. با توجه به تنوع طراحی این فرش ها، اطمینان داریم طرح مورد علاقه خود را خواهید یافت. قیمت فرش برزیلی پرزدار نسبت به نمونه های مشابه بسیار ارزان است.

رنگ بندی فرش برزیلی

رنگ بندی فرش برزیلی مدرن بسیار متنوع است و از جمله رنگ های استفاده شده در این نوع فرش های برزیلی می توان از رنگ های: طوسی، خاکستری ملایم، خرمایی، زغالی، بژ روشن و قهوه ای روشن نام برد.

تاریخچه فرش ابریشمی در برزیل

جنبه دیگر معروفیت دنیای برزیل در صنعت فرش به خاطر فراوری فرش ابریشمی دستباف است. برزیل بزرگ ترین فراورینماینده پیله ابریشم در مقیاس تجاری در غرب و پنجمین فراورینماینده نخ ابریشم در دنیا است. پرورش کرم ابریشم فعالیتی است که عمدتاً در منطقه ها روستایی برزیل پیشرفته و به عنوان کار دسته جمعی خانوادگی، یک منبع عایدی جایگزین و مهم محسوب می شود.

یکی از کاربردهای مهم نخ ابریشم در بخش مد و دکوراسیون و فراوری فرش و بافته های زینتی است. فرش برزیلی ابریشمی با رنگ های متنوع و خیره نماینده، با الهام از کارناوال های موسیقی و پایکوبی سنتی برزیل (سامبا)، فرهنگ و نگرش سنتی برزیلی به زندگی و طبیعت بافته می شود. این فرش ها با ته رنگ های گرم و طرح های هنری مورد توجه مشتریانی با سلیقه خاص و هنری قرار دارند که در پی خلق یک فضای مجذوب کننده و فریبنده، برای دکوراسیون منزل خود هستند.

برای بافت هر فرش برزیلی از جنس ابریشم حتی در قطع کوچک، حدود 5 تا 6 ماه زمان احتیاج است تا نخ های تار و پود ابریشم با دقت با دست بافندگان به هم گره بخورد. به همین علت فرش برزیلی ابریشمی، در میان عموم مردم، بیشتر به عنوان یک اثر هنری ارزشمند محسوب می شود. فرش برزیلی ابریشمی در میزان های متنوع و سفارش های درخواستی در دسترس است.

آگهی های فرش را در خبرنگاران ببینید
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2129

به "تور ارزان برزیل: فرش برزیلی؛ فرشی از پوست طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان برزیل: فرش برزیلی؛ فرشی از پوست طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید