طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت جا افتاده و خوشمزه

به گزارش مجله سفر به کانادا، در گزارش زیر طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت جا افتاده و خوشمزه

به گزارش ، وقتی که صحبت از غذا های ایرانی می گردد حتما همه از خورشت های خوشمزه و جا افتاده اصیل ایرانی یاد می کنیم. خورش ها دنیای بسیار متنوع و رنگارنگی دارند و یکی از خوشمزه ترین و خوش ظاهرترین آن ها خورشت بادمجان است که غذای محبوب هر خانواده ای است. همان طور که از اسمش پیدا است عضو اصلی این غذا بادمجان است که به صورت های مختلف مثل حلقه ای، از وسط نصف شده و یا به صورت کامل سرخ شده و همراه با بقیه مواد پخته می گردد.

این خورش اکثرا همراه گوشت های تکه ای آماده می گردد که کار را برای افراد گیاهخوار سخت نموده است. ولی لازم نیست که نگران باشند. چرا که تهیه خورش بادمجان بدون گوشت هم ممکن است. مطابق دستور زیر شما می توانید پنیر کبابی کاله که سرشار از پروتئین و کلسیم است را جایگزین گوشت کنید و از طعم جدید و متفاوت، ولی دوستداشتنی آن لذت ببرید. در ادامه با طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت همراه ما باشید.

پنیر کبابی 450 گرم

بادمجان درشت چهار عدد

پیاز عظیم یک عدد

آب سه لیوان

گوجه فرنگی متوسط چهار عدد

سیر دو حبه

رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روغن زیتون به مقدار لازم

آب لیمو ترش یک قاشق غذاخوری

غوره تازه یا فریزری یک چهارم پیمانه

خورش بادمجان با گوشت گوسفند یکی از محبوب ترین غذا های خورشتی ایرانی است که اتفاقا خیلی سریع هم قابل تهیه است، اما ما برای کسانی که گوشت دوست ندارند هم دستورالعملی داریم تا بتوانند این خورش خوشمزه را در خانه تهیه نمایند و از طعم خوش آن لذت ببرند. برای آغاز ابتدا پنیر کبابی را از فریزر خارج کنید و در دمای آشپزخانه قرار دهید تا یخ زدایی گردد. پس از این که پنیر کبابی از حالت یخ زده خارج شد، آن را به صورت مکعبی برش بزنید. سپس آن ها را داخل یک کاسه بریزید و مقداری روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. همه مواد را کمی هم بزنید و داخل یخچال قرار دهید تا پنیر کبابی ها مزه دار شوند.

بادمجان ها را خوب بشویید و پوست بگیرید. سپس به صورت حلقه ای برش بزنید و داخل یک صافی یا آبکش بچینید. روی بادمجان ها را مقداری نمک بپاشید و 30 دقیقه کنار بگذارید تا آب تلخ آن ها خارج گردد. پس از 30 دقیقه بادمجان ها را بشویید و با دستمال خشک کنید. یک ماهیتابه عظیم بردارید و بسته به تعداد بادمجان ها داخل آن روغن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و بادمجان ها را داخل آن بچینید و سرخ کنید.

در حالی که بادمجان ها سرخ می شوند گوجه فرنگی ها را بشویید و به صورت حلقه ای برش بزنید. دقت کنید که برش ها خیلی نازک نباشند، چون گوجه فرنگی پس از سرخ شدن ممکن است از پوستش جدا گردد و ظاهر زیبایی نداشته باشد. پس از این که بادمجان ها سرخ شدند، گوجه فرنگی های برش خورده را داخل ماهیتابه بچینید و به مدت چند دقیقه سرخ کنید.

پیاز را پوست بکنید و خلالی کنید. سیر را پوست بکنید و رنده کنید. یک ماهیتابه بردارید و مقداری روغن داخل آن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. پیاز های خلالی شده را داخل ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. پس از این که پیاز ها طلایی شدند، سیر رنده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر سیر خارج گردد. دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و همراه با مقداری نمک، فلفل و زردچوبه حدود دو دقیقه تفت دهید.

اکنون بادمجان های سرخ شده را روی مخلوط پیاز و سیر سرخ شده بچینید. گوجه های سرخ شده را هم روی بادمجان ها بچینید. پنیر کبابی را از یخچال خارج کنید و با نصف پیمانه غوره تازه به خورشت اضافه کنید. سپس در تابه را قرار دهید و حرارت شعله را کم کنید. اجازه دهید تا خورش به مدت 8-10 دقیقه بپزد و جا بیافتد. در پایان می توانید پس از خاموش کردن حرارت، یک قاشق غذاخوری آب لیمو به خورش اضافه کنید. خورش را داخل ظرف مورد نظر بکشید و سرو کنید. نوش جان.

از آن جایی که پنیر کبابی دارای نقطه ذوب بالای است در هنگام پختن آب نخواهد شد و شکل خود را حفظ خواهد نمود. پس لازم نیست که نگران ظاهر خورشتان باشید.

همچنین می توانید از غوره تازه در این خورش بهره ببرید که طعم ترشی به غذا می دهد. برای این مقدار از مواد نصف لیوان غوره تازه کافی است. آن را در مرحله آخر همراه با مواد دیگر به خورشت اضافه کنید تا بپزد و نرم گردد.

در مرحله آخر می توانید به جای آب لیمو از آبغوره بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1631

به "طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت جا افتاده و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت جا افتاده و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید