خبرنگاران منابع ارزی صرف واردات فناوری های پیشرفته و توانمندسازی صنایع داخلی گردد
به گزارش مجله سفر به کانادا، تهران- خبرنگاران- دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: انتظار می رود با برداشته شدن احتمالی تحریم ها در سال 1400، منابع ارزی وارداتی بیشتر صرف واردات ماشین آلات، دانش فنی، تقویت نهضت ساخت داخل و توانمندسازی صنایع داخلی گردد.
آرش محبی نژاد امروز در گفت وگو با خبرنگار مالی خبرنگاران گفت: سال 99 با وجود دو غول عظیم تحریم و کرونا شاهد به بار نشستن نهضت ساخت داخل بودیم، همچنین با برگزاری چند میز تعمیق ساخت داخل، تعداد زیادی از قطعات خودرویی داخلی سازی شد.
وی توضیح داد: اگر مشوق های مورد احتیاج این صنعت تامین نگردد، احتمال ابتر ماندن این نهضت که زحمت زیادی برای آن کشیده شده، وجود دارد.
این مقام صنفی ادامه داد: اگر تحریم ها در آینده برطرف گردد، با توجه به عزم حاکمیت برای وصول مطالبات ارزی از طرف های خارجی، فشار مضاعف واردنمایندگان و همچنین خود طرف های خارجی که متمایل به تهاتر کالایی به جای پرداخت نقدی بدهی هایشان هستند، سرازیر شدن واردات به سمت کشور دور از انتظار نخواهد بود که به ضرر فراوری ملی است.
وی افزود: این مساله که نظیر آن را در دور پیشین تحریم ها نیز شاهد بودیم، تمایل به واردات کالاهای ساخته شده خارجی را افزایش خواهد داد، به طور نمونه در سال 92 نسبت به سال 90 شاهد چهار برابر شدن واردات خودروهای خارجی بودیم که معادل 60 درصد ارزش خودروهای فراوری داخل بود.
محبی نژاد گفت: در چنین مواقعی، به طور عمده کالاهای بادوام همچون خودرو، لوازم خانگی و قطعات خودرو وارد می شوند و فراوریات داخلی آنها در معرض خطر قرار خواهد گرفت و در سطح کلان نیز بیم رکود تورمی و ظهور بیماری هلندی وجود دارد.
وی تاکید نمود: یکی از عواملی که در شتاب دهی به این رویه و واردات موثر است، انتظارات مردمی است که انتظار دارند پس از برطرف تحریم ها شاهد فراوانی اجناس و کالاها باشند.
این مقام صنفی گفت: در این صورت شاید در کوتاه مدت شاهد ارزان شدن ارزاق باشیم، اما در سیل واردات، فراوری داخل نابود خواهد شد.
وی توضیح داد: از مسوولان انتظار می رود به فکر آن دوره احیای برجام باشند و منابع وارداتی را به نحوی کنترل نمایند که بیشتر صرف واردات ماشین آلات، دانش فنی، تقویت نهضت ساخت داخل و توانمندسازی صنایع داخلی گردد.
محبی نژاد ادامه داد: در غیر این صورت، نهضت ساخت داخل ابتر مانده و کسانی که در این نهضت سرمایه گذاری نموده و مشارکت داشتند و توانسته بودند در دوران تحریم فراوری خودرو را سرپا نگه دارند، با مسائل زیادی روبرو خواهند شد.
وی تاکید نمود: فراموش نکنیم بخش خصوصی هوشمند عمل می نماید و همیشه به سمت و سویی می رود که بیشترین بازدهی سرمایه را داشته باشد، بر این اساس امید می رود سیاست گذاری های کلان به سمتی باشد که تقویت نماینده فراوری باشد، زیرا آنقدر افراد پرهیزکار نداریم که منافع شخصی شان را فدای منافع ملی نمایند.
از حضور خارجی ها در بازار خودرو استقبال می کنیم
دبیر انجمن قطعه سازان همگن در عین حال اعلام نمود: از حضور خارجی ها در اقتصاد کشور به ویژه آنکه همراه با واردات فناوری، عمق ساخت داخل بالا و به کارگیری قطعه سازان ایرانی در زنجیره تامین خودروسازان عظیم و بین المللی باشد، استقبال می کنیم.
وی یادآور شد: در دهه ها و سال های گذشته کشورهایی همچون ترکیه، چین و کره جنوبی با همین رویکرد، واردات فناوری و حضور در مشارکت های بین المللی، امروز به خودروسازان عظیم تبدیل شده اند و محاسبات نشان داده ترکیه از محل صادرات قطعات خودرو به اندازه حدود 30 چاه نفت کشورمان درآمد دارد.
پیش از این محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفته بود: با هدف حفظ دستاوردهای داخلی سازی و برطرف نگرانی قطعه سازان از احیای برجام و تداوم سیاست ها و اهداف ساخت داخل، طرح قانونی شدن نهضت ساخت داخل از سوی قطعه سازان به مجلس ارائه شد.
وی بیان داشت: سیاست ها و برنامه های گسترده ای برای داخلی سازی قطعات اجرا شده، اما نگرانی هایی برای قطعه سازان در تداوم این سیاست ها وجود دارد و عقیده بر این است که پس از برطرف احتمالی مسائل برجام، شرکت ها دوباره به واردات بی رویه و سرکوب صنعت داخل روی بیاورند.
نجفی منش گفت: بر همین اساس قطعه سازان با ارائه پیشنهادی به مجلس در تلاشند تا نهضت ساخت داخل به عنوان راهبرد اساسی تبدیل به قانون گردد تا دستاوردهای حاصل از داخلی سازی حفظ گردد.
رشد 20 درصدی فراوری خودرو به همت قطعه سازان
محبی نژاد در ادامه به افزایش حدود 20 درصدی فراوری خودرو در 11 ماهه سال 99 در مقایسه با مدت مشابه سال 98 اشاره نمود و گفت: این افزایش فراوری با وجود حذف تقریبی مونتاژکاری و خروج دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو 405 از سبد فراوری خودروسازان رخ داد که با در نظر داشتن شرایط سخت تحریم ها و کرونا شایسته توجه است.
وی بیان داشت: ایران خودرو در مدت یاد شده 40 درصد افزایش فراوری داشت و عظیمترین خودروساز کشور لقب گرفت، در حالی که سایپا فراوریی مشابه پارسال به ثبت رسانید.
این مقام صنفی یادآور شد: برای سال 99 رشد 50 درصدی فراوری خودرو برنامه ریزی شده بود اما محقق نشد که یک دلیل عمده آن مصوب نشدن بسته جهش فراوری خودرو در جلسه سران قوا بود که تا به امروز به تعویق افتاده است.
وی توضیح داد: عظیمترین مشکل حال حاضر صنعت خودرو بلاکلیفی مواد اولیه، ارز و قیمت گذاری دستوری است؛ به طوری که قطعه سازان بدون برنامه ریزی وارد سال 1400 شده اند.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به طرح جامع خودرو که از سوی مجلس تدوین شده، ادامه داد: در این طرح، به عنوان حل بخشی از مسائل این صنعت، عرضه خودرو در بورس مطرح شد، همچنین چند بار این طرح از کمیته خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه شد و برگشت خورد.
وی افزود: با توجه به زمان بر شدن این طرح، در جلسه ای در وزارت صنعت با حضور وزیر، اعضای کمیسیون صنایع و معادن و کمیته خودرو، راه حل کوتاه مدت بسته جهش فراوری تهیه شد تا صنعت خودرو از بلاتکلیفی خارج گردد، اما با وجود برگزاری چندین جلسه سران قوا این راه حل در دستور کار قرار نگرفته و مطرح نشده است.
محبی نژاد گفت: ستون اصلی این بسته، نحوه قیمت گذاری خودرو است به طوری که 55 درصد از خودروهای فراوریی کشور که مخاطب عام دارند و اقشار متوسط خریدار و مصرف نماینده آنها هستند با سود حداقلی و بدون زیان فراوری شوند، در عین حال 45 درصد دیگر خودروها که لوکس تر هستند با سود معقول 15 تا 20 درصدی (که بتواد صنعت خودرو را از زیان خارج کند) قیمت گذاری شوند.
وی تاکید نمود: به این ترتیب امید می رود مسائل نقدینگی و زیان خودروسازی کاهش یابد.
به گزارش خبرنگاران، با پرداخت سه هزار میلیارد تومان از بدهی های خودروسازان به قطعه سازان در ایام پایانی سال99، جمع مطالبات زنجیره تامین قطعه سازی به حدود 40 هزار میلیارد تومان رسید که از این میزان، نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان بدهی معوق تسویه نشده است.
منبع: ایرنا