اثرات مثبت برجام در اقتصاد کشور مشاهده نشده است، تنها خط اعتباری چین هم متوقف شد

به گزارش مجله سفر به کانادا، عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر با اعلام اینکه هنوز اثرات مثبت برجام در سطح اقتصاد کشور مشاهده نشده است، گفت: تنها خط اعتباری که متعلق به چین بود متوقف شده و منتظر رایزنی مسئولان برای شروع دوباره است.

اثرات مثبت برجام در اقتصاد کشور مشاهده نشده است، تنها خط اعتباری چین هم متوقف شد

با ما همراه باشید و با تور سفر چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

مصطفی تنها در گفت وگو با خبرنگار مالی خبرنگاران، با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور امروز با دو دسته مشکل جدی روبرو است، گفت: در رابطه با مسائل جاری افزایش حجم واردات در طول چند سال اخیر شرایط سختی را برای فراوریکنندگان داخلی بوجود آورده است البته با تمهیدات وزارت صنعت مسائل تا حدی کاهش یافته اما مقابله جدی آن همت تمام مسئولین را می طلبد.

وی با بیان اینکه در طی این سال ها کمبود نقدینگی واحدهای فراوریی را در تأمین مواد اولیه تحت فشار قرار داده است، افزود: خودروسازان نیز تعهدی به پرداخت مطالبات فراوریکنندگان تایر ندارند به نحوی که تا به امروز 200 تا 300 میلیارد تومان بدهی به فراوریکنندگان تایر دارند که هنوز پرداخت نشده است.

عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر افزود: افزایش حجم مطالبات شرکت های تایرساز باعث شده تا امکان توسعه محصول و یا به روزرسانی ماشین آلات به دلیل کمبود نقدینگی در سطح واحدهای فراوریی نباشد.

تنها به رکود بازار طی دو سال اخیر اشاره نمود و گفت: این موضوع در کنار سایر عوامل شرایط سختی را برای واحدهای فراوریی بوجود آورده است. اگر شرایط عادی بود شاید می توانستیم با کاهش حجم فراوری از پس رکود حاکم بر بازار بربیایم اما امروز تجمیع مسائل باعث شده تا نتوانیم فعالیت خود را به نحو احسن انجام دهیم.

وی با بیان اینکه امروز فرسایش عجیبی در سطح واحدهای فراوریی تایرساز ایجاد شده است، گفت: مجبوریم کمتر از ظرفیت و برای بقای واحد فراوریی فعالیت کنیم.

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور در ادامه با اعلام اینکه هنوز اثرات مثبت برجام در سطح اقتصاد کشور مشاهده نشده است، افزود: هنوز بانک ها و شرکت های اروپایی همکاری با فراوریکنندگان اروپایی ندارند و ما نمی توانیم نخستین گام برای توسعه محصول که همان نصب ماشین آلات به روز و استفاده از تکنولوژی جدید است را در اختیار داشته باشیم. این در حالی است که برای فراوری یک محصول با کیفیت ارتباط با تکنولوژی های روز امری ضروری محسوب می گردد.

تنها با اشاره به اینکه هیئت های تجاری مختلفی از کشورها به ایران سفر نموده اند، توضیح داد: با این وجود ما در حوزه تایر فقط شاهد حرف و جلسه بودیم و حتی یک تفاهم نامه کوتاه نیز امضا ننموده ایم.

وی با تأکید براینکه برای نوسازی خطوط فراوری نیازمند گشایش خطوط اعتباری هستیم، گفت: برای جذب سرمایه گذاری های جدید باید خطوط اعتباری داشته باشیم اما متأسفانه با لغو تحریم ها هنوز در خطوط اعتباری با مشکل روبرو هستیم. در گذشته نیز فقط از خطوط اعتباری چین استفاده می کردیم که آن هم مهلتش تمام شده و منتظر رایزنی مسئولین برای تمدید است.

عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر با اشاره به اینکه در کنار تمام موضوعات مطرح شده قاچاق نیز در صنعت تایر برحجم مسائل اضافه نموده است گفت: قاچاق تایر از مسیرهای مختلفی انجام می گردد و ما آمار دقیقی در این رابطه نداریم اما متأسفانه قاچاق تایرهای بی کیفیت و ارزان قیمت ضربات سختی را به فراوریکننده داخلی وارد نموده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 696

به "اثرات مثبت برجام در اقتصاد کشور مشاهده نشده است، تنها خط اعتباری چین هم متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات مثبت برجام در اقتصاد کشور مشاهده نشده است، تنها خط اعتباری چین هم متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید