خبرنگاران اتحادیه اروپا: حفاری های ترکیه در قبرس باید متوقف گردد

به گزارش مجله سفر به کانادا، تهران- خبرنگاران- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در ملاقات با مقامات قبرس در نیکوزیا گفت: حفاری های غیرقانونی ترکیه در قبرس باید متوقف گردد.

خبرنگاران اتحادیه اروپا: حفاری های ترکیه در قبرس باید متوقف گردد

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش فرانس24، بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در سفر دو روزه به نیکوزیا گفت که وی با نیکوس کریستودولید وزیر امورخارجه قبرس در خصوص چگونگی تقویت ثبات منطقه و کاهش تنش ها گفت وگو نموده است.

وی اضافه نمود: همانطور که قبرس پیشنهاد نموده، محدود کردن مناطق انحصاری مالی توسط ترکیه باید با رعایت کامل قوانین بین المللی و حسن نیت انجام گردد.

وزیر امورخارجه قبرس نیز پس از ملاقات با بورل گفت: ترکیه تصمیم دارد ششمین حفاری غیرقانونی خود را در کمتر از یک سال، با نقض حقوق حاکم بر قبرس و بی ثبات سازی بیشتر منطقه ادامه دهد.

به گفته کریستودولید، اقدامات ترکیه در مناطق دریایی قبرس را نمی توان تنها در یک بخش توصیف کرد... آنها بخشی از یک رفتار هشدار دهنده هستند.

قبرس به عنوان عضو اتحادیه اروپا، اخیرا ترکیه را متهم نموده که با اعزام کشتی های حفاری جدید به آب های این جزیره، اوضاع را متشنج نموده، اما آنکارا مدعی شده که این کشتی ها در آب های سرزمینی ترکیه قرار دارند.

دولت قبرس کوشش جدید ترکیه را برای عملیات حفاری غیرقانونی در جنوب غرب این جزیره محکوم نموده و آن را نقض پیاپی حق حاکمیت قبرس در دریای مدیترانه دانسته است.

نیکوزیا اعلام نموده که آنکارا با وجود آگاهی از واگذاری عملیات حفاری در بخش شماره هفت مالی آب های قبرس در سپتامبر گذشته (شهریور - مهر) به شرکت های توتال فرانسه و انی ایتالیا، کشتی حفاری ترکیه را به این نقطه فرستاده است.

جزیره قبرس به بخش های یونانی نشین و ترک نشین تقسیم شده که بخش ترک نشین شمال قبرس در سال 1974 در واکنش به ناآرامی ها در این جزیره میان یونان تبارها و ترک تبارها، به اشغال نیروهای ترکیه درآمده، هر چند نهادهای بین المللی این اقدام آنکارا را به رسمیت نشناخته اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1122

به "خبرنگاران اتحادیه اروپا: حفاری های ترکیه در قبرس باید متوقف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اتحادیه اروپا: حفاری های ترکیه در قبرس باید متوقف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید