حذف 100درصدی نیترات و کاهش 40 درصدی مصرف انرژی در فرآیند تصفیه فاضلاب

به گزارش مجله سفر به کانادا، خبرنگاران/سمنان دانشگاه صنعتی شاهرود با اجرای یک طرح فناورانه پژوهشی پیروز به حذف 100 درصدی نیترات و کاهش 40 درصدی مصرف برق در فرآیند تصفیه فاضلاب شد.

حذف 100درصدی نیترات و کاهش 40 درصدی مصرف انرژی در فرآیند تصفیه فاضلاب

ایزدی فرد سرپرست دانشگاه صنعتی شاهرود با اعلام این خبر اظهار کرد: این طرح پژوهشی که تحت عنوان ارتقای سیستم های تصفیه فاضلاب به یاری هوادهی با میکرو- نانوحباب در دانشگاه صنعتی شاهرود اجرایی شده حائز رتبه دوم ملی از سوی وزارت نیرو شد.

وی با بیان اینکه طرح مشترک دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت آب و فاضلاب استان قزوین از سوی وزارت نیرو به عنوان طرح برگزیده کشور انتخاب شد افزود: طرح مشترک این دانشگاه و شرکت آب و فاضلاب استان قزوین به عنوان طرح برگزیده کشوری حائز رتبه دوم ملی از سوی وزارت نیرو شناخته شد.

وی ادامه داد: طرح پژوهشی ارتقای سیستم های تصفیه فاضلاب به یاری هوادهی با میکرو- نانوحباب که به طور مشترک به وسیله دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت آب و فاضلاب استان قزوین به اجرا در آمده است، از سال 1398 شروع و در خاتمه سال 1399 به اتمام رسید.

سرپرست دانشگاه صنعتی شاهرود افزود: دکتر سید فضل اله ساغروانی از دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود مجری طرح و دکتر جلال الدین شایگان از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر بهناز دهرآزما از دانشکده مهندسی عمران و مهندس سهیل فرج­زاده­ ها از شرکت آبفای قزوین همکاران این طرح پژوهشی هستند.

وی با اشاره به دستاوردهای این طرح فناورانه اظهار کرد: از نتایج ارزشمند این طرح فناورانه که با حمایت فنی و تامین مولدهای میناب به وسیله شرکت نوفناوران میناب طوس از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان به اجرا درآمده است، کاهش 40 درصدی مصرف برق، کاهش بیش از 30 درصدی زمان فرآیند تصفیه است.

سرپرست دانشگاه صنعتی شاهرود از کاهش قابل توجه سرمایه گذاری اولیه ساخت تصفیه خانه های فاضلاب به عنوان دیگر دستاورد مهم این طرح پژوهشی نام برد و افزود: حذف تقریباً 100 درصدی نیترات نیز از دیگر نتایج این طرح بوده که از منظر زیست محیطی قابل توجه بوده و باعث کاهش رهایش نیترات به محیط زیست می گردد.

وی با اشاره به بهره مندی استخرهای پرورش آبزیان از نتایج این طرح پژوهشی اعلام نمود: نتیجه این طرح برای پرورش دهندگان آبزیان مناسب است زیرا می توانند با بازیافت آب خروجی از استخرهای پرورشی، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف آب و هزینه های اجرایی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2032

به "حذف 100درصدی نیترات و کاهش 40 درصدی مصرف انرژی در فرآیند تصفیه فاضلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف 100درصدی نیترات و کاهش 40 درصدی مصرف انرژی در فرآیند تصفیه فاضلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید