ترامپ: پیمان نفتا را لغو نمی کنم، پول ملی کانادا و مکزیک تقویت شد

به گزارش مجله سفر به کانادا، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، این خبر در بیانیه ای از طرف کاخ سفید در حالی اعلام شد که به نقل از مقامات کاخ سفید گفته می شد ترامپ و مشاورانش در نظر دارند دستوری اجرایی برای خارج شدن ایالات متحده از پیمان تجاری آنها با کانادا و مکزیک(نفتا) که یکی از بزرگترین بلوک های تجاری دنیاست صادر نمایند.

ترامپ: پیمان نفتا را لغو نمی کنم، پول ملی کانادا و مکزیک تقویت شد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

در واکنش به احتمال صدور این دستور اجرایی، سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا گفت که این کشور آمادگی دارد برای مذاکره دوباره پیرامون نفتا، به پای میز مذاکره بازگردد.

در همین حال، در بیانیه تازه کاخ سفید آمده است: ترامپ در تبادل نظریی تلفنی با رییس جمهور مکزیک، انریکه پنیا نیتو، و نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، اعلام نموده است که از لغو فوری نفتا خودداری خواهد نمود. در این بیانیه از این تبادل نظر با عنوان یک تبادل نظری خوب و سازنده یاد شده است.

در این بیانیه در نقل قولی از ترامپ آمده است: به روز رسانی نفتا به وسیله مذاکره مجدد یک امتیاز است و کار کردن با ریس جمهور پینیا نیتو و نخست وزیر ترودو مایه افتخار است و من اطمینان دارم نتیجه پایانی مذاکره، هر سه کشور را قدرتمندتر می نماید.

صدور این بیانیه بلافاصله موجب شد ارزش پول کانادا و مکزیک در بازارهای آسیایی دوباره افزایش یابد و ارزش دلار در برابر دلار کانادا 0.6 درصد و در مقابل پزو مکزیک 1 درصد افت کرد.

کاخ سفید در نظر داشت فرمان اجرایی خارج شدن از نفتا را در یکصدمین روز فعالیت دولت ترامپ یعنی شنبه پیش رو صادر کند اما در بین مشاوران ارشد ترامپ در خصوص انجام اینکار اختلاف نظر وجود داشت.

پاول فرلی اقتصاد دان رویال بانک کانادا می گوید: لغو کامل این موافقت نامه به معنای از دست رفتن همه آنچیزی بود که تا امروز به دست آمده است.

ترامپ به طور مکرر اعلام نموده است در صورتی که نتواند به وسیله مذاکره مجدد به نتیجه بهتری برای آمریکا برسد از این معاهده 23 ساله خارج می گردد.

زمان زیادی است که ترامپ مکزیک را به ازبین بردن فرصت های شغلی آمریکا متهم می نماید؛ ایالات متحده از یک مازاد تجاری اندک با مکزیک در اوایل دهه 1990 به واردات 63 میلیارد دلاری در 2016 رسیده است.

جزییات پیش نویس فرمان جدید ترامپ درباره نفتا هنوز منتشر نشده است.

ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری اش با موانع متعددی بر سر راه وعده های انتخاباتی خود روبرو شده است مثل دستور مراجع قضایی این کشور برای لغو فرمان مهاجرتی ترامپ. به همین دلیل، خارج شدن از نفتا او را قادر می سازد ادعا کند به یکی از وعده های کلیدی کمپین انتخاباتی خود عمل نموده است. در عین حال این تصمیم می تواند به وجهه او در ایالاتی که در انتخابات به او رای داده اند لطمه بزند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 460

به "ترامپ: پیمان نفتا را لغو نمی کنم، پول ملی کانادا و مکزیک تقویت شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "ترامپ: پیمان نفتا را لغو نمی کنم، پول ملی کانادا و مکزیک تقویت شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ: پیمان نفتا را لغو نمی کنم، پول ملی کانادا و مکزیک تقویت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید