بیانیه علی اف و اردوغان تصویب شد

به گزارش مجله سفر به کانادا، فارس نوشت: توافق موسوم به بیانیه شوشا که در جریان سفر 25 خرداد رئیس جمهور ترکیه به جمهوری آذربایجان به امضای روسای جمهور دو کشور امضا شد، مورد تصویب قوه قانونگذاری جمهوری آذربایجان نهاده شد.

بیانیه علی اف و اردوغان تصویب شد

منابع رسانه ای و خبرگزاری های مختلف در جمهوری آذربایجان، روز سه شنبه (امروز) خبری فوری درباره جلسه مجلس ملی (مجلس) این کشور منتشر کردند و از تصویب یک توافق مهم در زمینه روابط جمهوری آذربایجان با ترکیه خبر دادند.

طبق گزارش وبگاه آذری دیلی، قانونگذاران مجلس جمهوری آذربایجان، بیانیه شوشا را که در تاریخ پانزدهم ژوئن 2021 (25 خرداد ماه 1400) در جریان سفر رجب طیب اردوغان به جمهوری آذربایجان بین او و الهام علی اف امضا شده بود، تصویب کرد.

به گفته منابع رسانه ای در جمهوری آذربایجان، طرح پیشنهادی برای تصویب بیانیه شوشا در مورد روابط این کشور با ترکیه به وسیله الهام علی اف به مجلس این کشور فرستاده شده بود تا این بیانیه به عنوان یک سند مورد تصویب قرار گیرد.

صمد سیدوف رئیس کمیته روابط بین الملل مجلس جمهوری آذربایجان در جلسه تصویب این طرح گفت: قلب ما با ترکیه می تپد. این یکی از اسناد اصلی کشورداری آذربایجان است. این را باید مهمترین سند در زمینه حفاظت از واقعیت نو ایجاد شده در منطقه ارزیابی کرد. بیانیه شوشی یکی از اسناد تضمین کننده آینده قراباغ آزاد شده آذربایجان است.

صاحبه غفاراوا رئیس مجلس جمهوری آذربایجان با تمجید از بیانیه شوشا و روابط این کشور با ترکیه گفت: ما به عنوان نمایندگان مجلس از اینکه توانستیم بیانیه شوشا را تصویب کنیم خرسند هستیم.

بیانیه شوشا در جریان سفر رجب طیب اردوغان به جمهوری آذربایجان و بازدید او از شهر شوشا در منطقه قراباغ کوهستانی امضا شد؛ شهری که در جریان جنگ 44 روزه جمهوری آذربایجان و ارمنستان از تسلط ایروان عایدی و باکو کنترل آن را در دست گرفت.

در بیانیه شوشا، به موضوعات مختلف روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان شامل امور سیاسی، مالی، تجاری، فرهنگی و مسائل امنیتی، نظامی و دفاعی اشاره شده است. پیش از این، الهام علی اف این بیانیه را تحولی بزرگ برای تبدیل روابط دو کشور به سطح ائتلاف خوانده بود.

علی اف در نطقی به مناسبت شروع سال 2022 گفته بود: بیانیه شوشا که با ترکیه امضا شد، روابط ترکیه و (جمهوری) آذربایجان را رسما تا سطح یک اتحاد بالا می برد، اگرچه در واقع قبلا یک رابطه مبتنی بر اتحاد وجود داشت اما رسما تایید شده و امضای این بیانیه در شوشی معنای خاصی داشت

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2035

به "بیانیه علی اف و اردوغان تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه علی اف و اردوغان تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید