بن علوی: مذاکرات مسقط برای اتخاذ تصمیمات نبود، دیدارهای قبلی ایران و غرب در مسقط علنی نمی شد

به گزارش مجله سفر به کانادا، خبرنگاران: وزیر خارجه عمان در روز سوم مذاکرات مسقط کنفرانسی خبری درباره مذاکرات سه روز گذشته ایران و نمایندگان 1+5 صورت داد.

بن علوی: مذاکرات مسقط برای اتخاذ تصمیمات نبود، دیدارهای قبلی ایران و غرب در مسقط علنی نمی شد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در روز سوم مذاکرات مسقط کنفرانسی خبری درباره مذاکرات سه روز گذشته ایران و نمایندگان 1+5 صورت داد.

بن علوی در ابتدای صحبت هایش از تمامی خبرنگاران حاضر در این نشست به منظور پوشش این رویداد در سلطنت عمان تقدیر و تشکر کرد.

مذاکرات مسقط برای اتخاذ تصمیمات نبود

بن علوی از کاهش خبررسانی در روند مذاکرات عذرخواهی کرد و گفت که این یک نشست و نه کنفرانس بوده که در این نشست درباره یک موضوع صحبت می شد.

وی در ادامه گفت: مذاکرات در عمان برای اتخاذ تصمیمات نبود و اجتماع های دیگری در وین برگزار خواهد شد و طی آن تصمیمات اتخاذ خواهد شد. مایل هستم که بگویم در مذاکرات در عمان تبادل آرا و رسیدن به یک فهم مشترک برای آماده سازی عناصر مهم توافقنامه مورد انتظار آنالیز شد.

دیدارهای قبل ایران و غرب در مسقط علنی نمی شد

وزیر خارجه عمان اضافه نمود: سلطنت عمان مشتاق است که توافق حاصل گردد و عمان تمامی امکانات مورد احتیاج برای کامیابی و موفقیت این مذاکرات را فراهم می نماید. عمان امکانات گسترده ای را طی پنج سال گذشته برای حصول توافق میان ایران و جامعه جهانی فراهم نموده است.

وی در بخشی از سخنانش گفت که بسیاری از دیدارها میان ایران و غرب که در عمان برگزار می شد علنی نمی شده است.

در صورت توافق شرایط بسیار مثبتی در منطقه ایجاد خواهد شد

بن علوی همچنین گفت که عمان مشتاق است که منطقه خلیج فارس و خاورمیانه خالی از درگیری ها باشد. همه می دانند که منطقه شاهد درگیری های خطرناکی است که شرایط تأسفباری را ایجاد نموده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حصول توافق میان ایران و غرب گفت که در صورتی که درگیری ها و خصومت ها میان آمریکا و ایران به دوستی و همکاری تبدیل گردد، شرایط بسیار مثبتی در منطقه ایجاد خواهد شد. همه طرف ها که در عمان حضور دارند مشتاق هستند که به توافق دست یابند.

همچنان اختلافاتی وجود دارد، شرایط خطرناک است

وزیر خارجه عمان در پاسخ به سؤالی گفت که در جریان مذاکرات اختلافات زیادی وجود داشت که در عمان توافقاتی درباره آن حاصل شد و البته همچنان اختلافاتی وجود دارد. شرایط خطرناک است اما آن چیزی که درباره آن توافق حاصل شد بیشتر از مواردی است که درباره آن اختلاف وجود دارد.

وی درباره تأثیرگذاری عمان در مذاکرات نیز گفت: ما در اینجا برای تأثیرگذاری بر مذاکرات حضور نداشتیم و ما در فاصله مساوی از هر دو طرف قرار داریم. چیزی که مهم است آینده برای همگان است و همه به اهمیت این موضوع واقف هستند.

وی همچنین درباره عدم حضور وزیران امور خارجه آمریکا و ایران در کنفرانس خبری گفت که آنها توافق کردند که کنفرانس خبری برگزار نکنند و نشست در عمان اجتماع مذاکرات نبوده، چون همه طرف های مذاکره کننده در عمان حضور نداشتند و در اینجا به تبادل آرا پرداختند تا به هدف نهایی یعنی توافقنامه جامع دست یابند.

وزیر امور خارجه ایران فردا عمان را ترک می نماید

بن علوی درباره امکان تمدید مذاکرات گفت که این موضوع به مذاکره کنندگان ارتباط دارد و تأکید کرد که تمامی طرف های مذاکره کننده روی حصول توافق تمرکز نموده اند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره امکان بازگشت جان کری به عمان برای بحث و آنالیز برنامه هسته ای ایران با عمان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس گفت: هنوز این موضوع نهایی نشده است اما هرزمان که جان کری خواست که به عمان بازگردد از وی استقبال می کنیم و اشتون نیز همین موضوع را به من اطلاع داده است و وزیر امور خارجه ایران نیز فردا عمان را ترک می نماید.

من پیامی از یکی از همتاهای خود در کشورهای حوزه خلیج فارس دریافت کردم که وی از این مذاکرات و نشست عمان حمایت و پشتیبانی می نماید.

وی به نام وزیر امور خارجه کشور عربی که با وی تماس گرفته اشاره نکرد.

مذاکرات سه جانبه بین وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 در مسقط، پایتخت عمان، در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار گردید و امروز (20 آبان) نیز مسقط شاهد برگزاری دیدار در سطح مدیران کل گروه 1+5 و ایران بود.

طرفین مذاکرات سه جانبه را سخت و جدی توصیف نموده و البته سخنان چندان امیدوار کننده ای درباره پیشرفت آن اظهار ننموده اند، با این حال هنوز امیدوار به دستیابی به گشایشی در گفت وگوها هستند.

این مذاکرات احتمالاً مهمترین نشستی بود که پیش از گفت وگوهای نهایی در 18 نوامبر (27 آبان) برگزار گردید و نتایج آن اهمیت زیادی در سرنوشت مذاکرات 10ساله هسته ای کشورمان با قدرت های جهانی خواهد داشت.

ضرب الاجل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 که در توافقنامه موقت ژنو موسوم به برنامه مشترک اقدام مشخص شده بود روز سوم آذر به خاتمه می رسد و دیپلمات ها تا آن روز فرصت دارند به توافقی جامع دست یابند.

منبع: تسنیم
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 332

به "بن علوی: مذاکرات مسقط برای اتخاذ تصمیمات نبود، دیدارهای قبلی ایران و غرب در مسقط علنی نمی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بن علوی: مذاکرات مسقط برای اتخاذ تصمیمات نبود، دیدارهای قبلی ایران و غرب در مسقط علنی نمی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید