بدون راهبرد تجاری، حضور ایران در بازار افغانستان پایدار نخواهد بود

به گزارش مجله سفر به کانادا، محمدمهدی جوانمرد قصاب رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با اشاره به اینکه ایران از سال 95 بزرگترین صادرکننده به افغانستان بوده است، گفت:، اما اگر استراتژی و راهبرد تجاری نداشته باشیم، این قوی بودن برای همواره ادامه نخواهد یافت.

بدون راهبرد تجاری، حضور ایران در بازار افغانستان پایدار نخواهد بود

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، نشست صندلی افغانستان و پاکستان در نقشه تجارت منطقه ای کشور، عصر روز یکشنبه 5 بهمن با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان توسعه تجارت برگزار گردید. این نشست، پنجمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 29 بهمن امسال با موضوع تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن تبیین صندلی افغانستان و پاکستان در تجارت منطقه ای کشور، اقدامات صورت گرفته و راستا پیش روی تجارت ایران با این دو کشور آنالیز شد.

* بدون راهبرد تجاری حضور ایران در بازار افغانستان پایدار نخواهد بود

در این نشست محمدمهدی جوانمرد قصاب رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: ما از سال 95 توانسته ایم اولین کشور صادرنماینده به افغانستان باشیم. اما این قوی بودن برای همواره نیست اگر استراتژی و راهبرد تجاری نداشته و قواعد بازی در یک کشور دیگر را ندانیم. به هر حال یک بازار رقابتی است و قرار نیست همواره شرایط به نفع ما باشد.

وی ادامه داد: پاکستان دارد راه آهن خود را توسعه می دهد و به بنادر توسعه می یابد، در افغانستان همین طور، همسایگان ما در وضع فعلی نخواهند ماند؛ لذا باید قواعد این بازی را یاد بگیریم.

* لزوم قاعده گذاری صحیح برای رونق تجارت ایران با افغانستان

جوانمرد قصاب در خاتمه اضافه کرد: این که تجارت را به سمت سیاسی و دولتی سوق دهیم، نشدنی است. دولت باید تجارت را به سمتی سوق دهد و ریل گذاری های لازم را انجام دهد و بخش خصوصی به امر تجارت مبادرت کند. خیلی مواقع کسانی که سیاستگذاری می نمایند یا با تجارت ناآشنا هستند یا تجارت یا اصلا منطقه را نمی شناسند. مثلا می گویند با افغانستان بازارچه تشکیل دهیم در حالی که افغانستان اصلا معتقد به بازارچه نیست.

منبع: راستا اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 1484

به "بدون راهبرد تجاری، حضور ایران در بازار افغانستان پایدار نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدون راهبرد تجاری، حضور ایران در بازار افغانستان پایدار نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید