بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی راه اندازی گردد

به گزارش مجله سفر به کانادا، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشکده بیمه، صفری با ارائه آماری از ضریب نفوذ بیمه های زندگی در کشور و مقایسه آن با متوسط جهانی گفت: ضریب نفوذ بیمه زندگی در جهان به طور متوسط 33؍3 است؛ در حالی که در ایران این رقم، به 31 صدم درصد می رسد؛ بنابراین متوسط ضریب نفوذ ایران یک دهم متوسط این ضریب در جهان است.

بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی راه اندازی گردد

وی با اشاره به ماده 11 قانون برنامه توسعه ششم تأکید کرد: سهم بیمه های زندگی باید حداقل 50 درصد کل پرتفوی صنعت بیمه باشد.

صفری در ادامه به عوامل و علل بروز این عارضه اشاره نمود و گفت: تنوع محصولات بیمه ای و استفاده از ابزارهای مالی راهکارهای مؤثر برای حل این معضل است.

رئیس پژوهشکده بیمه در شرح بیشتر پیرامون علل چنین شرایطی گفت: باید در این زمینه به چند سؤال اساسی پاسخ داد؛ بنابراین می توان این سوال را عنوان کرد چرا بیمه های زندگی با سابقه 80 ساله هنوز رشد مطلوب نداشته است؟

وی با طرح برخی سوالات گفت: آیا فرهنگ بیمه در بین مردم نفوذ ندارد؟ آیا مردم بیمه را نمی شناسند و از بیمه آگاهی ندارند آیا بیمه اولویت و دغدغه آنها نیست؟ آیا تقاضا وجود ندارد و یا بیمه به طور مؤثر عرضه نمی گردد؟ آیا قیمت بالا است و مردم محصولات جایگزین بهتری می شناسند؟

صفری، در ادامه این سوالات گفت باید به سوالات دیگری نظیر اینکه آیا بانک ها و سایر فرصت های بدیل، بهتر عمل می نمایند و اینکه مردم به بیمه ها اعتماد ندارند و پرداخت خسارت به صورت بی کیفیت انجام می گردد و در نهایت اینکه آیا همه این عوامل مؤثرند؟

طرح 3 ایده برای توسعه بیمه های زندگی

وی 3 ایده برای توسعه بیمه های زندگی در کشور عنوان کرد و گفت: این سه ایده شامل عرضه بیمه های زندگی متصل به یونیت های سرمایه گذاری، اوراق بهادار ریسک های زندگی و راه اندازی بازار ثانویه اوراق بیمه زندگی است.

صفری در تشریح بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی گفت: پژوهشکده بیمه مطالعه این موضوع را در دستور کار قرار داده است؛ اما تجارب موجود در این زمینه نشان می دهد که خاستگاه این بازار در امریکا، آلمان و انگلستان است.

وی اضافه کرد: قدمت این بازار به شکل مدرن کمتر از 20 سال بوده؛ اما به سرعت رو به رشد است.

صفری گفت: این بازار یاری می نماید تا بیمه نامه زندگی از طریق فراهم سازی امکان فروش بیمه نامه به سرمایه گذار بازار سرمایه به اوراقی نقد و قابل معامله در بازار تبدیل می گردد. این بازار همچنین به بیمه گذار اطمینان می دهد که در صورت احتیاج فوری به نقدینگی و یا در صورت تغییر احتیاجهایش و در صورت عدم احتیاج به بیمه نامه بتواند بیمه نامه موجود را به سرمایه گذار بفروشد و احتیاجهای خود به نقدینگی را رفع کند.

وی این مزیت را اطمینان به نقدشوندگی و کاهش ریسک نقدشوندگی بیمه نامه دانست و گفت با تشکیل و وجود چنین بازاری قطعاً بیمه های زندگی در کشور رشد خواهند داشت.

رئیس پژوهشکده بیمه، این موضوع را از منظر سرمایه گذار نیز آنالیز کرد و گفت: البته سرمایه گذار نیز مایل است به منظور ایجاد تنوع و کاهش ریسک سبد سرمایه گذاری در این اوراق سرمایه گذاری کند و این امر عاملی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه خواهد بود.

صفری در مورد مزایای بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه نامه عمر برای بیمه گذاران نیز گفت: تشکیل این بازار باعث افزایش نقدشوندگی بیمه های زندگی خواهد شد و افزایش فروش و ضریب نفوذ بیمه را در پی دارد.

وی اضافه کرد: فرد بیمه گذار در طول مدت قرارداد خود به جای رجوع به شرکت بیمه برای فسخ قرارداد یا بازخرید آن می تواند بدون تحمل زیان به بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی مراجعه نموده و آن را با سود مناسب و با قیمت روز بازار به فروش رساند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 58

به "بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی راه اندازی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی راه اندازی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید