انواع چروک دور چشم و راه های درمان آنها

به گزارش مجله سفر به کانادا، با بالا رفتن سن افراد، پوست توانایی تجدید خود را از دست می دهد. پوست دور چشم به علت نازک بودن به ویژه در معرض فرآیند پیری است. در نتیجه، عادی است که به مرور زمان با چروک دور چشم هایمان روبرو شویم. در این مقاله نحوه ایجاد چروک دور چشم را شرح می دهیم، به علل ایجاد انواع مختلف آن می پردازیم و چندین درمان خانگی و درمان پزشکی برای برطرف چروک دور چشم را بیان می کنیم.

انواع چروک دور چشم و راه های درمان آنها

انواع چروک دور چشم و علل آن

افراد ممکن است با یک یا چند نوع چین و چروک دور چشمِ خود روبرو شوند که هر کدام به دلیلی متفاوت ایجاد می گردد.

چروک های حرکتی

با گذشت زمان، انقباض مکرر عضلات زیر پوست می تواند باعث ایجاد چین و چروک های حرکتی گردد. زمانی که ماهیچه ها در حال انقباض و انبساط هستند، برای مثال وقتی کسی لبخند می زند، این نوع از چروک ها ظاهر می شوند. چروک های حرکتی معمولاً بین ابروها و روی پیشانی ایجاد می شوند. چروک های معروف به پا کلاغی که چروک های نزدیک گوشه های بیرونی چشم هستند نیز نمونه ای از چروک های حرکتی هستند.

چروک های ثابت

آسیب پوستی باعث ایجاد چین و چروک دور چشم ثابت می گردد که حتی زمانی که عضلات صورت در حالت استراحت هستند، قابل مشاهده باقی می مانند. با گذشت زمان، چین و چروک های حرکتی می توانند به چین و چروک های ثابت بدل شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و تغذیه نامناسب همگی می توانند در ایجاد چین و چروک های ثابت نقش داشته باشند.

چروک های پیری

افتادگی ساختارهای صورت ناشی از افزایش سن باعث ایجاد چین و چروک دور چشم می گردد. این چروک ها معمولاً در شیارهای بین بینی و دهان ایجاد می شوند، اما ممکن است در زیر چشم نیز ایجاد شوند.

درمان های خانگی

بسیاری از افراد برای بهبود چروک دور چشم خود به درمان های خانگی روی می آورند. درمان های خانگی مختلف، مانند گذاشتن تکه های خیار روی چشم ها یا استفاده از ماسک های موز، سال هاست که رایج هستند، اما شواهد علمی کمی برای تایید این روش ها وجود دارد.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول ها، یک ترکیب شیمیایی در غذاهایی مانند چای سبز و انار، می تواند به جلوگیری و از بین بردن چروک های دور چشم یاری کند. علاوه بر این، مطالعه قبلی منبعی مطمئن نشان داده است که استفاده از کرم ویتامین C ممکن است ظاهر چروک ها را بهبود بخشد.

نکته دیگر این است که صدها محصول ضد پیری و کرم های ضد چروک دور چشم در داروخانه ها و مغازه ها به فروش می رسند، اما شواهدی که اثربخشی آنها را تأیید کند کم هستند. ما توصیه می کنیم که از هر محصولی برای مراقبت های پوستی خود استفاده نکنید و به نکات زیر توجه کنید:

  • از مرطوب نماینده ها برای به حداقل رساندن خطوط ریز اطراف چشم بهره ببرید
  • در پی محصولی باشید که سازندگان به طور خاص برای درمان چین و چروک طراحی نموده اند
  • از مصرف بیش از یک محصول ضد پیری در عرض چند روز یا چند هفته خودداری کنید
  • از محصولاتی بهره ببرید که مناسب نوع پوست شما باشد
  • در پی محصولاتی باشید که ضد حساسیت و غیر کومدوژن یا غیر آکنه زا هستند

موادی که باید روی بسته بندی محصولات ضد پیری به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • ضد آفتاب حاوی SPF بالا
  • رتینول
  • آنتی اکسیدان ها
  • آلفا هیدروکسی اسیدها
  • روغن آرگان

همواره به خاطر داشته باشید که باید انتظار معقولی از این محصولات داشته باشید.

روش های برطرف چروک دور چشم

درمان های پزشکی متعددی برای چین و چروک دور چشم موجود است. این درمان ها نسبت به داروهای خانگی و محصولات زیبایی مؤثرتر هستند، اما عوارض جانبی احتمالی بیشتری نیز دارند. روش های رایج عبارتند از:

جوان سازی صورت

در جوان سازی صورت، یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده ماده ای به نام سم بوتولینوم یا بوتاکس را به پوست تزریق می نماید. مردم تمایل دارند از آن برای درمان چین و چروک های حرکتی استفاده نمایند. بوتاکس حرکت عضلاتی زیر چین و چروک ها کار می نمایند متوقف می نماید. اثر این نوع درمان معمولاً 3 تا 4 ماه باقی می ماند. عوارض جانبی احتمالی شامل فلج عضلانی طولانی مدت، فلج بل و آسیب دائمی چشم است.

فیلرها یا پرنماینده ها

پزشکان ممکن است از پرنماینده ها به عنوان پرنماینده های بافت نرم یا پرنماینده های پوستی یاد نمایند. مردم از آن ها برای بازگرداندن پری به نواحی تو خالی مانند آن هایی که گاهی در زیر چشم ایجاد می شوند استفاده می نمایند.

در طول این عمل، یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده کلاژن یا اسید هیالورونیک را به پوست زیر چشم تزریق می نماید. نتایج معمولاً فوری هستند. عوارض جانبی احتمالی شامل کبودی، خون ریزی و عفونت است و بعضی افراد ممکن است واکنش آلرژیک به پرنماینده داشته باشند. در موارد نادر، پرنماینده ها ممکن است منجر به انسداد عروق شوند که می تواند باعث مرگ بافت گردد.

راه های جلوگیری از ایجاد چین و چروک

چروک های پوست قسمت اجتناب ناپذیری از پیری ما هستند، اما افراد می توانند برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهند، از جمله:

  • استفاده هرروزه از کرم ضد آفتاب با حداقل اس پی اف (SPF) 30
  • اجتناب از برنزه کردن
  • استفاده هرروزه از مرطوب نماینده
  • ترک سیگار (در صورت لزوم)
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل

کلام پایانی

بسیاری از مردم دور چشم های خود چین و چروک دارند. با افزایش سن، پوست توانایی تجدید خود را از دست می دهد و چروک هایی روی آن ایجاد می گردد که رؤیت پذیرترینشان چروک های روی صورت و خصوصاً چروک دور چشم است. شواهد زیادی برای تأیید داروهای طبیعی ضد چروک وجود ندارد، اما کرم ها و لوسیون های ضد پیری زیادی در بازار وجود دارد. مهم است که به یاد داشته باشید که این محصولات در برترین حالت فقط می توانند پیشرفت های اندکی ایجاد نمایند.

بعضی از افراد روش های پزشکی را برای درمان چین و چروک های خود انتخاب می نمایند. این روش ها موثرتر از محصولات زیبایی هستند اما گاهی اوقات می توانند دارای عوارض جانبی جدی باشند. مهم است بدانیم که این چروک ها زیبایی خاص خودشان را دارند و هرچه بیشتر باشند، تجربه بالای ما در زندگی را به رخ می کشند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: canadaro.ir شناسه مطلب: 2086

به "انواع چروک دور چشم و راه های درمان آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع چروک دور چشم و راه های درمان آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید